Sinds zes dagen is het PlayStation Network niet langer te bereiken, een aanval op het netwerk heeft ervoor gezorgd dat Sony hun platform tijdelijk offline heeft gebracht.
Sony laat vandaag middels een nieuwe blogpost weten dat het nog niet duidelijk is wanneer het PlayStation Network weer online gezet kan worden, maar ze zorgen dat het zo snel mogelijk kan. Ditmaal hebben ze echter belangrijke details uitgegeven:
- Er zijn door de hackers allerlei gegevens waaronder namen, adressen en wachtwoorden buitgemaakt. Hoewel er geen bewijs voor is, is het goed mogelijk dat de hackers ook creditcardgegevens van PSN-leden hebben bemachtigd. Sony zegt dat er "geen bewijs" voor is, maar "sluit de kans ook niet uit"
- PSN-gebruikers moeten de komende tijd extra verdacht zijn op vreemde mailtjes of telefoontjes die om gevoelige informatie vragen
- Aangeraden wordt om meteen je wachtwoord te veranderen als het PSN weer online is
- Ook is het vooral belangrijk om je creditcardrekening in de gaten te houden en meteen te blokkeren bij uitgaven waar je niets van weet
Voor extra informatie verwijst men naar deze FAQ.
[Upd.] De afgelopen dagen kreeg Sony kritiek omdat men te laat vertelde dat er persoonlijke data gestolen is. Sony heeft nu via de PlayStation Blog gereageerd op deze kritiek. Het bedrijf laat weten dat de diefstal van de persoonlijke gegevens pas later ontdekt is. Op het moment dat de problemen werden vastgesteld, werd het netwerk uitgeschakeld en werd een externe beveiligingsfirma ingehuurd om te helpen. Pas later werd ontdekt dat er persoonlijke data gestolen kan zijn.
There’s a difference in timing between when we identified there was an intrusion and when we learned of consumers’ data being compromised. We learned there was an intrusion 19th April and subsequently shut the services down. We then brought in outside experts to help us learn how the intrusion occurred and to conduct an investigation to determine the nature and scope of the incident. It was necessary to conduct several days of forensic analysis, and it took our experts until yesterday to understand the scope of the breach. We then shared that information with our consumers and announced it publicly yesterday evening.
|