Origineel lanceerde Sony Computer Entertainment hun Invizimals-franchise exclusief op de PlayStation Portable, maar eind 2013 maakt de succesvolle kinderserie eveneens de overstap naar de PlayStation Vita met Invizimals: The Alliance en naar de PlayStation 3 met Invizimals: The Lost Kingdom.
Uit onze Hands-On sessie lijkt The Lost Kingdom een zwakke spin-off te worden, maar voor Invizimals: The Alliance zijn de verwachtingen hooggespannen. In tegenstelling tot The Lost Kingdom wordt The Alliance ontwikkeld door Novarama, het bedrijf achter de drie originele titels voor de PlayStation Portable. Begin 2012 lanceerden zij de PlayStation Vita-launchtitel Reality Fighters waarna ze terugkeerden naar hun Invizimals-franchise voor diens PlayStation Vita debuut. De franchise die vooral in Zuid-Europa populair is, lijkt klaar om de PlayStation Vita aldaar een boost te geven bij jongere gamers, waarbij The Alliance wel zal moeten concurreren met Pokémon X en Y die in dezelfde periode verschijnen. Stevige concurrentie dus, maar Novarama hoopt zeker een graantje mee te pikken van de lucratieve kindermarkt.
In The Alliance gebruikt de speler de Alternate Reality-features van de PlayStation Vita om overal in zijn omgeving monsters, de zogenaamde Invizimals, op te sporen. De Invizimals die je tegenkomt, hangen hierbij af van het tijdstip en de kleur van de omgeving. Zo zal je in de groene tuin andere Invizimals tegenkomen dan in je kamer met het blauwe of roze behangpapier. Als je dit dan nog eens ’s avonds en ’s middags doet, zul je weer andere ontdekkingen doen. Eens de speler een Invizimal heeft gevonden, dient hij het te vangen waarbij je ditmaal geen extra accessoires moet gebruiken in tegenstelling tot het origineel. De game bevat meer dan honderd Invizimals zodat je voldoende zal moeten zoeken en experimenteren om ze allemaal te vinden.
Na het vangen van een Invizimal kan de speler deze bekijken en er foto’s van maken, maar het belangrijkste is hen te trainen en ermee te vechten. In analogie met Pokémon gebruikt de speler zijn team van Invizimals in gevechten met andere spelers of met de AI, waarbij de Invizimals sterker worden door veel te vechten of door power-ups aan te schaffen. Tijdens het vechten dient de speler ook rekening te houden met de elementen van zijn Invizimals. Een Invizimal kan Fire, Ocean, Rock, Jungle, Ice en Desert als element hebben waarbij er een onderlinge balans van elementen bestaat. Zo doet Fire het beter dan Jungle, maar verliest het van Ice. Elk element heeft hierbij één sterkte en één zwakte waarbij dit zeker in rekening gebracht moet worden.
Het trainen van de monsters is hierbij belangrijk voor de online multiplayer, maar eveneens voor de Story Mode welke een tiental uur zal duren. Hiernaast bevat de game nog een twintigtal minigames, zo moet je in een King Kong-achtig scenario’s helikopters beschermen die proberen een Invizimal aan te vallen die een hoog voorwerp beklimt. Het vechten blijft niet beperkt tot de PlayStation Vita; de game bevat ook een cross-platform multiplayer met Invizimals: The Lost Kingdom op de PlayStation 3. Spelers kunnen het tegen elkaar opnemen, Invizimals delen of gewoon samen spelen. Of The Alliance echt zal concurreren met Pokémon X & Y valt te betwijfelen, maar Novarama werkt dus duidelijk hard om een goede titel te maken. Later dit jaar zien we het resultaat.
|