Preview: Operation Flashpoint: Red River
Door Joni Philips op 04-04-2011 om 06:31
|
Bron: Gamed
|
Eind april komt Codemasters met Operation Flashpoint: Red River, een nieuwe FPS voor PC, Xbox 360 en PlayStation 3. Wij blikken vandaag vooruit om te kijken of Red River een waardige opvolger is voor Operation Flashpoint: Dragon Rising.
Origineel draaide Operation Flashpoint rond de Koude Oorlog tussen de Sovjet-Unie en de Verenigde Staten, maar na de breuk met Bohemia Interactive ging de Flashpoint franchise een nieuwe kant uit. De Koude Oorlog tussen de Sovjet-Unie en de Verenigde Staten werd vervangen door een fictieve Koude Oorlog tussen China en diezelfde VS, waarbij in Operation Flashpoint: Dragon Rising op een klein eilandje werd gevochten. In Red River belandt het conflict echter in een groter land. De game verplaatst ons naar de Centraal-Aziatische republiek Tadzjikistan, waar in het jaar 2013 een burgeroorlog uitbreekt. De Amerikaanse regering besluit in te grijpen door de marine te sturen, maar buurland China vindt deze actie maar verdacht. Zij bevelen de Amerikanen om Tadzjikistan te verlaten, maar zij gehoorzamen niet. Een nieuw conflict tussen China en de Verenigde Staten van Amerika breekt uit, maar welke natie komt al winnend uit de strijd? Dat bepaal jij in Operation Flashpoint: Red River.
De game is op het eerste zicht een tactische First Person Shooter in de stijl van zijn voorganger; maar Codemasters heeft de game nu meer opengetrokken. De voorgaande game was al aangepast voor een minder hardcore-publiek, maar de game werd toch een ‘sim’ genoemd wat vaak voor tegenstellingen zorgde in de gameplay. Met Red River begrijpt Codemasters dat een keuze moet gemaakt worden en die keuze is gemaakt door de game meer toegankelijk te maken. In Red River zul je bijvoorbeeld niet zo snel meer sterven, want je kunt kleine wonden genezen en je teamgenoten kunnen je redden. Het spel wordt dan ook geen ‘sim’ meer genoemd, zoals de originele Operation Flashpoint het wel was, maar het wordt niet te gemakkelijk zodat er een uitdaging blijft. Op deze manier ontloopt men natuurlijk ook de concurrentie met ArmA, de echte opvolger van de originele Operation Flashpoint en dat kan beide games en ten goede komen.
Natuurlijk moet je hier nog altijd rekening houden met gewonde soldaten die je het leven zuur maken, een vijand die je doodt met één hoofdschot, en heb je een Hardcore mode om het nog allemaal wat moeilijker te maken; maar toch lijkt Operation Flashpoint: Red River afgezwakt te worden ten opzichte van zijn voorganger. Doodeenvoudig wordt het echter ook niet, de vijand niet te dichtbij laten komen is nog altijd de beste optie en door diens AI wordt dat geen gemakkelijke klus. Op basis van de laatste positie die hij voor jou kent, gaat hij steeds accurater zoeken tot je in de val loopt. Je zal ook nog altijd een klasse moeten kiezen voor je ten strijde trekt. De Rifleman, de Grenadier, de Scout en de Automatic Rifleman hebben allen hetzelfde beginwapen, maar daarna zijn er verschillen in kracht, zwaktes, sterktes en verdere opbouw. Onderling zijn ze ook gebalanceerd zodat je ook naar je singleplayer/multiplayer-teammaten moeten kijken.
In zijn multiplayer wordt Red River zeer uniek, de game bevat geen competitieve multiplayer wat zeer zeldzaam is voor een FPS van deze generatie. In de plaats daarvan beschikt het spel exclusief over een coöperatieve multiplayer. In de eerste plaats kan de volledige campagne online doorgespeeld worden met een groep van vier, maar daarnaast is er nog een aparte set van coöperatieve missies beschikbaar met een eigen setting en eigen gameplay. Zo is er een ‘Horde’-achtige missie aanwezig die goed afgestemd is op de Operation Flashpoint gameplay. Een andere missie laat je dan weer samen een uitgebreid gebied verkennen. De missies zijn dus niet allemaal variaties op elkaar. In beide modes word je tevens beloond met XP punten waarmee je jouw personage kunt upgraden en zijn klasse sterker kunt maken. Dit moedigt je aan hoge scores te halen zonder wild te worden want je verliest punten voor te sterven.
In tegenstelling tot zijn voorganger weet Operation Flashpoint: Red River wat het wil zijn: een moeilijke game, maar geen simulatie. De game is hier en daar iets vergevingsgezinder, maar als een wildebras lopen zoals in andere FPS games is geen oplossing. Buiten deze hoge moeilijkheidsgraad beschikt het spel nog over enkele andere interessante features, zoals de uitgebreide coöperatieve functie die ongetwijfeld het uiterste zal vergen van jou en je vrienden. Of het genoeg is om deze game de moeite waard te maken, zullen we ontdekken op 22 april wanneer de game verschijnt op de PC, de PlayStation 3 en de Xbox 360.
|
|
|
|
14:57 Edge geeft nieuwe Max Payne 3 details
06:30 Chime Super Deluxe
|
Reacties (10) |
|
Pagina:
1
|
|
Gast (91.182.9.xxx)
op 04-04-2011 om 07:29
|
geen competitieve multiplayer :(
|
|
Gast (82.75.87.xxx)
op 04-04-2011 om 08:15
|
geen Sim? niet slim!
|
|
Gast (213.244.167.xxx)
op 04-04-2011 om 08:49
|
dus geen multiplayer like we know it en alleen een cocop multiplayer zoals ik het begrijp.
BF3 here we come!
|
|
Kirby
op 04-04-2011 om 09:34
[Niv: 42 / Exp: 2114]
|
Nice, dit wordt een must-buy! Co-op vind ik persoonlijk veel leuker dan de zoveelste multiplayer waarin je weer precies hetzelfde doet als in tientallen andere spellen.
|
|
Gast (81.70.137.xxx)
op 04-04-2011 om 15:58
|
super game
|
|
xwempin
op 04-04-2011 om 16:57
[Niv: 17 / Exp: 868]
|
ik heb dit nooit gespeeld maar ik denk dat iedereen tog bf3 gaat spelen.
|
|
GekooktEi
op 04-04-2011 om 23:18
[Niv: 483 / Exp: 24134]
|
@ Dwaze reacties over Battlefield 3:
Ja, natuurlijk gaat BF3 dit spel overtreffen, zowel grafisch als zeer waarschijnlijk op gameplay-vlak.
Maar laten we niet vergeten dat we nu in APRIL 2011 zitten, en Battlefield 3 in DECEMBER (?) 2011 uitkomt. Denken jullie nou echt dat dat concurrentie voor elkaar is, gezien vanuit de gemiddelde gamer? Ik denk het niet, voor iemand die alleen maar shooters speelt kan Operation Flashpoint een prima zoethoudertje zijn tot BF3.
Maar goed, over dit spel... Dragon Rising was matig, maar het was leuk dat het spel zich nog enigszins aan de roots probeerde te houden. Dat Codemasters nu adverteert dat het "makkelijker in te stappen is" voor nieuwe gamers vind ik persoonlijk heel dwaas, aangezien je daarmee de laatste touch met de OFP-fans kwijt bent; die stappen nu echt wel over naar ArmA, die ooit ook wel een deel drie zal krijgen. Dragon Rising liet me met een bittere nasmaak achter, en ik had hier nog hoop voor tot ze toegaven dat het nog meer casualized was.
|
|
Gast (94.210.217.xxx)
op 06-04-2011 om 17:01
|
Dit is de reden dat de gamesindustrie kapot gaat. Bij GameKings hebben ze gelijk. Alles lijkt op elkaar en niets is origineel. OF hoort gewoon een hardcore Sim te zijn. Flikker op met dat instappen. Er stapt op dit moment niemand meer in. En de enkelen die dat wel doen spelen COD of een andere mainstream titel.
|
|
Gast (46.129.65.xxx)
op 08-04-2011 om 18:26
|
Dit is juist een realistische shooter maar aan een paar reacties hierboven heeft men daar juist geen verstand van.
|
|
PS3gamerXD
op 08-04-2011 om 18:51
[Niv: 67 / Exp: 3340]
|
Ik geloof dat jij het juist niet snapt. OF was idd heel realistisch, maar deze game wordt juist op allerlei punten minder realistisch gemaakt. Erg jammer trouwens.
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|