Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
17 November 2019 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
16 November 2019 
(0) 
(0) 
15 November 2019 
(0) 
(1) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 November 2019 
(0) 
(0) 
(4) 
(3) 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
(5) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
13 November 2019 
(2) 
(0) 
(2) 
(7) 
(0) 
(0) 
(1) 
12 November 2019 
(7) 
(5) 
(3) 
(7) 
(4) 
(3) 
11 November 2019 
(4) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(10) 
(0) 
(0) 
10 November 2019 
(10) 
(5) 
(4) 
(0) 
09 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(3) 
08 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
07 November 2019 
(17) 
(3) 
(0) 
(16) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 November 2019 
(5) 
(4) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 November 2019 
(0) 
(0) 
(5) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 November 2019 
(5) 
(4) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
03 November 2019 
(7) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 November 2019 
(0) 
(0) 
01 November 2019 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Layton's Mystery Journey: Deluxe Edition
Bizerta: Silent Evil
Call of Duty: Modern Warfare
Gamed Interview: Rain of Reflections
Hands-On:

Operation Raccoon City


Door Stefan van B op 27-01-2012 om 07:46
Bron: Gamed

Met Resident Evil: Operation Raccoon City probeert Capcom de geliefde horror-franchise in een nieuw jasje te toveren. Deze spin-off verlaat het survival-horror genre voor een coöperatieve third-person shooter. Wij namen de game alvast onder handen en keken of deze gewaagde keuze zijn vruchten weet af te werpen.

Operation Raccoon City wordt in tegenstelling tot de hoofddelen niet intern ontwikkeld bij Capcom zelf. Ontwikkeling voor deze spin-off is namelijk uitbesteed aan het Canadese Slant Six Games, welke eerder diverse SOCOM delen voor Sony ontwikkelde. Deze ervaring is goed aan te voelen, want in tegenstelling tot andere Resident Evil games is de gameplay erg soepel en zodoende ook snel op te pakken. De drop-in/out coöperatieve modus speelt hier ook goed op in. In het geval dat er spelers afhaken worden de personages overgenomen door de AI tot er weer nieuwe spelers het spel binnen vallen. Deze overgang is zo soepel dat je er vrijwel niets van zult merken tijdens het spelen.

De demo die ik onder handen mocht nemen speelde zich af op een indoorlocatie in Raccoon City. Een kritische noot die ik hier helaas moet plaatsen is dat deze omgeving nogal generiek aanvoelde, nergens had ik het idee echt op een speciale plek te zijn. Iets wat de sfeer binnen de game niet ten goede komt. Als lid van Umbrella Corporation (lees meer over het verhaal in onze First View) neem je het niet alleen op tegen zombies, maar ook tegen een hoop menselijke vijanden. Gevechten met deze tegenstanders resulteren in nog meer generieke vuurgevechten


De gehele Resident Evil sfeer lijkt dan ook grotendeels verdwenen, maar misschien moeten we de titel ook niet zo zien. Enkel achtergrondelementen als omgeving en verhaal slaan terug op de andere games uit de serie. Echter is dit niet iets negatief, de vlotte gameplay maakt de serie toegankelijker voor een geheel nieuwe doelgroep. Zo kunnen we lopen en schieten tegelijkertijd en hoeven we ons minder zorgen te maken over ammunitie en gezondheid. Coöp-partners kunnen je na de dood weer met een druk op de knop tot leven brengen. Ook wegduiken behoort tot de mogelijkheden, echter vond ik het een persoonlijk gemis dat je na het duiken niet verder over de grond kan kruipen om tactischer te werk te gaan, hierdoor sta je na een duik direct weer op wat niet altijd even handig is.

Wel tactisch is de implementatie van een automatisch cover-systeem. Wanneer je tegen een object aanloopt zal je personage automatisch bukken en het object als dekking gebruiken. Hierbij kun je ook blind over het object heen schieten, granaten werpen of rustig toekijken hoe de rest van het team progressie maakt. Dit vaste team van vier man zou per persoon eigen eigenschappen moeten kennen, maar tussen de twee personages die ik speelde zat op het eerste gezicht maar weinig variatie. Dit kan negatief zijn, in de vorm dat er eigenlijk maar weinig verschil tussen personages zit, óf positief wat zou resulteren in diepere gameplaylaag die je pas na een langere speeltijd ontdekt.


Hoewel het misschien voorbarig is wat over de graphics te zeggen moet ik toch even kwijt dat de game op dit moment nog maar weinig indruk weet te maken. Sterker nog, het alweer bijna drie jaar oude Resident Evil 5 ziet er beter uit dan Operation Raccoon City. Vele objecten en textures voelen weinig gedetailleerd aan en weten zo geen sterke indruk achter te laten. Een uit de kluiten gewassen zombie die bruut op het toneel verscheen en op papier allemaal angstaanjagende elementen kent wist bij mij dan ook weinig indruk te maken, terwijl ik juist toch wel de schrikkerige persoon ben.

Aan het spelen van Resident Evil: Operation Raccoon City heb ik een gemengd gevoel overgehouden. Aan de ene kant mis ik het horror-gevoel dat ik en waarschijnlijk menig ander associeer met de naam Resident Evil. Aan de andere kant speelt de game hartstikke lekker en kan dit in coöperatieve modus voor een hele toffe ervaring gaan zorgen. Of deze spin-off de naam van de serie dan ook hoog kan houden vinden we uit op 23 maart aanstaande, wanneer de game verschijnt op PC, Xbox 360 en PlayStation 3.


07:47  Dungeon Hunter: Alliance
07:37  Dead Island toont DLC in trailer
 Reacties (2)
 Pagina: 1
Rene Groen (Eindredacteur) op 27-01-2012 om 20:40 [Niv: 711 / Exp: 35533]
M'n vriendin is een groot Resident Evil fan en zelf heb ik ook iedere consoleversie gespeeld, toch moet ik even wennen aan deze nieuwe opzet. Wil van tevoren nog geen oordeel vellen, maar het zal even lastig zijn, toch is de interesse er nog altijd.

asianck op 28-01-2012 om 00:30 [Niv: 380 / Exp: 19012]
Meh dnno, ze hadden net zo goed een nieuwe serie hier van kunnen maken. Socom met zombies is het geworden. :\

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Resident Evil: Operation Raccoon City
Type:
Game
Releasedatum:
23-03-2012
Ontwikkelaar:
Slant Six Games
Uitgever:
Capcom
Media:








Meer media