Momenteel is de DiRT franchise de belangrijkste franchise van Codemasters, waarbij deze zich niet beperkt tot semi-realistische racegames. Aan het eind van de maand krijgt de game ook een arcade spin-off in de vorm van DiRT Showdown.
DiRT Showdown moest geen DiRT 4 worden en daardoor kon Codemasters volop experimenteren. Zo liet men de officiële FIA regels vallen en ging men meer liberaal om met de regels van het rally-rijden. Met Showdown breidt men namelijk een vervolg aan de Gymkhana modus uit DiRT 3. Hoewel de game een racegame blijft, zal de focus liggen op driften en vernietiging in plaats van het racen zelf. Dit betekent onder andere dat punt-tot-punt races (de kern van het rally-rijden) tot het verleden behoren en dat je zoveel schade mag veroorzaken als je wil. Met DiRT Showdown wil Codemasters dan ook een andere doelgroep najagen dan met hun traditionele DiRT games. Men is dus op jacht op het Burnout en moderne Need for Speed publiek dat kiest voor snelle fun in plaats van realistische races.
DiRT Showdown brengt ons amusement in singleplayer en multiplayer. De hoofdbrok van de game is hierbij de Career Mode waarin de speler zich dient op te werken door verschillende events te winnen. Je zult alhier vier verschillende types evenementen tegenkomen, namelijk Race Off, 8 Ball, Knockout en Rampage. Die eerste is een traditionele race-mode op een circuit waarbij je veel schade kunt veroorzaken, hoewel het niet de bedoeling is. De andere modes daarentegen zijn drie typische destructie-modes waarbij winnen onmogelijk is zonder schade te berokkenen.
In het geval van Knockout en Rampage mag je dit zeer letterlijk nemen, deze modes geven je punten voor het beschadigen van andermans voertuigen en de winnaar is diegene die aan het einde van het event de meeste punten heeft. Deze punten worden berekend op basis van snelheid en impact, waarbij de punten in de laatste 30 seconden van het event verdubbeld worden. Zelf vernietigd worden is hierbij geen ramp, je keert bijna onmiddellijk terug. Knockout en Rampage spelen bijna hetzelfde, Knockout speelt zich gewoon af op een hoger platform zodat je extra punten verdient door hen naar beneden te laten donderen.
De 8 Ball mode laat ons rondjes racen op achtvormige circuits waarbij de deelnemers elkaar dienen te vernietigen terwijl ze naar de finish racen. Aangezien je elkaar op achtvormige circuits regelmatig kruist, moet je dus continu op je hoede zijn voor een crash die je volledige race verknalt. Tegelijk kun je dankzij een ongeluk van een tegenstander een achterstand nog steeds goedmaken. Spijtig genoeg zal het uitgebreide aanbod gelicenseerde sportwagens van de andere DiRT games niet aanwezig zijn in deze mode. Een kenner zal de wagens wel herkennen, maar officiële logo's ontbreken. Een klein detail dat ons spelplezier niet zal bederven en het voordeel is dat Codemasters mag overdrijven met de schade.
DiRT Showdown ligt op 25 mei in de winkels voor de PC, de PlayStation 3 en de Xbox 360. Gamers die geen interesse hebben in dit concept, zullen moeten wachten op de volgende DiRT game, die nog niet officieel aangekondigd is.
|