Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
13 Mei 2024 
(0) 
10 Mei 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Mei 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Mei 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
07 Mei 2024 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Mei 2024 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Bizerta: Silent Evil
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Nieuws:

[GC] Sumo deed geen uitspraak over Wii U kracht


Door Joni Philips op 18-08-2012 om 09:32
Bron: Eurogamer

Eind 2012 lanceert Nintendo hun Wii U, een console waarover we tegelijk veel en weinig over weten. Zo weten we helemaal niets over de technische specificaties van de console.

Om meer te weten te komen over de kracht van de console, moeten we voorlopig rekenen op uitspraken van de bedrijven die ermee werken. Sumo Digital dat momenteel werkt aan Sonic & All-Stars Racing, heeft nu verteld dat de Wii U grafisch even goed is als de huidige consoles. Misschien is hij zelfs beter.

[Upd.] En dan zeggen ze dat gamejournalistiek geen echte journalistiek is. Het blijkt dat de woorden van Sumo verdraaid zijn, de studio praatte over hun eigen game en niet over de kracht van de console.


09:44  OnLive is dood, leve OnLive!
09:03  'Ontwikkeling Ryse gaat gewoon door'
 Reacties (42)
 Pagina: 1 | 2
Joni Philips (Eindredacteur) op 19-08-2012 om 14:15 [Niv: 1181 / Exp: 59061]
Epic Games heeft niet gezegd dat UE4 op de Wii U mogelijk is. Mark Rein heeft gezegd dat ze geen plannen hebben de engine zelf naar de Wii U te brengen en Mike Capps heeft gezegd dat de Wii U de UE3 zal gebruiken.

Rein: "I'll state that I don't think it's our intention to bring Unreal Engine 4 to Wii U, but Unreal Engine 4 is going to be supremely scalable. "We'll run on mobile phones and on a wide variety of things, so if a customer decides they want to port an Unreal Engine 4 game to Wii U, they could. But Unreal Engine 3 is a really good fit for that platform."" -> Of beter gezegd, de UE4 is aanpasbaar genoeg om ook op de Wii U te draaien als iemand het wil.

Sympharion op 19-08-2012 om 14:16 [Niv: 43 / Exp: 2139]
Ik denk ook dat de Wii U teveel onderschat wordt. Ik denk dat het ook ongeveer 4,5-5 keer krachtiger wordt dan de huidige generatie.

@Joni Philips
Maar dan is de UE4 wel mogelijk op de Wii U.
UE4 zal nooit op volle kracht op de next-gen consoles kunnen draaien. Hetzelfde als dat de UE3 dat niet kon op de huidige generatie. Daar heb je een PC voor nodig.
Blijkbaar kan de UE4 wel op de Wii U, maar ook op mobiele telefoons en tablets. Een flexibele engine dus. Alleen gaat Epic die engine niet porten. Dat doet een andere ontwikkelaar als de daar gebruik van willen maken. Net als Ubisoft met de Unreal 2.5 engine of zoiets bij Red Steel op de Wii.

Tijd zal het leren.

Gewijzigd door Sympharion op 19-08-2012 om 14:21

Joni Philips (Eindredacteur) op 19-08-2012 om 14:25 [Niv: 1181 / Exp: 59061]
Als Epic Games het niet zelf doet, moet elke ontwikkelaar het apart doen terwijl ze dat voor andere consoles niet moeten doen. Dat houdt extra kosten in.

sotarK op 19-08-2012 om 14:37 [Niv: 124 / Exp: 6197]
N kan niet opboksen tegen een MS en een Sony vandaar de gimmicks.
Vita en in mindere mate PSP kunnen dat nu ook al trouwens met de PS3 wat de Wiiu gaat doen.
Maar reken er maar niet op dat je weinig verschil gaat zien tussen WiiU games en PS4/720 games.

Gewijzigd door sotarK op 19-08-2012 om 14:38

Cain op 19-08-2012 om 15:06 [Niv: 147 / Exp: 7344]
"Als Epic Games het niet zelf doet, moet elke ontwikkelaar het apart doen terwijl ze dat voor andere consoles niet moeten doen. Dat houdt extra kosten in."

Wat heeft dat te maken met de mogelijkheid voor dev's om UE4 games te porten of te ontwikkelen voor de Wii U?

"N kan niet opboksen tegen een MS en een Sony vandaar de gimmicks."

En Sony en Microsoft kunnen niet opboksen tegen Nintendo, vandaar de grote verliezen die beide bedrijven hebben geleden.

"Vita en in mindere mate PSP kunnen dat nu ook al trouwens met de PS3 wat de Wiiu gaat doen."

Nee, dat kunnen ze niet. Maar het is leuk dat je je kennis weer even laat blijken.

"Maar reken er maar niet op dat je weinig verschil gaat zien tussen WiiU games en PS4/720 games."

Met een blinde haat voor alles Nintendo zou dat inderdaad je conclusie zijn. Ook al is het totaal nergens op gebaseerd.

sotarK op 19-08-2012 om 15:36 [Niv: 124 / Exp: 6197]
Vita en in mindere mate PSP kunnen dat nu ook al trouwens met de PS3 wat de Wiiu gaat doen."
Nee, dat kunnen ze niet. Maar het is leuk dat je je kennis weer even laat blijken.

En Mr Sarcasm is er weer.
Vita heeft een eigen processor en de wiiUpad dus niet, dus zouden ze er zelfs nog meer mee kunnen doen.
Jouw kennis slaat dan kant nog wal

Gewijzigd door sotarK op 19-08-2012 om 16:31

Cain op 19-08-2012 om 16:00 [Niv: 147 / Exp: 7344]
Maar dat doen ze dus niet. Wel grappig dat de PSVita nu al gedegradeerd is tot controller voor de PS3. Best een dure controller voor 250 of meer.

sotarK op 19-08-2012 om 16:34 [Niv: 124 / Exp: 6197]
Dat maak jij er van.
Je kan op de Vita gamen, streamen, de Vita als gamepad gebruiken met zoveel functies op dat ding je kan je lol niet op .
Behalve dan voor verzuurde zeurpieten bij hun is het bij alles "Ja maar het HOEFT niet"net zo goed als het wel kan dus wat is je punt nou ?
Ik spreek jou wel weer als de PS4 en 720 er zijn .
Dan is het wel weer stil denk ik.
En ik vroeg laatste comment vorige pagina of je wou wedden ?

Gewijzigd door sotarK op 19-08-2012 om 16:36

Joni Philips (Eindredacteur) op 19-08-2012 om 16:53 [Niv: 1181 / Exp: 59061]
@Cain: Het betekent dat UE4 games porten naar de Wii U geen 1-2-3 oplossing is. Het is zoals UE2 of UE3 games ontwikkelen voor de Wii. Niemand houdt je tegen, maar het gaat je extra tijd kosten. Als Nintendo slim is, helpen ze Epic hierbij zodat het voor multiplatformgames logisch wordt PC, PS4, Xbox 720 én Wii U versies te maken.

Gewijzigd door Joni Philips op 19-08-2012 om 16:54

Cain op 19-08-2012 om 17:37 [Niv: 147 / Exp: 7344]
"Je kan op de Vita gamen, streamen, de Vita als gamepad gebruiken met zoveel functies op dat ding je kan je lol niet op ."

Vandaar dat de Vita zo goed verkoopt...

"Ik spreek jou wel weer als de PS4 en 720 er zijn. Dan is het wel weer stil denk ik."

Hoop je. Ik kan mij herinneren dat de Wii destijds als Nintendo's laatste console werd bestempeld. Zeker door domme trolletjes als jij en Gezer bijvoorbeeld. "Want de 360 en PS3 zijn veel beter." We weten hoe dat gegaan is. Sony met miljarden verlies, Microsoft die het redelijk sterk doet en Nintendo die bakken met geld binnen heeft geharkt.

"En ik vroeg laatste comment vorige pagina of je wou wedden ?"

Het verbaast mij niks dat je zo triest bent dat je een wedje wil gaan leggen.

@ Joni,

Again, wat heeft dat te maken met de mogelijkheid voor dev's om de UE4 naar de Wii U te brengen. Jij zegt dat UE4 niet op de Wii U kan draaien. Dus wel.
Verder zegt Epic toch echt dat de UE4 ontzettend makkelijk schaalt. Dus waarom zou ontwikkelen voor de Wii U dan veel tijd en geld gaan kosten. De Wii had het nadeel te weinig power te hebben. Er is geen enkele reden om te geloven dat de Wii U dat ook zal hebben.

Joni Philips (Eindredacteur) op 19-08-2012 om 17:53 [Niv: 1181 / Exp: 59061]
Omdat zoals ik al zei, zoals Mark Rein al zei: het draaien van de UE4 wordt de verantwoordelijkheid van de ontwikkelaar. Heel leuk dat het schaalbaar is, maar de engine draait niet standaard op de Wii U. Dat betekent dus dat je tijd en geld in het porten van de engine moet steken. Zo'n engine is namelijk wat communiceert met de machinetaal en de compiler-programma's van de console. En dat stuk is COMPLEET UNIEK AAN DE WII U. Er is niets her te gebruiken van de bestaande code. Ja, je kunt UE4 games dus draaien op de Wii U eens je de UE4 hebt overgezet, iets wat Epic niet doet.

Ik hoop dat je het verschil ziet tussen iets dat je nog moet porten en een kant-en-klaar oplossing. De UE2 en UE3 draait ook perfect op de Wii, zie maar naar Ubisoft hun games. Ubisoft heeft ze echter moeten porten, zodat alleen Ubisoft het gebruikt. Dat heeft NIETS met kracht te maken, maar met het feit dat je de engine zelf moet overzetten. Waarom denk je dat Sony tijd en geld heeft gestoken in de optimalisatie van de UE3 voor de PS3? Omdat het veel meer kost als je het overlaat aan de developers.

Gewijzigd door Joni Philips op 19-08-2012 om 17:57

Cain op 19-08-2012 om 19:16 [Niv: 147 / Exp: 7344]
Maar daar ging het allemaal helemaal niet om. Het ging erom of de Wii U UE4 kan draaien. Dat kan hij dus. In welke hoedanigheid en welke games er gebruik van zullen maken moeten we nog zien. Epic brengt voorlopig UE4 nog niet naar de Wii U maar kan dat in de toekomst wel besluiten te doen. En wie weet doet Nintendo ook wat Sony deed destijds.

De aannames dat de Wii U alleen een dumbed down versie kan draaien of dat het kostenplaatje te groot wordt en we zeer waarschijnlijk nooit UE4 multiplatform games zullen gaan zien op de Wii U zijn dus ongegrond en te voorbarig.

Sympharion op 19-08-2012 om 19:30 [Niv: 43 / Exp: 2139]
@sotarK
Al kan de Vita en zelfs de PSP wat de Wii U ook kan. Ik speel toch liever met 4 extra knoppen op mijn controller dan een touchpad. Ook krijg je bij de Wii U een gratis GamePad terwijl je bij de PS3 + Vita een hele andere spelcomputer van 250 euro erbij moet kopen. En dan nog ondersteunen vele spellen het niet. Dat de Vita een eigen processor heeft maakt niks uit, de extra kracht die de Wii U heeft compenseert dat gewoon.

En trouwens, de Microsoft en Sony kunnen niet tegen Nintendo opboksen, vandaar dat ze de copycat gaan uithangen. Kijk maar naar Move/Kinect, Cross-Controller/SmartGlass, Rumble, Touchscreens etc.

Zelfs de controller van de PS3 is gewoon een SNES controller met schouderknoppen en analoge sticks.
De Xbox 360 controller is een GameCube controller met bredere handvaten en andere triggers.

Zelfs de Remote-pay van de PSP is nageaapt van Nintendo. Nintendo had dit namelijk al een generatie eerder. Met de GameCube-GameBoy Advance verbinding. Die konden dit al. Nintendo heeft gewoon haar eigen idee verder ontwikkeld op de Wii U.

3D ook al zoiets. Iets waar Sony flink op aan het inzetten is. Nintendo was hier al mee bezig sinds de NES. Op de NES had Nintendo een spel die stereoscopische 3D beelden ondersteunde. Je had een sensor en een bedrade 3D bril en daarmee zag je diepte in het spel. Later wilde Nintendo dit verderontwikkelen en hebben ze de Virtual Boy gemaakt. Dat was niet echt een succes. Daarna was de GameBoy Advance aan de beurt. Die zou eigenlijk een 3D scherm krijgen maar vanwege de lage resolutie en de oplopende kosten is dit plan geschrapt. Daarna kwamen ze met de GameCube. Deze was in staat om stereoscopische 3D beelden te tonen, met een speciaal scherm op de GameCube. Luigi's Mansion was ook gemaakt voor 3D. Vanwege te hoge kosten is ook dit geschrapt. Daarom hebben ze nu de 3DS gemaakt. Eindelijk een goed werkend 3D zonder bril systeem. En daarom komt Luigi's Mansion 2 ook uit op de 3DS. Omdat het spel bedoeld is voor 3D.

Joni Philips (Eindredacteur) op 19-08-2012 om 19:40 [Niv: 1181 / Exp: 59061]
@Cain: Jij beweerde eerst dat de engine wel kwam, dat ze gewoon geen games zouden ontwikkelen. Dat is toch duidelijk wat anders. En ik zeg niet dat het kostenplaatje te groot wordt, ik zeg dat er een kostenplaatje is wat jij niet erkent.

Sympharion op 19-08-2012 om 19:49 [Niv: 43 / Exp: 2139]
Kunnen ontwikkelaars dan niet gewoon die engine met elkaar gaan delen? Dan is iedereen blij! Gamers spelen meer leuke, mooie spellen. Ontwikkelaars zijn niet zoveel geld kwijt. Epic heeft meer klanten voor de volgende engines. En Nintendo hoeft zich geen zorgen te maken dat de multiplatforms niet naar hun console komt.

Joni Philips (Eindredacteur) op 19-08-2012 om 19:59 [Niv: 1181 / Exp: 59061]
Dat zou echter betekenen dat de eerste ontwikkelaar die dat doet, zijn geld kwijt is en zijn werk aan andere bedrijven geeft die daar dan mee geld kunnen verdienen.

Cain op 19-08-2012 om 20:03 [Niv: 147 / Exp: 7344]
@ Joni,

Helemaal niet. Ik zei het volgende;
"Het enige dat we weten met betrekking tot UE4 is dat Epic gezegd heeft dat UE4 zeker mogelijk is op de WiiU maar ze zelf (nog) geen intentie hebben om games met die engine naar de Wii U te brengen."

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Nintendo Wii U
Type:
Hardware
Releasedatum:
30-11-2012
Ontwikkelaar:
Nintendo
Uitgever:
Nintendo
Media:






Meer media