Zoals we gewend zijn met Civilizationtitels komt Firaxis na enige tijd met een uitbreiding. De eerste uitbreiding voor Civilization V heet Gods & Kings, en in de uitbreiding krijgen we enkele oude elementen uit de serie terug in een nieuw jasje.
Wie niet bekend is met het bassisspel verwijs ik graag door naar de review van Civilization V. In Gods & Kings komt religie op geheel eigen wijze terug in de Civilizationserie. In tegenstelling tot Civilization IV kan je je religie nu naar je eigen wensen invullen. De basis is de nieuwe resource Faith. Faith verzamel je op ongeveer dezelfde manier als Culture: onder andere gebouwen, wereldwonderen en de nieuwe religieuze stadstaten leveren Faith op. Elke religie begint met het stichten van een Pantheon, welke de basis legt voor je verdere religie. Door het verzamelen van Faith krijg je een Great Prophet, die je in staat stelt om de Pantheonreligie uit te breiden tot een volledige religie, die je een eigen naam en symbool kan geven. Bij elke nieuwe stap in dit proces kies je beliefs, waarmee je de religie kan aanpassen aan je wensen. De beliefs zorgen voor bepaalde bonussen: denk aan extra cultuur of happiness, snellere productie, of eenheden die sterker worden als ze hun eigen steden verdedigen. De juiste keuze helpt je dus in je strategie. De beliefs vallen uiteen in founder beliefs, die een voordeel geven aan de stichter van de religie, en follower beliefs, die bonussen geven aan steden die de religie volgen. De effectiviteit van het founder belief is afhankelijk van het aantal volgelingen van de religie, dus het is van belang om zending te bedrijven.

Als een stad een religie volgt heeft dit automatisch invloed op de steden eromheen, waar langzaam aan meer inwoners ook aanhangers van die religie gaan worden. Het proces is te versnellen door missionarissen te sturen, die je met Faith kan aanschaffen. Bekeer het merendeel van de bevolking van een stad, en de stad zal jouw religie volgen, waarna deze stad ook zelf missionarissen kan kopen. Snel genoeg zul je ook andere civilizations tegen komen die hun religie verspreiden. Door inquisitors te sturen kun je de vreemde religies weer uit steden verwijderen, hoewel het dwarsliggen van andere staten je niet in dank zal worden afgenomen. Religie heeft invloed op de diplomatie, zeker in de eerste fases van het spel, en als het merendeel van de steden van een andere civilization je geloof volgt zal de leider ervan ook positief tegenover je staan. Toch is de invloed ervan niet zo groot als in Civilization IV, waar het hebben van een andere staatsreligie eenvoudig kan resulteren in oorlog. In Gods & Kings is het wel degelijk een verdieping van de gameplay, een paar goedgekozen beliefs kunnen je goed helpen, maar de rol van religie blijft beperkt.

Wanneer je de Renaissance bereikt hebt is de invloed van religies afgenomen: missionarissen kosten op dat moment vrij veel Faith en de diplomatiekinvloed is nog klein. Op dat moment komt spionage ervoor in de plaats. Wanneer de eerste civilization de Renaissance bereikt krijgt iedere speler een spion tot zijn beschikking. Dit aantal neemt in latere tijdperken toe. Deze spionnen verschijnen niet als eenheden op de kaart, maar zijn aan te sturen via een menu. Globaal kan je ze gebruiken voor drie verschillende acties. In de eerste plaats kan je ze naar stadstaten sturen. Hier bewerken ze de verkiezingen om je invloed te doen stijgen. Als je ze naar de stad van een andere civilization stuurt houden ze een oogje op de vijand en stelen ze technologieën. Om de zoveel tijd wordt je ingelicht over de plannen. Een spion in Madrid kan je bijvoorbeeld na een tijdje berichten dat Spanje op het punt staat om Washington aan te vallen. Stap vervolgens op Washington af en je krijgt de optie hem hierover te vertellen, zodat je relatie met hem verbetert. Verdedigen tegen vijandige spionnen doe je door je eigen spionnen in je steden te laten werken of door enkele van de nieuwe gebouwen te plaatsen.
|