Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Hands-On:

Need for Speed: Rivals


Door Joni Philips op 13-09-2013 om 07:32
Bron: Gamed

Momenteel ontwikkelt nieuwkomer Ghost Games een nieuwe Need for Speed voor de PC, de PlayStation 3, de PlayStation 4, de Xbox 360 en de Xbox One onder de naam Need for Speed: Rivals. Op de Gamescom kon Gamed een half uurtje aan de slag met het spel.

Samen met vijf andere gamers – de multiplayer ondersteunt momenteel maximaal zes spelers op alle platforms – werd ik achter een PC geplaatst en kreeg ik een DualShock 4-controller in de handen. De keuze voor de PlayStation 4 controller was zeer opmerkelijk aangezien het snel duidelijk was dat we de PC-versie speelden door het feit dat hij zich bij het aanmelden verbond met Origin en door het feit dat de PC-versies van Need for Speed Xbox 360-controller prompts tonen. Zo werd al snel gevraagd om de LB-knop in te drukken om een functie te activeren. Een hoogst opmerkelijke combinatie van platforms dus, maar dat deed zeker niets af aan het plezier. Met de controller in de hand kon het racen – als crimineel of politieagent – snel beginnen.

Het racen deden we niet tegen elkaar. We bevonden ons samen in één grote online wereld; maar de game verplichtte ons nooit om effectief samen te spelen. Je speelt simpelweg om zo snel mogelijk bepaalde opdrachten te vervullen. Op elk moment kun je aan de rechterkant van het scherm een waslijstje zien van de opdrachten die jij moet uitvoeren om te winnen, waarbij je tegenstanders mogelijk andere taken hebben. Overal in de wereld bevonden zich zulke opdrachten zoals achtervolgingen en het behalen van een bepaalde driftscore. In bepaalde gevallen zit je dan te racen tegen AI terwijl je het op andere momenten opneemt tegen andere spelers als je toevallig aan dezelfde opdracht begint zoals een achtervolging waarbij een agent-speler een crimineel-speler moet inhalen.


De game speelt vlot, ik race moeiteloos tussen het verkeer door en ook evenementen starten gaat zonder onderbreking. Om een achtervolging te starten als agent moet ik bijvoorbeeld alleen in de buurt van een stel racende criminelen komen en in de achtervolging gaan, zonder dat dit onderbroken wordt door een menu. Tijdens deze achtervolging beschikken beide partijen ook over wapens, als agent kan ik zo aan de slag met een EMP die de andere wagens beschadigt. Niet alle wapens zoals een politieblokkade, zijn even nuttig; maar de EMP geeft me alvast een goed voordeel want daarmee kan ik gemakkelijk een wagen doen crashen. Om deze opnieuw bij te laden – en mijn eigen schade te herstellen – moet ik ook simpelweg even door een garage rijden.

Alles steekt dus zeer vlot in elkaar en spelen gaat zeer intuďtief. Vooral spelers van de nieuwste versies van Need for Speed: Most Wanted en Need for Speed: Hot Pursuit zullen geen moeite hebben door de game te komen. Achter de schermen wordt nieuwkomer Ghost Games namelijk geholpen door Burnout-ontwikkelaar Criterion Games die deze reboots ontwikkelde. Hun invloed valt duidelijk op en Rivals lijkt duidelijk in het rijtje van Hot Pursuit en Most Wanted te gaan passen. Zelf heb ik daar absoluut geen probleem mee, maar niet iedereen is enthousiast over deze subset van de Need for Speed-games. Door het succes van hun titels en de kwaliteit van deze lijkt het me echter logisch dat Electronic Arts de komende jaren dezelfde richting blijft volgen.


De game ondersteunt ook smartphones, waarbij smartphone-gamers met de juiste applicatie rechtstreeks kunnen ingrijpen in een multiplayer-sessie. Electronic Arts demonstreerde dit door de wapens van de speler die aan de leiding stond te blokkeren via de smartphone. Het is echter niet alleen een negatieve optie, je kunt spelers ook helpen in plaats van hen te saboteren. Het nut van dergelijke ingrepen is me nog steeds niet duidelijk tenzij je met je eigen smartphone gaat ingrijpen in je eigen multiplayersessie om zo een voordeel te bemachtigen. Afwachten dus hoe dat loopt. Het leek ook niet vlot te werken, want er zat een pak vertraging op de ingreep; maar dit leek eerder te wijten aan de tegenvallende WiFi dan aan de implementatie van het systeem.

Grafisch zag Need for Speed: Rivals er prachtig uit, waarbij we moeiteloos door deze gigantische, prachtige wereld kunnen rijden. Dat dit nog eens gecombineerd werd met een lagvrije multiplayer is zeker indrukwekkend. Of de consoleversie er even goed zal uitzien, blijft echter nog de vraag. Ghost Games belooft alvast dat de PlayStation 4 en de Xbox One-versies grafisch vergelijkbaar zullen zijn met deze PC-versie. Het feit dat de game op dertig frames per seconde loopt, is op papier een bezwaar; maar in praktijk had ik daar absoluut geen last van. Met uitzondering van enkele bemerkingen was Need for Speed: Rivals dus een positieve ervaring zodat het zeker uitkijken is naar de release. De PC, PS3 en Xbox 360-versies komen op 19 november, de PS4-variant op 29 november.


09:44  DuckTales Remastered met launchtrailer
07:32  Ridge Racer: Driftopia
 Reacties (1)
 Pagina: 1
Kefriaan op 13-09-2013 om 12:36 [Niv: 2 / Exp: 110]
Het blijft altijd leuk met de politie erbij.
Ik ben blij dat het voor de pc uitkomt.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Need for Speed: Rivals
Type:
Game
Releasedatum:
19-11-2013
Ontwikkelaar:
Ghost Games
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media