Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
27 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
20 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Maart 2024 
(0) 
(2) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
Rise of the Ronin
Skull and Bones
Final Fantasy VII Rebirth
Gamed Gamekalender Maart 2024
Review:

Assassin's Creed III


Door Rene Groen op 05-11-2012 om 11:02
Bron: Gamed

Nadat Assassin’s Creed II was afgerond besloot ontwikkelaar Ubisoft om enkele jaren uit te trekken voor de ontwikkeling van het derde deel. Tussentijds zaten ze echter niet stil qua releases, met Brotherhood en Revelations kregen we leuke opvolgers, het echte vuurwerk is echter bewaard voor Assassin’s Creed III.

Assassin’s Creed III volgt de verhaallijn van de voorgaande games op door ook nu Desmond Miles centraal te stellen. Het karakter dat zich in het heden gemanifesteerd heeft als link naar het verleden zal wederom de Animus moeten betreden om de zaken op een rij te zetten. Om zelf ook alles nog eens duidelijk te krijgen of meteen het gehele verhaal te doorlopen tot aan Assassin’s Creed III raden we je deze video aan die weliswaar vol met spoilers staat, maar je meteen up-to-date brengt qua gebeurtenissen tot dit moment.

In Assassin’s Creed III betreden we een geheel nieuwe periode, zich afspelend tussen de jaren 1753 en 1783, oftewel de periode van de Amerikaanse Revolutie. Overkoepelend staat de oorlog centraal tussen Groot-Brittannië en het latere Amerika, belangrijker is dat hierin verweven de Tempeliers en de Assassins ook nu tegenover elkaar komen te staan. Pion hierbinnen is Ratonhnhaké:ton, een Indiaan die om praktische redenen al snel de naam Connor krijgt. De vertelling van dit verhaal kent een rustige opbouw, waarbij de eerste hoofdstukken vooral een introductie vormen en we spelen als Haytham Kenway. De reden hiervoor zullen we omwille van spoilers niet uit de doeken doen, maar zorgt er wel voor dat we na een plotwending meteen op scherp staan.


Deze introductie kan voor de ervaren Assassin’s Creed spelers wat saai over komen, hoewel het verhaal hierin wordt gevormd weet de gameplay nog geen grote stappen te maken. Gelukkig hoeven we niet te treuren, wanneer we eenmaal Connor onder de knoppen krijgen openen zich nieuwe mogelijkheden die alles te maken heeft met de Frontier. Dit enorme bosrijke gebied kent hoogte- en diepteverschillen, bomen om in te klimmen en diens takken om ons snel mee te verplaatsen. Wellicht nog interessanter zijn de vele dieren die er leven, van konijnen tot aan beren, die we aan kunnen vallen, maar ons eveneens aan zullen vallen zodra ze ons spotten. Hoewel het quick-time event dat hiermee samen gaat na enige tijd wat geforceerd aan voelt verloor ik mezelf toch uren in het najagen van beesten, het villen van hun huid en het verkopen hiervan om geld binnen te brengen. Om dit mogelijk te maken beheert Connor over een Tomahawk, een snel en scherp wapen waarmee ik een spoor van vernieling achter liet.

Naast de Frontier worden de belangrijkste gebieden gevormd door een thuisbasis onder de naam Homestead en de steden Boston en New York. Homestead is niet alleen de plaats van je leermeester, tevens kun je er handelsreizigers op missies sturen, een systeem dat – in weliswaar ietwat aangepaste vorm – niet vreemd is voor de serie. Het is tevens een kamp waar mensen hun intrek kunnen vinden en omdat ze ieder hun eigen beroep uitoefenen zorgen ze voor de beschikking over nieuwe materialen. De steden hebben op hun beurt een iets minder grote impact, ondanks dat ze druk bevolkt en schitterend zijn vormgegeven. Zie dit niet als een negatief punt, met onder andere Rome zijn we in de voorgaande delen simpelweg verwend geraakt. Wel nieuw is een Fast Travel systeem waarbij we ons snel kunnen verplaatsen en niet steeds alle afstanden lopend of per paard hoeven af te leggen.


Qua gameplay volgt dit derde deel de combat die in eerdere delen is neergezet. Het is een systeem van verdedigen en aanvallen, zonder dat je voor grote problemen komt te staan. Toch zijn er wel degelijk vernieuwingen, zo zijn de animaties net wat vloeiender, zorgt de Tomahawk voor geheel nieuwe aanvallen en dien je er rekening mee te houden dat de roodjassen (de Amerikaanse scheldnaam voor de Engelse soldaten) je op afstand aan zullen vallen met geweren. Op afstand aanvallen is voor Connor eveneens mogelijk met de Rope Dart, een haak aan een touw waarmee je vijanden naar je toe kunt trekken of ze aan bomen kunt hangen. Tel hierbij op dat je vijanden als schild kunt gebruiken en met twee wapens tegelijkertijd aan kunt vallen, en de combat is voldoende verscherpt om toch weer nieuw aan te voelen. Om de game toch niet te makkelijk te maken zijn er ook nu weer optionele doelen doorgevoerd. Je kunt simpelweg op een vijand afrennen en deze omleggen, een optioneel doel kan je echter vragen om dit ongezien te doen of eerst nog enkele kanonnen uit te schakelen. Niemand verplicht je om ze na te streven, gamers die iets meer uit de game willen halen krijgen er wel een grotere uitdaging mee.

Naast de combat is ook het rennen aangescherpt. Daar waar het voorheen regelmatig voor kwam dat je een kant op sprong wat niet je bedoeling was, daar is dit nu teruggebracht door je net wat meer controle te geven. Nog altijd zijn er momenten dat je van een groot gebouw te pletter valt, maar het is goed te merken dat dit lang niet zo vaak voor zal komen dan voorheen. Ook het klimmen werkt een stuk soepeler waarbij het karakter makkelijker zijn eigen route kiest zonder dat je dit precies aan moet geven. Enige kritiek vinden we wel terug in de Frontier, de rotspartijen laten hier te onduidelijk zien waar we nu precies wel en niet omhoog kunnen klimmen.


Naast de gevechten in de steden en in de bossen worden we tevens meegenomen op zee. Alhier nemen we de controle over een schip om de betrokkenheid van de Amerikanen ook op het water in te dammen. Om dit te bereiken zullen er flink wat kanonnen afgevuurd moeten worden, missies die ons dermate goed bevielen dat we blij waren dat ze naast de primaire missies ook in secundarie missies naar voren kwamen. Het zorgt ervoor dat wanneer je zeeziek bent, niemand je zal verplichten om ze allemaal door te spelen.

Door de langere ontwikkeltijd heeft Ubisoft haar achterliggende engine verscherpt, waarbij gebruik gemaakt is van het zogeheten AnvilNext. Het zorgt voor schitterende beelden waarbij ook de weersomstandigheden invloed uitoefenen op de gameplay. In de sneeuw laat je bijvoorbeeld makkelijker sporen achter en zul je trager bewegen, waardoor de bomen in je voordeel gebruikt kunnen worden. De steden leven verder nog meer dan voorheen, toch is tegelijkertijd duidelijk dat de spelcomputer op zijn laatste benen loopt. Omstanders verdwijnen plotseling uit beeld, wapens steken door andere objecten heen, schaduwen zijn ronduit lelijk opgebouwd en de wereld wordt voor je uit opgebouwd, waarbij het gebruik van mist veelal is toegepast om dit te maskeren. Hier tegenover staat echter een gigantisch open wereld en schitterende details, waardoor de grafische inconsistenties al snel werden vergeven. Het geluid verdient eveneens een pluim, zowel de stemmen – waaronder de moedertaal van Connor – als de muziek sluiten naadloos aan bij de beleving in de game en weten steeds weer het juiste gevoel over te brengen.


De singleplayer is af te sluiten in een uur of vijftien, of je moet natuurlijk spelen zoals ondergetekende en ieder beest opjagen, iedere mini-game spelen, ieder optioneel doel nastreven, alle collectibles verzamelen en submissies afhandelen; dan is dit aantal uur gerust te verviervoudigen. Mocht er toch een moment komen dat je genoeg krijgt van de singleplayer dan is er altijd nog de multiplayer om je in te vermaken. Hoewel de multiplayer in de basis hetzelfde is gebleven als zijn voorgangers zien we al snel dat Ubisoft dit onderdeel eveneens flink onder handen genomen heeft. Wachttijden behoren tot het verleden, de lobby is een stuk aangenamer vormgegeven, je krijgt sneller beloningen en het aantal perks zijn uitgebreid. Het aantal modi zijn eveneens toegenomen, waarbij een speciale vermelding voor Wolfpack niet mag ontbreken. Deze coöperatieve stand laat twee tot vier spelers samenwerken om kills te maken en zo hun score omhoog te brengen. Andere modi zijn weliswaar variaties op hetgeen we kennen, denk aan Domination als variant op Capture The Flag, maar weten ieder op hun eigen manier te overtuigen en zijn ze overgoten met een Assassin’s Creed sausje.

Zoals al eerder benadrukt heeft Ubisoft enkele jaren uitgetrokken om Assassin’s Creed III te ontwikkelen, waarbij ze tussendoor gamers zoet hielden met, om het oneerbiedig te zeggen, tussendelen. Hier was niets mis mee aangezien zowel Brotherhood als Revelations waar gaven voor hun geld, maar met Assassin’s Creed III worden echte stappen gezet. Een nieuw hoofdpersonage, nieuwe gebieden die ditmaal echt invloed hebben op de gameplay en een verbeterde engine om dit alles in beeld te brengen maken van deze titel één van de leukste uit de serie. Toegegeven, er zijn de nodige bugs en oneffenheden waar te nemen, toch staan deze de beleving nergens in de weg.
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   96
Graphics   80
Replay   95

Op naar Assassin's Creed IV!
92


11:10  Forza Horizon
11:01  Dozijn screenshots Saint Seiya Omega: Ultimate Cosmos
 Reacties (18)
 Pagina: 1
Frangster op 05-11-2012 om 11:23 [Niv: 2 / Exp: 89]
Mooie review, maar helaas ben ik minder enthousiast. De game voelt gehaast en afgeraffeld aan. Bugs, slordigheden en irritaties die in de vorige delen aanwezig waren zijn nog steeds niet verholpen, de lipsync is werkelijk om te janken en het duurt eeuwen voordat de game je eindelijk los laat. Ik probeer van de game te genieten zoals schijnbaar vele het doen, maar het lukt me nog steeds niet. Constant bekruipt me een gevoel van teleurstelling vanwege de slordigheden. Ik hoop dat het serieus nog beter gaat worden aangezien ik nu net in sequence 6 ben aangekomen.

naka op 05-11-2012 om 12:15 [Niv: 7 / Exp: 332]
het grootste minpunt van dit spel vind ik dat het gewoon extreem makkelijk is. o ja, hij zit ook vol met bugs.

Lawliet op 05-11-2012 om 13:42 [Niv: 346 / Exp: 17280]
@Frangster

Dat heb ik ook, maar de game bied ook veel leuks aan en nieuwe dingen. Vind de setting vooral leuk en uniek. Het is een goede game, maar de Enzio serie vond ik qua gameplay en structuur toch wat fijner.

MaartenL (Redacteur) op 05-11-2012 om 13:48 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Het structuur van het verhaal kon inderdaad wel wat beter. Het duurt gewoon te lang voordat het spel echt opent.

Verder heb ik enorm veel plezier met de game, desondanks het aantal bugs dus ik kan me wel vinden in deze score.

sotarK op 05-11-2012 om 13:51 [Niv: 124 / Exp: 6197]
Oke, even op een patch wachten en dan haal ik 'm.

thenativedude op 05-11-2012 om 14:23 [Niv: 137 / Exp: 6865]
Het zal wel weer aan mij liggen maar vind hem geweldig+ ik heb nog geen bugs gevonden

raxus07 op 05-11-2012 om 15:53 [Niv: 60 / Exp: 3013]
Je kunt het ook zo zien, De game bied zoveel leuks en nieuws aan dat het haast onmogelijk is om de game zonder enige bugs te releasen. Lang leven patches vind het een wel verdiend cijfer

Rene Groen (Eindredacteur) op 05-11-2012 om 16:02 [Niv: 747 / Exp: 37330]
Dat het verhaal traag op gang komt ben ik met jullie eens, toch zie ik dit zeker niet als een probleem. Het stukje voorgeschiedenis is nodig om de grotere omlijsting te begrijpen. De game is hierin inderdaad erg makkelijk, maar je kunt het jezelf moeilijker maken door de optionele doelen na te streven. En qua bugs, zoals ik in de review al zei: 'Toegegeven, er zijn de nodige bugs en oneffenheden waar te nemen, toch staan deze de beleving nergens in de weg.'

Frangster op 05-11-2012 om 16:18 [Niv: 2 / Exp: 89]
Dat de bugs de game nergens in de weg staan (op een uitzondering na) ben ik zeker met jullie eens, maar ik vind het gewoon een misser dat zo'n grote en gehypte release nog slordiger aanvoelt dan een Revelations wat in feite een tussendoortje was. Ik vind het bijna lachewekkend en ik vraag me tijdens het spelen regelmatig af of men het spel zelf nog wel door heeft gespeeld, laat staan getest heeft.

Gewijzigd door Frangster op 05-11-2012 om 16:19

MaartenL (Redacteur) op 05-11-2012 om 16:34 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Sommige bugs zijn inderdaad wel zo opvallend en veel voorkomend dat ik me soms ook wel afvraag of het test-team van Ubi uit chimpansees bestaat.

Ik bedoel maar: twin pistol belt die bij elk load screen het 2de pistool veranderd is wel erg irritant en opvallend.

Goof op 05-11-2012 om 16:38 [Niv: 96 / Exp: 4791]
In het AD kreeg deze game wel veel kritiek hoor en dezelfde waardering (3/5) als bijvoorbeeld MoH (die op Gamed slechts een mager zesje kreeg geloof ik), dus ik twijfel nog aan beetje aan de score. Ik heb zelf AC III nog niet gespeeld, maar ik heb wel gelezen dat de game buggy is en te langdradig waardoor er geen constant niveau aangehouden kan worden. Is de game echt zo'n hoge score waard?

Gewijzigd door Goof op 05-11-2012 om 16:39

Mafusto op 05-11-2012 om 17:08 [Niv: 115 / Exp: 5756]
@Goof

Maar je kunt een open wereld game niet met een liniaire FPS vergelijken. Door de schaal van een open wereld game is nu eenmaal vele malen groter waardoor er ook eerder bugs en framedrops voorkomen. Al vind ik wel dat de game meer gepolished kon worden voordat ze de game zouden uitbrengen. Misschien dat de game nog beter wordt aangezien pas met de game ben begonnen.

AltairJack op 05-11-2012 om 19:50 [Niv: 55 / Exp: 2767]
Nice, AC is naar mijn mening een de beste nieuwe IP's van deze generatie. En AC 3 is zelfs beter dan zijn voorgangers. Persoonlijk zou ik het een 99 geven.

Alpha Centyros op 05-11-2012 om 21:50 [Niv: 43 / Exp: 2166]
@ Goof
Ja de game is echt zo'n hoge score waard. Met de games van tegenwoordig ben ik het onderhand al gewend om langs de bugs en de oneffenheden te kijken, vooral bij een grootschalige game als Skyrim of AC3. Tuurlijk, het is vervelend als je van die slordige foutjes tegenkomt, maar zoals Rene al zei, die staan de ervaring totaal niet in de weg. Dus zelfs al had het Ubi-team iets beter haar best gedaan om de bugs eruit te halen, dan had dat denk ik niet geleid tot een hoger cijfer. Het totaal plaatje is prachtig en de laatste installment is echt een volwaardige toevoeging aan de AC-serie. En het is inderdaad wel waar dat het aan het begin wat langdradig is, maar dat stukje is toch wel echt nodig voor het verhaal. Als je de game een 2e keer zou spelen kan ik begrijpen dat het echt heel vervelend is om door die paar uur heen te komen

thenativedude op 05-11-2012 om 22:49 [Niv: 137 / Exp: 6865]
@maartenL Ja dat is inderdaad echt een kut bug alleen bij mij laat hij het 2de pistool gewoon verdwijnen.

MaartenL (Redacteur) op 06-11-2012 om 00:27 [Niv: 472 / Exp: 23598]
"@maartenL Ja dat is inderdaad echt een kut bug alleen bij mij laat hij het 2de pistool gewoon verdwijnen."

Crap, dat zou me echt gek maken... Dan heeft het gewoon geen nut om de twin pistol belt te maken in de eerste plaats o_O

Mrakz0r op 06-11-2012 om 11:11 [Niv: 36 / Exp: 1778]
Beetje zeikerige reacties hierboven. Ik vind de game geweldig. De opbouw vind ik juist heel goed gedaan in dit deel. Het operahuis, de vaart over de Atlantische oceaan en de gameplay met Kenway zorgt voor een geweldige introductie van de game. De feel met deze wereld en hoe de omgevingen zijn opgebouwd is gewoon fantastisch.

Onna76 op 06-11-2012 om 16:34 [Niv: 372 / Exp: 18579]
Ik wacht wel op een gotye doe ik tegenwoordig steeds meeren wordt dan ook rijkelijk beloond zo ook met de me trilogy.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Assassin's Creed III
Type:
Game
Releasedatum:
30-10-2012
Ontwikkelaar:
Ubisoft
Uitgever:
Ubisoft
Media:








Meer media