Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Skull and Bones
Banishers: Ghosts of New Eden
Review:

Final Fantasy XIV


Door MaartenL op 01-11-2010 om 09:30
Bron: Gamed.nl

Iedereen heeft natuurlijk al van Final Fantasy gehoord en het is niet zonder reden dat de reeks al lange tijd succesvol scoort. De kwaliteit van deze games ligt nagenoeg altijd hoog maar helaas wil het niet zo goed lukken op online gebied. Final Fantasy XI was de eerste MMO poging van Square-Enix en de game had potentie maar kon helaas niet de hoge kwaliteit van Final Fantasy naar voren brengen. Ondertussen is Final Fantasy XIV al een maandje beschikbaar en het wordt tijd om te kijken of deze game wél de moeite waard is.

Final Fantasy XIV speelt zich af in Eorzea, een land dat leeft onder constante dreiging van het Garlean Empire. Om de verwachte invasie te weerstaan hadden alle staten van Eorzea zich gecombineerd en georganiseerd maar de invasie is nooit gekomen. Hierdoor is het land een beetje in chaos geraakt en zijn de huurlingen en soldaten werkloos. Om toch van dienst te kunnen zijn, gaan ze guilds oprichten en het is voor deze guilds dat de speler hoofdzakelijk zal werken. Een groots verhaal blijft helaas achterwege al zijn er wel enkele karakters aanwezig die je gedurende de reis in Eorzea blijft tegenkomen. Verwacht geen diep uitgewerkte personages zoals we gewend zijn uit de andere Final Fantasy games maar ze doen wat ze moeten doen: net dat tikkeltje extra inbreng. Het blijft jammer dat het spel niet echt een interessant verhaal heeft want het verwijderd een beetje de drang om meer te spelen en te ontdekken. Alsof dit nog niet erg genoeg was, zijn er nog andere factoren die in de weg staan om een plezierige beleving te hebben. Hier zullen we later in de review nog op terug komen.

Voordat je begint met het effectieve spel is er de alom-bekende character creation. Om te beginnen kies je één van de vijf rassen: de Hyur (mensen), Elezen (elf-achtigen), Lalafell (kleine mensen), Roegadyn (groot en gespierd) of de Miqo'te (kat-achtige mensen). Eenmaal klaar hiermee kan het karakter nog wat aangepast worden al waren de beschikbare opties bij momenten vrij beperkt. Als je personage klaar is, moet je kiezen uit de vier verschillende disciplines: war, magic, land of hand. Deze disciplines hebben allen nog enkele onderverdelingen waarbij bijvoorbeeld een archer of gladiator onder war valt. Echt veel belang heeft deze keuze niet want tijdens het spel kan er gewisseld worden van klasse door simpelweg een wapen te gebruiken van die bepaalde klasse. Gebruik je een zwaard en schild dan krijg je punten in de gladiator klasse en als je wisselt naar een boog kan je punten scoren als archer. Het is dus goed mogelijk om geweldig te zijn in elke klasse met slechts één personage. Een leuke vondst en eigenlijk ook een beetje verplicht in sommige gavallen. Het is namelijk zo dat je na een bepaalde tijd online geen ervaring meer vergaart in een bepaalde klasse en dat je wel moet wisselen. Niet echt leuk als je besluit om je voluit in één discipline te concentreren.


Goed, we hebben ons personage en een discipline gekozen en we kunnen starten aan ons avontuur in één van de drie beschikbare starter steden. Een klein intro-filmpje later komen we terecht in iets dat moet lijken op een tutorial. Veel informatie krijg je niet en het is dus vooral experimenteren om toch maar een idee te krijgen van wat je nu juist moet doen. Na deze slappe tutorial sta je in de stad met een quest om naar een guild te gaan maar een simpele aanduiding op je map of een helpende pijl moet je niet verwachten. In veel gevallen is het rondlopen en gokken dat je op de goede weg bent want van je map hoef je niet veel te verwachten, je kunt deze zelfs niet verplaatsen of in- en uitzoomen. Na een aantal uren spelen wil het wat wennen maar toch jammer dat er op dit vlak geen betere uitwerking is om het geheel wat makkelijker te maken voor de speler. In ieder geval, na een tijdje rond te klungelen ben ik er toch in geslaagd om een stap verder te geraken. Vanaf nu kunnen opdrachten (genaamd guildleves) gestart worden om geld en items te verdienen. De beloning is afhankelijk van de moeilijkheidsgraad die je kiest als je de opdracht start. In het begin werkt dit wel goed maar na verloop van tijd kan een vijf-sterren opdracht (= zeer moeilijk) soms makkelijker lijken als een opdracht waar maar één ster opgeplakt wordt.

Buiten deze guildleves is er overigens weinig te beleven in Final Fantasy XIV. Je kan wel beroepen volgen door de land of hand discipline maar echt interessant zijn deze niet. Ook is er geen goede manier om je creaties te verkopen want een simpele functie zoals een veilinghuis is er niet. Om je items te verkopen kan er een verkoper neergezet worden op de marktplaats maar er kan geen informatie aan verbonden worden. De marktplaats is dus een verzameling van verkopers en de speler moet maar rondlopen en alles bekijken om iets interessants terug te vinden. Dit systeem is enorm tijdrovend en zuigt het plezier uit de beroepen, de kans dat je goed verkoopt is namelijk erg miniem. Het komt er dus op neer om gewoonweg guildleves af te werken maar ook daarin wordt de speler beperkt. Je kan immers maar acht guildleves per dag doen en daarna is het hopen dat je sterk genoeg bent om een volgende story quest aan te nemen. Je krijgt hier overigens geen melding van dus het zal vaak reizen worden om eens te kijken of je vorderingen kunt maken. Het ongemak waar de speler mee opgezadeld wordt in deze aspecten doen zware schade aan het plezier dat je normaal zou kunnen hebben. Dat wat je dan wel kan doen verandert na een poosje ook in gegrind, waar je maar steeds dezelfde actie blijft herhalen in de hoop iets goeds in de wacht te slepen.


Over het combat-systeem zelf kan er wel positief gesproken worden. Zoals in de meeste MMO's zet je bepaalde skills in een quickbar en tijdens het gevecht roep je deze in. Sommige aanvallen kosten actiepunten en andere kan je herhalen maar kosten wel stamina dat zich snel bijvult. Door een goede mix en timing kan je efficiënt de tegenstander afmaken maar dit systeem is natuurlijk geldig voor zowat elke andere game in dit genre. Een echt verschil of een uniek punt is er niet maar de basis zit wel stevig in elkaar. Het feit dat je snel kan wisselen van klasse zorgt dan ook voor wat meer afwisseling als dat nodig is zonder het allemaal té complex te maken. Als er dan toch één probleem kan zijn met de combat, dan is dat vast en zeker de lag. Deze kwam in mijn geval namelijk vrij vaak voor en het ontneemt het vloeiende verloop van het hele gevecht omdat de timing helemaal in de knoop komt. Natuurlijk is dit niet constant maar het kwam genoeg voor om irritant te zijn. Dit is natuurlijk op te lossen met patches en dergelijke maar gecombineerd met de overige problemen komt een gedachte naar voren: "Wat als ze de game nou een tijdje uitgesteld hadden om alles te perfectioneren?"

Op het gebied van graphics is het gevoel ook dubbelzinnig. Er is detail, er zijn knappe texturen en er is mooie belichting maar de omgeving is vaak te kaal of te lineair ingedeeld zonder goed gebruik te maken van de mogelijkheden. De monsters zijn wel aardig opgebouwd maar ze komen ook vaak terug waardoor je ook dit snel beu zal zijn. De Final Fantasy-sfeer zit er wel in verwerkt maar komt niet altijd goed naar voren. Wat de graphics wel goed doen, is de vloeiende animatie van karakters, echter is ook de audio niet veel beter dan veel van de hiervoor genoemde punten. De muziek is te beperkt en herhaalt zich constant waardoor het op korte duur al irriteert. De ingesproken stemmen komen ook niet echt geloofwaardig over omdat de voice acting op deze momenten overdreven is. Dat het spel tekort schiet op deze vlakken helpt de spel-ervaring ook niet meteen en het is voor vele spelers dan ook snel beslist om de game niet meer aan te raken. Het gevoel dat het spel niet volledig afgewerkt is, blijft steeds terugkomen en een jaar extra in de ontwikkelingsperiode had dit misschien kunnen verhelpen.


Zoals je al kan merken aan de toon van de review ben ik absoluut niet tevreden over Final Fantasy XIV. De game schiet tekort op vele vlakken en blijft zich teveel herhalen, al is dit iets geminderd ten opzichte van zijn voorganger. De menu's zijn onhandig, de map nutteloos, het chat-systeem is slecht en er zijn nog zoveel meer slechte punten die het spel veel schade toebrengen. Laten we niet vergeten dat de concurrentie in MMO-land enorm is en dat dit een spel is waar je nota bene maandelijks voor moet betalen. De combat mag dan wel goed in elkaar steken maar alle omringende factoren doen dit snel teniet. Toegegeven, sommige problemen kunnen opgelost worden met een patch maar als al de minpunten opgelost moeten worden, zitten we zeker een jaar verder en Square-Enix zelf luistert niet naar de klachten die zelfs tijdens de bèta al tevoorschijn kwamen. Wat overblijft is een onafgewerkt en onhandig spel dat vast en zeker baat had met een langere ontwikkelingsperiode. Zoals het spel nu is zal het de maandelijkse prijs niet rechtvaardigen, daarvoor is er te weinig interessante content en geen goede uitwerking van de noodzakelijke functies die andere MMO's wel aanbieden.
Beoordeling
Gameplay   55
Sound   50
Graphics   60
Replay   50

Final Fantasy XIV is een grote teleurstelling.
54


09:39  Elf plaatjes Another Century's Episode Portable
09:30  EA Sports MMA
 Reacties (32)
 Pagina: 1 | 2
Robert op 01-11-2010 om 09:47 [Niv: 206 / Exp: 10294]
Jammer dat Sony's exclusieve PS3 titel die eerder op de PC verschijnt toch niet zo geweldig schijnt te zijn.

Weslii op 01-11-2010 om 09:48 [Niv: 167 / Exp: 8338]
Ik had het eerlijk gezegd al verwacht.

SE is niet meer de studio die het ooit geweest is. Het lijkt wel alsof ze gewoon de magie kwijt zijn.

Misschien is de fantasie op. Waarom beginnen ze niet aan vervolgen op oudere FF spellen? Bijvoorbeeld een FFV-2 of een FFVI-2. Na FFX is deze serie dood voor mij geworden.

Mafusto op 01-11-2010 om 09:53 [Niv: 115 / Exp: 5756]
@Robert

Wacht nu eerst eens op een Ps3 revieuw.
Op de Ps3 heb je bijna geen concurrentie voor het genre en extra tijd om de fouten eruit te halen.

Lawliet op 01-11-2010 om 10:11 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Final Fantasy XIV vond ik van het moment dat het aangekondigd was een teleurstelling. Hou het maar gewoon bij normale RPG's.

Gast (80.60.2.xxx) op 01-11-2010 om 10:12
Wat mij betreft mogen ze überhaupt wel even ophouden met de Final Fantasies. Ze weten hoeveel succes ze hebben gehad met het opnieuw introduceren van de Dragon Quest franchise in het westen. Waarom daar niet wat mee doen? Waarom mogen oudere Square-Enix franchises zoals Secret of Mana (Seiken Densetsu), Chrono, Front Mission, Vagrant Story, Actraiser, Paladin's Quest, 7th Saga, Brain Lord, Robotrek en Ogre Battle? Dat zijn allemaal series die ik liever terug zie komen dan nog maar weer een Final Fantasy.

Joni Philips (Eindredacteur) op 01-11-2010 om 10:18 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Ze werken daar ook deels aan, kijk maar naar Tactics Ogre en Front Mission Evolved.

elemeNt op 01-11-2010 om 10:34 [Niv: 129 / Exp: 6440]
Graphics mag toch wel een stuk hoger zijn dan een 6. Ook al is het veel van hetzelfde. Het overgrote deel van de MMO games ziet er toch veel slechter uit.

Stammetje91 op 01-11-2010 om 12:21 [Niv: 302 / Exp: 15113]
@Weslii
Sterker nog, SE is nooit een heel sterke studie geweest. Nadat Squaresoft met Enix ging samenwerken hebben ze geen uitzonderlijk knappe games meer afgeleverd.

Stammetje91 op 01-11-2010 om 12:24 [Niv: 302 / Exp: 15113]
"Er is detail, er zijn knappe texturen en er is mooie belichting maar de omgeving is vaak te kaal of te lineair ingedeeld zonder goed gebruik te maken van de mogelijkheden.

"Wat de graphics wel goed doen, is de vloeiende animatie van karakters, echter is ook de audio niet veel beter dan veel van de hiervoor genoemde punten."

Sorry hoor, maar als je enkel dit over graphics zegt, vind ik dat een 60 voor graphics niet eerlijk is.

Gast (87.66.6.xxx) op 01-11-2010 om 12:52
@ Stammetje91. Protest! Ze hebben Final Fantasy XII gebracht, een van de sterkste RPGs in jaren. En een bijzonder goede remake van Final Fantasy III op de DS.

Mensen staren zich teveel blind op dat "Enix" gedeelte. Geef gewoon toe, jongens, jullie willen gewoon iemand om de schuld aan te geven, of dat nu met de werkelijkheid strookt of niet.

Laten we niet vergeten dat Squaresoft bijvoorbeeld ons "The Spirits Within" en "Final Fantasy X-2" bracht, beide barslecht. En best, ik weet dat X-2 onder de naam Square Enix is uitgebracht, maar de game was al in ontwikkeling van voor de samensmelting, dus het was een Squaresoft idee. =)

Mafusto op 01-11-2010 om 13:23 [Niv: 115 / Exp: 5756]
Final fantasy X-2 is geen slechte game. Alleen anders. Het verbeterde dingen uit FF X. ZO lag de battle snelheid nu hoger alleen was de vrijheid minder IMO.


Brastin op 01-11-2010 om 13:25 [Niv: 58 / Exp: 2921]
Man man man wat een foute in de review zeg ik noem maar alvast eentje.

Over de kaart dat je die niet kan inzoomen en uitzoomen... Hoelang heb je het spel gespeelt MaartenL? Je kan de kaart dus wel inzoomen en uitzoomen en bewegen met I-K-J-L. En kom niet aan van ja dat hadden ze wel mogen doorgeven want in elk andere mmo woord ook niet uitgelegt hoe het nou werkt met de kaart.

Verder zitten er nog meer kleine dingen in wat niet klopt maar waar ik het meest aan erger is de graphics score.... 60 OMG met wat voor kaart heb je gespeelt de 8600 gt ofzo..... Als je een mooie kaart in je pctje hebt zoals de 5870 van ati dan zal de graphics van je beeldscherm afspatten. Ik vind het soms nog wel mooier dan FF XIII. Verder zijn er wel wat issues wat betreft UI interface of de gelimiteerde repeatable quests enzo. Maar al met al is dit toch een mooie game en. En met die market place hebben ze ook al met de laatste patch getweaked. Dat je wat minder hoeft te zoeken naar bepaalde items die je zoekt. Verder is de Audio naar mijn mening toch echt niet slecht. Ik vind de muziek/sfeer rondom prachtig in het spel.

Over de gameplay score ben ik het eens maar de Audio/Graphics ben ik het totaal oneens!!!

Ik zou het minimaal een

60 gameplay
80 Sound
80 graphics
60 Replay

ik denk dat dit beter op zen plek staat.

Rene Groen (Eindredacteur) op 01-11-2010 om 13:33 [Niv: 747 / Exp: 37333]
@ Brastin: Op de details kan ik niet in gaan, ik heb de game namelijk niet gespeeld, maar een Metacritic score van een 50 zegt denk ik genoeg. De score van Martijn lijkt me dan ook iets meer op zijn plek dan de scores die jij hier weerspiegelt.

De inhoudelijke reactie laat ik verder aan Maarten over, daar kan ik niet over oordelen

Joni Philips (Eindredacteur) op 01-11-2010 om 13:36 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
@Stammetje91: Een gedetailleerde, maar compleet zielloze fantasy wereld verdient geen hoge score.

Stammetje91 op 01-11-2010 om 14:03 [Niv: 302 / Exp: 15113]
Wat ik van de game gezien heb is grafisch sowieso meer als een 60. Als je enkel het simplistische level design als grafisch nadeel benoemd, vind ik het onterecht.

Dat het niet de game is geworden die het had moeten zijn is duidelijk. Dat heb ik ook wel door.

CowboySpike op 01-11-2010 om 14:08 [Niv: 8 / Exp: 396]
Ik was al teleurgesteld sinds - online - die titel volgde op die teaser trailer tijdens E309.

Rene Groen (Eindredacteur) op 01-11-2010 om 14:12 [Niv: 747 / Exp: 37333]
@ Stammetje: jij hebt de game gezien, Maarten heeft hem gespeeld, lijkt me toch een wezenlijk verschil

Brastin op 01-11-2010 om 14:30 [Niv: 58 / Exp: 2921]
@ Rene Groen: Ik ga zelf nooit op de scores van Metacritic in maar speel altijd eerst een spel zelf voor ik ga oordelen zo gezegt zo gedaan heb ik dat dus ook met FF XIV gedaan. Als ik de reviews van de laage scores ook bekijk gaat het vaak ook over 5 erg kritieke punten en dat zijn

Interface en lag en chat opties en gebrek aan quest/repeatables en de Auction hall. Dat zijn allenmaal elenmenten van Gameplay waar ik ze dus ook bij deze gelijk in geef.(behalve de lag want ik heb er zelf geen last van) daarom is die 55-60 ook verdient met gameplay maar wel wetende dat bijvoorbeeld de marketplace issue al verbeterd is en ze deze maand een nieuwe verbeterde interface krijgen en minder server lag zal zijn. En dat al in 1-2 maanden. Verder komt er in December een nieuwe update waar er meer questen in gaan komen en waar ze de chat helenmaal gaan omgooien en dat je mekaar op de map kunt zien etc. Allenmaal super updates want daar waren de nodige fouten. Dus met gameplay zit het dan wel goed en als die updates eenmaal uit zijn mag van mij imo de gameplay zelfs omhoog.

Kwa audio vind ik 80 nog best laag maar vanwege het soms vervelende herhalende muziek heb ik het toch een 80 gegeven. Maar komop in welk mmo spel heb je geen herhalende muziek. Ik ben ook erg blij dat Nobuo Uematsu hierin betrokken is want je merkt het ook echt aan de muziek. Hij was ook betrokken bij de andere FF games behalve XIII en dat merk je dan ook gelijk. want kwa sound van XIII vond ik het toch de minste. graphics citeer ik nogmaals naar me oude post. en replay snap ik op dit moment misschien nog wel waarom die zo laag is. Vanwege de repeatable quests enzo en je toch alle classes op een char kan doen.En geen zin het om weer helenmaal door die repeatables heen te gaan. Maar waarom ik het toch een 60 geef is vanwege je toch nog bij 2 andere werelden kan beginnen en een heel nieuw soort verhaal hebt. Wat iedergeval mij maar ook andere nieuwsgierig maakt en misschien toch weer herstarten in die area,s op een latere tijd.

Al met al heb ik het gevoel dat de meeste reviewers dit spel in het begin al geen kans meer hebben/willen geven. Ik heb ook het gevoel dat ze nooit langs level 10 zijn gekomen. Want ik zie nergens ik de review over de lvl20 + content. want dan woord er weer behoorlijk wat nieuwe dingen geunlockt. Ik zie niks over de behest quests etc etc.

Rene Groen (Eindredacteur) op 01-11-2010 om 14:33 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Zoals gezegd heb ik de game zelf niet gespeeld, voor een inhoudelijke reactie zul je dus even op Maarten moeten wachten.

MaartenL (Redacteur) op 01-11-2010 om 14:40 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Van al die uren die ik in de game had gestoken, ben ik er nooit achter gekomen dat de kaart beweegbaar was met IKJL knoppen. Dat is dan mijn fout. Maar toch, waarom in godsnaam moet je net die knoppen gebruiken als er veel handiger met de muis gewerkt kan worden?

En qua detail, alles stond op max en buiten de animaties en texturen van personages vond ik de wereld bar slecht weergegeven. Wat ben je met scherpe texturen etc. als de wereld zelf lelijk is?

Ik ben inderdaad ook niet voorbij "lvl" 20 geraakt omdat de review al een beetje laat was en ik zelf moet instaan voor de kosten van een abonnement. Daar heb ik persoonlijk de beslissing genomen dat ik niet ga betalen voor een game die mijn interesse niet lang genoeg kan vasthouden.

Ik begrijp gerust dat jij bepaalde scores hoger had kunnen zetten maar laten we niet vergeten dat een review een persoonlijke mening beschrijft en dit was mijn ervaring met FFXIV: slecht, eentonig en te kort schieten op vlakken die bij de concurrentie wél dik in orde zijn.

Brastin op 01-11-2010 om 15:41 [Niv: 58 / Exp: 2921]
Ik respecteer ook wel jou mening/review maar ik vind het altijd maar een beetje jammer als mensen reviews geven als ze het niet echt een kans hebben gegeven en verder zouden komen dan de nieuwe gebieden/quests/muziek etc. Al met al een knap stuk werk en over de kosten je kan nu nog steeds gratis spelen he ze hebben de mogelijkheid aan iedereen gegeven vanaf begin om gewoon gratis door te spelen tot de volgende update die ergens mid/eind november komt.

GanGsterG op 01-11-2010 om 15:49 [Niv: 256 / Exp: 12782]
Tering beter zegt Sony laat de game maar lekker op de PC.

Want het is gewoon een schande om zo'n game als console exclusive aan te kondigen dan word je alleen maar uit gelachen.

Mafusto op 01-11-2010 om 16:36 [Niv: 115 / Exp: 5756]
@Gangster

Je leest de posten ook niet he.
Brastin heeft al aangegeven dat de game veel updates krijgt om de minpunten weg te werken. Daardoor lijkt deze begin versie op de pc meer op een beta dan een volwaardig spel. Ik hoop dat het spel genoeg getweakt en geupdate is om een waardige versie neer te zetten op de ps3.

Gast (62.163.157.xxx) op 01-11-2010 om 17:07
Lol, gelukkig is een review een mening van iemand, en mag hij die hebben. En gelukkig is die mening niet de globale waarheid.

Ben het persoonlijk namelijk op bijna geen enkel vlak met je eens.
Wat de negatieve dingen betreft.

-Q


Gast (81.207.19.xxx) op 01-11-2010 om 17:39
Enix was leuk als uitgever maar als ontwikkelaar is het puin, en dat is goed te merken sinds ze samen zijn gegaan met squaresoft. Ik speel niet meer op de PS3 dus het zal me een worst wezen.

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Final Fantasy XIV
Type:
Game
Releasedatum:
30-09-2010
Ontwikkelaar:
Square Enix
Uitgever:
Square Enix
Media:








Meer media