Review: Call of Cthulhu: Dark corners of the Earth
Door Rene Groen op 08-11-2005 om 00:58
|
Bron: Gamed
|
Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth is alweer zes jaar in ontwikkeling en ziet eindelijk zijn levenslicht. Heeft de lange ontwikkeltijd ervoor gezorgd dat we nu met een briljante game te maken hebben? Dat zochten we voor je uit.
De shooter
Het is dan ook jammer dat deze opgebouwde spanning teniet wordt gedaan wanneer je ineens wapens ter hand dient te nemen. Je kunt er natuurlijk nog steeds voor kiezen om, net zoals eerder in de game, langs vijanden te sneaken. Het probleem is echter dat dit niet hoeft. Je kunt ook gewoon een mes ter hand nemen, naar de vijand sluipen en hem een mes in zijn rug planten. Het werkt allemaal prima vanuit de first-person view, maar de eerder opgebouwde spanning die je krijgt door het sneaken wordt grotendeels weggenomen.

Toch zijn er nog genoeg elementen die de game interessant houden en het niet laten vervallen in een game die meteen de budgetbak in kan.
Zo is de game niet voorzien van een interface. King Kong, een game die op dit moment nog in ontwikkeling is, loopt er al flink mee te koop, maar Call of Cthulhu laat zien dat dit goed mogelijk is. Nergens zie je hoeveel kogels je nog hebt of hoeveel leven je nog in je donder hebt, dit zul je op moeten maken uit andere elementen. Ben je bijvoorbeeld geraakt dan zal er bloed op je scherm te zien zijn en als het echt mis is verlies je de kleuren uit je scherm. Hoewel het voor kan komen dat je ergernissen oploopt wanneer je dood gaat, terwijl je zelf amper door had dat je al zo ver heen was, wordt het nergens té ergerlijk. Wat echter wél ergerlijk is, is de stem van Jack. De ingesproken stem op zich is nog niet eens zo erg, maar onder alle omstandigheden blijft de stem rustig terwijl de overige elementen anders doen vermoeden. Hoe gekker je ook lijkt te worden in de game, de stem volgt dit geen moment en blijft ten alle tijden kalm. Je kunt je dan ook afvragen of hier niet iets meer aandacht aan besteed had kunnen worden.
Ik haalde al even aan dat je gewond kunt raken, een gebeurtenis waar je pas mee te maken krijgt wanneer de shooter elementen naar voren komen. In een ongelukkig geval kan je bijvoorbeeld een gebroken been krijgen, wat uiteraard gepaard gaat met een lastiger loopje. Even wegsprinten is er op dat moment dan ook niet bij, maar gelukkig zijn er nog de nodige hulpmiddelen die je er bovenop kunnen helpen. Hoewel een aspirientje niet het beste middel is tegen een gebroken been lijkt de game die wetten niet zo heel nauw te nemen. Wel dien je ervoor te zorgen dat je deze middelen tot je neemt als je ergens op een veilige plek staat, het duurt namelijk enkele seconden voordat de uitwerking ervan voelbaar is.
Deze schade zal je overigens vaker krijgen dan je zelf zou willen. Dit komt niet eens zozeer omdat je zelf slecht met je wapens om kunt gaan, maar omdat de vijand zich niet makkelijk neer laat krijgen. Dit is vaak een combinatie van een rare AI, een gering aantal kogels en een sessie van trial & error.

Om bij het eerste te beginnen; tegenstanders lijken op het ene moment over één of ander super AI te bezitten, terwijl ze de volgende keer te dom zijn om iets te doen. Zo kom je regelmatig oog in oog te staan met een vijand terwijl je zelf nog amper door had dat deze zich in een kamer bevond. Aan de andere kant kan je weer op een vijand afrennen en hem een mes in zijn rug planten, waardoor je het vermoeden krijgt dat zijn gehoorapparaat op dat moment net even uit stond.
Het gering aantal kogels hoeft geen probleem te zijn. Het zorgt ervoor dat je zuinig omspringt met je munitie en niet op alles knalt wat je ziet. Helaas helpt de game ook niet echt mee om je munitievoorraad weer aan te vullen. Wanneer een vijand namelijk dood is verdwijnt hij voor je voeten zonder enig spoor achter te laten. Dit houdt dus automatisch in dat ook zijn kogels met hem mee gaan naar het hiernamaals en er dus niets voor jou achterblijft.
Als laatste noemde ik de trial & error. Om voorbij vijanden te komen dient vaak een andere aanpak gekozen te worden. Aan jou de taak om uit te zoeken welke dat is, iets wat nogal gaat irriteren op het moment wanneer het een sessie van trial & error wordt.
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
Beoordeling
Gameplay |
68 |
Sound |
73 |
Graphics |
50 |
Replay |
75 |
Een aardige game die door enkele minpuntjes de top niet weet te halen
|
69 |
|
|
|
08:05 Nieuwe Gun Trailer
00:58 Retro Geschiedenis: Het 8 Bit Era
|
Reacties (5) |
|
Pagina:
1
|
|
Gast (80.56.130.xxx)
op 08-11-2005 om 18:35
|
zo zie je maar weer als game voor zoveel jaar(geloof 6 jaar) in ontwikkeling wordt genomen hoeft dat niet veel te betekenen
|
|
Ikkyu
op 08-11-2005 om 19:54
[Niv: 88 / Exp: 4417]
|
Uit sommige screens die ik hier zie vind ik dit wel geen 50 waard (qua graphics). En je weet René, je hoeft niet zelf het spel gespeeld te hebben om een geargumenteerde mening te hebben over de graphics van'n spel.
Voor de rest : Knappe review !!
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 08-11-2005 om 19:59
[Niv: 751 / Exp: 37552]
|
Sorry Ikkyu, maar dat ben ik niet met je eens.
Of wil je zeggen dat je aan de hand van screenshots een beargumenteerde mening kunt geven over de graphics?
Zoals ik in de review al aangaf is de game soms zo donker dat je veel te weinig zicht hebt. Leuk binnen het genre, niet als het me daadwerkelijk gaat irriteren omdat ik geen idee meer heb wat ik aan het doen ben.
Speel het eens, dan zal je je mening m.b.t. de graphics toch echt bij moeten stellen.
|
|
Ikkyu
op 08-11-2005 om 21:08
[Niv: 88 / Exp: 4417]
|
Kan je dan het contrast of lichtsterkte wijzigen opdat je meer ziet ? (heb dat ook moeten doen bij Manhunt op de PC)
nu ja, wat je daar zegt ... daar heb je wel een punt natuurlijk ! Mijn excuses.
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 08-11-2005 om 23:23
[Niv: 751 / Exp: 37552]
|
Je kan inderdaad het contrast wijzigen, maar het helpt weinig tot niets. Als je hem op 10 (felste) zet, dan wordt het zwart iets grijzer, maar daar houdt het ook wel mee op. Heb zelfs nog de moeite genomen om mijn beeldscherm lichter te zetten, maar ook dat had weinig resultaat.
Vandaar dat het er meer op lijkt dat ze de matige graphics soms weg hebben willen moffelen achter donkere ruimtes.
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|