Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Skull and Bones
Review:

Sid Meier's Civilization V


Door Cor op 10-10-2010 om 15:10
Bron: Gamed

Het heeft vijf jaar (en enkele uitbreidingen) geduurd, maar nu is eindelijk het nieuwste deel van Sid Meier’s Civilization serie uitgekomen. Het vierde deel was een erg verslavende game waarmee je je vele uren zoet kon houden. Is Civilization V een waardige opvolger?

Als vanouds is de basis van elke Civilization game gelijk. Deze serie turn based strategiegames gaat de niet geringe uitdaging aan om de menselijke geschiedenis en ontwikkeling in gamevorm te vangen. Je begint de game enkele duizenden jaren voor Christus, met niet meer dan een settler en een warrior. Hiermee kan je je eerste dorpje bouwen, dat je weer uit kan breiden met nieuwe gebouwen. Door het land eromheen te bewerken en er boerderijen en mijnen te plaatsen neemt je productie toe, waardoor je snel genoeg nieuwe settlers erop uit kan sturen om nieuwe dorpen te stichten. Tegelijkertijd ben je bezig met je samenleving te ontwikkelen op technologisch vlak: aan het begin van de game leer je nog technologieën als het wiel of bronsbewerking toe te passen, maar tegen het eind van de game ben je zo ver ontwikkeld dat je je met kernfusie en nanotechnologie bezig houdt. Snel genoeg kom je in contact met andere beschavingen, en kan je kiezen om hen te vriend te houden en samen beter te worden van goederenhandel, of kun je proberen om met je legers hun dorpen in te nemen.


Het uiteindelijke doel van de game is om een samenleving te stichten die de eeuwen overleeft en gaat uitblinken op een bepaald vlak. Zo kan je de game winnen door simpelweg alle andere beschavingen af te slachten, maar je kan er ook voor kiezen om technologisch vooruit te streven door een ruimteschip te lanceren, of je kan als hoofd van de Verenigde Naties op de diplomatieke manier winnen.

Deze basis is nog steeds intact in Civilization V. De game bouwt hier echter volledig anders op voort dan het vorige deel deed, en staat bol van wijzigingen. Wat je na de eerste keer opstarten al snel zult merken is dat je nu nog maar één militaire eenheid per tegel kan plaatsen, waar je in alle voorgaande delen een zo groot leger als je maar wilde op een tegel neer kon zetten. Ook zijn de tegels dit keer zeshoekig in plaats van vierkant. Dit heeft een enorm effect op hoe gevechten werken. Vroeger groepeerde je gewoon al je eenheden samen, zodat zwakke eenheden verdedigd werden door sterke, en ging je met deze stapel aanvallen. Nu moet je daarentegen goed opletten waar je je eenheden neerzet, en is het bij het verplaatsen van je eenheden ook belangrijk het terrein in de gaten te houden. Op grasland zijn je eenheden immers kwetsbaarder dan in de heuvels. Boogschutters en andere afstandseenheden kunnen meerdere tegels overbruggen, waardoor je ze nu achter je andere eenheden kan scharen. Dit keer kost het ook meer beurten om eenheden te produceren, zodat je leger kleiner gaat zijn. Deze aanpassing betekent weliswaar dat het verplaatsen van je legers nu wat meer tijd kost, maar het voordeel is dat gevechten hier een stuk tactischer van worden. Een extra aanpassing is dat steden zichzelf dit keer automatisch kunnen verdedigen, en het niet meer nodig is om er een garnizoen bewakers in te plaatsen.

De AI lijkt niet altijd even goed met dit systeem om te kunnen gaan. Ze maken lang niet altijd goed gebruik van het land, plaatsen hun eenheden niet altijd even optimaal en zijn soms veel te afwachtend. Wanneer ik bijvoorbeeld met een boogschutter een barbarenkamp aanval, wordt er geen tegenaanval uitgevoerd maar blijft de andere eenheid wachten tot ik hem heb afgeslacht. Zo wordt er dus niet het optimale uit dit nieuwe systeem gehaald.

Hoewel je in de game genoeg kunt oorlogvoeren, zul je toch waarschijnlijk het grootste deel van de tijd bezig zijn met het ontwikkelen van je samenleving. Op dit vlak is het opvallend dat Civilization V een totaal andere weg inslaat dan het vierde deel. Zo is religie, wat nog één van de grote veranderingen van dat deel was, nu geschrapt, en zijn er ook op andere vlakken versimpelingen doorgevoerd. In het vierde deel had elke stad bijvoorbeeld een waarde voor de tevredenheid en voor de gezondheid van die stad. Deze gezondheidsfactor is in het vijfde deel geschrapt, en in plaats van een losse waarde voor tevredenheid per stad heb je nu één waarde die voor je hele rijk geldt. Net als voorheen zal het bezetten van een vijandelijke stad een flinke hoeveelheid ontevredenheid genereren, maar zolang de rest van je rijk maar blij is gaat dit geen effect hebben. Het tevreden houden van je samenleving is belangrijk als je wil dat deze optimaal blijft functioneren. Door dit soort wijzigingen is de game op enkele vlakken versimpeld, zodat de instapdrempel lager is.


Aan de andere kant zit er genoeg nieuws in Civilization V. Een leuke toevoeging zijn de stadstaten. Waar voorheen de wereld enkel bevolkt werd door de verschillende beschavingen en barbaren, daar zijn er nu ook tal van onafhankelijke steden. Steden als Wenen en Venetië proberen niet de game te winnen, maar gaan gewoon hun gangetje. Als je een stadstaat tegenkomt kan je hem natuurlijk aanvallen en innemen, maar het kan slimmer zijn om bevriend te raken met een stadstaat. Stadstaten komen in drie vormen: een bevriende militaire stadstaat geeft je om de zoveel tijd gratis eenheden, een culturele stadstaat verhoogt je cultuurproductie en een maritieme stadstaat geeft je voedsel, waardoor je steden sneller kunnen groeien. Als je genoeg goud hebt kan je simpelweg hun vriendschap kopen, maar je kan dit ook bereiken door opdrachten te voltooien. Dit kunnen vreedzame (“Bouw een weg naar onze stad”) of minder vreedzame (“Zorg dat die andere stadstaat van de kaart verdwijnt”) opdrachten zijn. Als je invloed verder stijgt mag je jezelf bondgenoot van zo’n stad noemen, en krijg je ook gratis toegang tot alle luxe- en strategische goederen die de stad heeft. Denk hierbij aan goud, waardoor je volk meer tevreden wordt, of ijzer, dat je in staat stelt om sterkere eenheden te produceren.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   89
Sound   85
Graphics   87
Replay   95

Anders dan zijn voorgangers, maar nog steeds even verslavend.
89


10:52  Voetbal domineert Nederlandse charts
14:43  Ace Combat: Joint Assault
 Reacties (6)
 Pagina: 1
Gast (83.85.13.xxx) op 10-10-2010 om 15:36
Dit is de eerste keer dat ik een civilazation speel en het is best vet. Een echte aanrader _O_

Lucas op 10-10-2010 om 15:43 [Niv: 3 / Exp: 134]
Ik speel de game zeker met veel plezier Wat je ook voor ogen moet houden bij het vergelijken met Civ4 is dat deze game net uit is en C4 al 2 zeer goede uitbreidingen verder was.
Verder: Als je je muis boven de happiness houdt bovenin het scherm zie je welke luxegoederen je hebt en hoeveel happiness ze geven.

Cubic X op 10-10-2010 om 16:01 [Niv: 203 / Exp: 10171]
Ik vind games zoals Age of Empires (alle delen) en de Anno-serie echt helemaal geweldig, maar Civilization games zijn voor mij echt te complex en te ingewikkeld.

Gast (84.197.136.xxx) op 10-10-2010 om 20:52
ubergame die een beetje diepgang en tactiek wil hebben! kost je wel veel vrije tijd :)
wel beetje laat ermee he jongens :9

Doojz op 13-10-2010 om 12:48 [Niv: 2 / Exp: 113]
ben het aan t spelen met veel plezier

Gast (94.212.135.xxx) op 13-10-2010 om 16:06
Heb de game nu een aantal week maar moet jammer genoeg toch concluderen dat ik Civ4 + alle expansions leuker vind.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Sid Meier's Civilization V
Type:
Game
Releasedatum:
24-09-2010
Ontwikkelaar:
Firaxis Games
Uitgever:
Take Two Interactive Benelux
Media:








Meer media