Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Nieuws:

[E3] Carmack basht consoles en API


Door Joni Philips op 08-06-2011 om 13:59
Bron: CVG

Door hun ouderdom lopen de PlayStation 3 en Xbox 360 in specs tegenwoordig ver achter op PC, maar er zijn maar weinig developers die daarover klagen zodat ze hun doelpubliek niet te veel afschrikken.

John Carmack van id Software heeft daar gelukkig weinig last van. Aangezien hij de 'belangrijkste man is in de game-industrie' volgens Tim Willits (Creative director van Rage en dus werknemer van Carmack) durft hij zijn mening wel zeggen. Op de E3 liet hij weten dat de beste grafische kaarten voor de PC gewoon een magnitude krachtiger zijn dan de consoles. Een kleine steek naar consoles dus, maar er is nog een groter probleem voor Carmack.

Hij vindt het zeer spijtig dat ondanks die rauwe kracht van de PC, dat deze toch gehinderd wordt door de APIs waarin geprogrammeerd wordt. Zo slagen ze er perfect in om games op 60 fps te laten lopen op consoles; terwijl het niet lukt op veel krachtigere computers omdat de API hen hindert. Als ze rechtstreeks op hardware konden programmeren, dan kon men veel meer kracht uit een PC halen, een idee dat enkele maanden geleden al opdook.
    "It is a little bit of a shame that despite the raw horsepower, we are hampered by the arm's length API interface because it is, unhappily, true that we have the consoles here running at 60 frames per second and we can have these massively more powerful PC systems that struggle sometimes to hold the framerate because of unnecessary overheads."


14:08  Achievements Harry Potter and the DHP2
13:56  [E3] 'HD is brug tussen casual en core'
 Reacties (15)
 Pagina: 1
Gast (184.105.146.xxx) op 08-06-2011 om 14:05
Tijd voor nieuwe versies van DirectX en OpenGL dus.

Gast (62.193.225.xxx) op 08-06-2011 om 14:06
Direct X is ook een bellemmering voor graphics, maar computers zijn nou eenmaal niet homogeen.
Verder killt Piracy PC. Ik speel zelf ook meeste spellen op PC(Witcher 2, ME enz.), maar als publisher zou ik nooit een spel op PC uitbrengen, ik snap nogsteeds niet waarom ze het doen, ik zou in de toekomst beter multiplat spellen uitbrengen op PS3, 360, WII 2 en NGP zonder PC.

En worden sowieso nauwelijks tot geen spellen specifiek voor de PC's gemaakt, dusja zelfde de games met wat lagere resoluties en graphics op consoles is op het moment niks mee.

Gast (78.22.111.xxx) op 08-06-2011 om 14:14
Carmack niet lullen, maak maar een nieuwe Quake of Doom.

Gast (195.240.188.xxx) op 08-06-2011 om 14:46
Die komen ook wel, Doom is al aangekondigd en Quake volgt ook wel. API's zijn altijd een hardware belemmering, maar zonder is nog problematischer en DLL Hell en daarbij nog shabbier drivers zit geen enkele programmeur meer op te wachten. Ze moeten DirectX en OpenGL gewoon frequenter updaten.

konnichiwa op 08-06-2011 om 15:00 [Niv: 153 / Exp: 7652]
Er is toch niets bashen aan?

PC's zijn krachtiger ...= bashen?

Robert op 08-06-2011 om 15:35 [Niv: 206 / Exp: 10294]
We zullen zien bij Rage of deze man recht van spreke heeft. Zn laatste titel is al erg oud.

Gast (78.22.111.xxx) op 08-06-2011 om 16:15
De man heeft al genoeg status verworven om dit te kunnen zeggen. Kennelijk ken je hem niet zo lang.

Robert op 08-06-2011 om 16:19 [Niv: 206 / Exp: 10294]
Jawel, maar hij heeft de laatste jaren niks gebracht. Hij mag zichzelf opnieuw bewijzen.

Joni Philips (Eindredacteur) op 08-06-2011 om 16:27 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Technisch gezien, om zijn recht van spreke te bewijzen mag de Pc versie geen vaste framerate hebben en moeten de consoleversies superieur zijn

Gast (87.210.252.xxx) op 08-06-2011 om 19:51
wat een misleindende titel hij zegt feitelijk niks slechts over de consoles alleen dat ze oud zijn en dat zijn ze ook.
hij heeft het meer over de pc versie die de last van de apis moeten dragen

Cain op 08-06-2011 om 22:07 [Niv: 147 / Exp: 7344]
Tja, ik weet niet zo goed waar hij het over heeft.

Resident Evil 5 draait op de consoles bijvoorbeeld op 1280x720 2xAA/0xAA @ 60 fps (360 kan in rustige scenes 4xAA aan).
Met een enkele Radeon 5870 haal je in Resi 5 op 1920x1080 DX10 4xAA meer dan 100 fps.
Dat is een verdubbeling in resolutie met bijna een verdubbeling van het aantal fps en ten alle tijden 4xAA met allerlei grafische features die de consoles missen.

En niet alleen bij Resi 5 is dat het geval. Ik kan namelijk geen één game opnoemen die niet een paar keer zo vlot draait als de console versie.

De enige game die problemen oplevert is GTA IV. Die game vereist een groter video geheugen voor een hogere resolutie en meer grafische features. Maar goed, als je zelfs die game op 720p zet draait de game weer velen malen beter dan de console versie.

Voor console begrippen technisch hoogstaande games als Mass Effect 1 en 2 draait mijn PC op z'n sloffen.

Robert op 08-06-2011 om 23:46 [Niv: 206 / Exp: 10294]
@ Cain
Res 5 op de consoles op 60 fps? Hahaha nee. Het was een groot haper feest op de console, althans de PS3. Even op het internet kijken zie ik dat de game op de 360 ook niet boven de 30 uitkomt.

Gast (62.140.137.xxx) op 09-06-2011 om 01:51
Sjonnie basht de pc eigenlijk nog meer met deze remarks. Als je ondanks veel meer raw power toch nog steeds bottlenecks hebt, zoals al eeuwen het geval is bij de pc, dan is het alleen maar een compliment voor de oude consoles dat ze nog aardig meekomen.

Cain op 09-06-2011 om 01:58 [Niv: 147 / Exp: 7344]
@ Robert,

30 zelfs?! Kun je nagaan. Bijna 4 keer de framerate met een dubbele resolutie en AA. Al bij al is een 5870 dus minimaal 8 keer krachtiger dan een 360/PS3.

Gast (195.240.16.xxx) op 09-06-2011 om 10:23
Dat is geen bashen. Hij heeft gewoon gelijk. Dat is ook de reden waarom op de ps3 door veel ontwikkelaars de hardware direct wordt aangesproken. Enorm nadeel: geen compatibiliteit met andere hardware en Niet futureproof.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
PC
Type:
Hardware
Releasedatum:
12-08-1981
Ontwikkelaar:
Microsoft
Uitgever:
Microsoft
Media:
Geen media gevonden