Als je het verleden en het heden bestudeert, kun je de toekomst beter voorspellen. Dat is één van de redenen om terug in de geschiedenis te gaan. Hier op Gamed gaan we generatie per generatie terug in de tijd tot aan de oerknal van het gamen, in de hoop om je zo een beter beeld van het fenomeen te geven. Nu reizen we terug naar het 8 Bit era, de start van het moderne gaming tijdperk.
Het 8 Bit tijdperk was het eerste tijdperk na de Video Game Crash van 1983 en is daarmee de start van het moderne gaming tijdperk. Dat is simpelweg te verklaren omdat bijna elk bedrijf dat de industrie nu rijk is, pas na 1983 overgestapt is naar de wereld van games. Bedrijven zoals Sony, Microsoft en Nintendo bestaan al langer maar zouden pas na dat jaar de overstap wagen naar de consolewereld; namen zoals Atari en Activision bestonden al voor de crash maar de bedrijven van toen, zijn niet meer dezelfde als nu.
De periode kreeg de naam 8 Bit Era toen de eerste 16 Bit consoles verschenen en men een duidelijke scheiding wou vormen tussen 8 en 16 Bit consoles. De naam is wel misleidend, technisch gezien is dit namelijk het tweede 8 Bit era, ook tijdens de tweede generatie consoles verschenen er 8 Bit consoles.
De twee overheersende consoles van de tijd
De periode telde vijf consoles waarvan twee een commerciële flop waren, de Amstrad GX4000 en de Commodore C64 Games System waren 8 Bit consoles die nooit konden overtuigen. Zowel Amstrad als Commodore waren belangrijke computerfabrikanten maar hun consoles konden amper een jaar overleven op de markt. De Sega Master System, de Nintendo Entertainment System en de Atari 7800 waren veel succesvoller. Ze kwamen tussen 1985 en 1987 in de winkels te liggen. De NES werd dankzij strenge licentievoorwaarden de nummer 1 in Japan en Amerika met een marktaandeel van 90%. Europa en Brazilië kozen massaal voor de Sega Master System omdat Sega besefte dat het alleen hier de strijd kon winnen.
De Geboorte van Japanse Role Playing Games
Games zoals Final Fantasy en Dragon Quest zijn momenteel niet uit ons geheugen weg te branden maar vóór het 8 Bit era bestonden er geen Japanse RPGs. Het was het in 1982 opgerichte Enix die zou komen met de allereerste RPG namelijk Dragon Quest. De game veroverde Japan maar de Amerikaanse release die drie jaar na de Japanse release volgde, was een kleine flop, Nintendo had namelijk veel te veel cartridges gemaakt en gaf uiteindelijk de game gewoon weg bij een abonnement op Nintendo Power. Dat hield bedrijven zoals Squaresoft echter niet tegen om ook RPGs te maken, zo bracht men Final Fantasy uit in de hoop dat de game zou aanslaan en ze niet failliet zouden gaan. Zo ontstonden Dragon Quest en Final Fantasy maar zij waren zeker niet de enige spelers, Earthbound, Ys en Phantasy Star verschenen ook voor het eerst.
De introductie van de Gamepad
Dankzij Nintendo en Sega gebruiken we tegenwoordig een gamepad voor onze consoles. De eerste gamepads waren zeer simpel, ze hadden vier knoppen en een D-Pad. Tegenwoordig telt een gemiddelde controller twee kleine joysticks, een D-Pad en nog eens zes tot tien willekeurige knoppen. Het is dan ook logisch dat de meeste controllers nog steeds de basisvorm van de NES of Master System controller gebruiken. Vóór het 8 Bit era gebruikten consoles vooral joysticks en keypads.
De eerste Gamepads
Het Huren van Video Games
Tegenwoordig kun je in veel landen games huren maar dat was ondenkbaar voor de introductie van de 8 Bits. In die periode begon het verhuren van games pas echt en dat was ook goed, zo kon je games gaan huren en testen voor je ze kocht. Dat was zeker nodig want naast een hoop toppers kwam er heel wat troep in de winkels te liggen en er waren geen goede bronnen om te weten te komen wat goed was of niet. Zo was het enige Nintendo Magazine eigendom van Nintendo zelf en van het internet was er nog geen sprake.
|