Review: Final Fantasy XIV
Door MaartenL op 01-11-2010 om 09:30
|
Bron: Gamed.nl
|
Iedereen heeft natuurlijk al van Final Fantasy gehoord en het is niet zonder reden dat de reeks al lange tijd succesvol scoort. De kwaliteit van deze games ligt nagenoeg altijd hoog maar helaas wil het niet zo goed lukken op online gebied. Final Fantasy XI was de eerste MMO poging van Square-Enix en de game had potentie maar kon helaas niet de hoge kwaliteit van Final Fantasy naar voren brengen. Ondertussen is Final Fantasy XIV al een maandje beschikbaar en het wordt tijd om te kijken of deze game wél de moeite waard is.
Final Fantasy XIV speelt zich af in Eorzea, een land dat leeft onder constante dreiging van het Garlean Empire. Om de verwachte invasie te weerstaan hadden alle staten van Eorzea zich gecombineerd en georganiseerd maar de invasie is nooit gekomen. Hierdoor is het land een beetje in chaos geraakt en zijn de huurlingen en soldaten werkloos. Om toch van dienst te kunnen zijn, gaan ze guilds oprichten en het is voor deze guilds dat de speler hoofdzakelijk zal werken. Een groots verhaal blijft helaas achterwege al zijn er wel enkele karakters aanwezig die je gedurende de reis in Eorzea blijft tegenkomen. Verwacht geen diep uitgewerkte personages zoals we gewend zijn uit de andere Final Fantasy games maar ze doen wat ze moeten doen: net dat tikkeltje extra inbreng. Het blijft jammer dat het spel niet echt een interessant verhaal heeft want het verwijderd een beetje de drang om meer te spelen en te ontdekken. Alsof dit nog niet erg genoeg was, zijn er nog andere factoren die in de weg staan om een plezierige beleving te hebben. Hier zullen we later in de review nog op terug komen.
Voordat je begint met het effectieve spel is er de alom-bekende character creation. Om te beginnen kies je één van de vijf rassen: de Hyur (mensen), Elezen (elf-achtigen), Lalafell (kleine mensen), Roegadyn (groot en gespierd) of de Miqo'te (kat-achtige mensen). Eenmaal klaar hiermee kan het karakter nog wat aangepast worden al waren de beschikbare opties bij momenten vrij beperkt. Als je personage klaar is, moet je kiezen uit de vier verschillende disciplines: war, magic, land of hand. Deze disciplines hebben allen nog enkele onderverdelingen waarbij bijvoorbeeld een archer of gladiator onder war valt. Echt veel belang heeft deze keuze niet want tijdens het spel kan er gewisseld worden van klasse door simpelweg een wapen te gebruiken van die bepaalde klasse. Gebruik je een zwaard en schild dan krijg je punten in de gladiator klasse en als je wisselt naar een boog kan je punten scoren als archer. Het is dus goed mogelijk om geweldig te zijn in elke klasse met slechts één personage. Een leuke vondst en eigenlijk ook een beetje verplicht in sommige gavallen. Het is namelijk zo dat je na een bepaalde tijd online geen ervaring meer vergaart in een bepaalde klasse en dat je wel moet wisselen. Niet echt leuk als je besluit om je voluit in één discipline te concentreren.
Goed, we hebben ons personage en een discipline gekozen en we kunnen starten aan ons avontuur in één van de drie beschikbare starter steden. Een klein intro-filmpje later komen we terecht in iets dat moet lijken op een tutorial. Veel informatie krijg je niet en het is dus vooral experimenteren om toch maar een idee te krijgen van wat je nu juist moet doen. Na deze slappe tutorial sta je in de stad met een quest om naar een guild te gaan maar een simpele aanduiding op je map of een helpende pijl moet je niet verwachten. In veel gevallen is het rondlopen en gokken dat je op de goede weg bent want van je map hoef je niet veel te verwachten, je kunt deze zelfs niet verplaatsen of in- en uitzoomen. Na een aantal uren spelen wil het wat wennen maar toch jammer dat er op dit vlak geen betere uitwerking is om het geheel wat makkelijker te maken voor de speler. In ieder geval, na een tijdje rond te klungelen ben ik er toch in geslaagd om een stap verder te geraken. Vanaf nu kunnen opdrachten (genaamd guildleves) gestart worden om geld en items te verdienen. De beloning is afhankelijk van de moeilijkheidsgraad die je kiest als je de opdracht start. In het begin werkt dit wel goed maar na verloop van tijd kan een vijf-sterren opdracht (= zeer moeilijk) soms makkelijker lijken als een opdracht waar maar één ster opgeplakt wordt.
Buiten deze guildleves is er overigens weinig te beleven in Final Fantasy XIV. Je kan wel beroepen volgen door de land of hand discipline maar echt interessant zijn deze niet. Ook is er geen goede manier om je creaties te verkopen want een simpele functie zoals een veilinghuis is er niet. Om je items te verkopen kan er een verkoper neergezet worden op de marktplaats maar er kan geen informatie aan verbonden worden. De marktplaats is dus een verzameling van verkopers en de speler moet maar rondlopen en alles bekijken om iets interessants terug te vinden. Dit systeem is enorm tijdrovend en zuigt het plezier uit de beroepen, de kans dat je goed verkoopt is namelijk erg miniem. Het komt er dus op neer om gewoonweg guildleves af te werken maar ook daarin wordt de speler beperkt. Je kan immers maar acht guildleves per dag doen en daarna is het hopen dat je sterk genoeg bent om een volgende story quest aan te nemen. Je krijgt hier overigens geen melding van dus het zal vaak reizen worden om eens te kijken of je vorderingen kunt maken. Het ongemak waar de speler mee opgezadeld wordt in deze aspecten doen zware schade aan het plezier dat je normaal zou kunnen hebben. Dat wat je dan wel kan doen verandert na een poosje ook in gegrind, waar je maar steeds dezelfde actie blijft herhalen in de hoop iets goeds in de wacht te slepen.
Over het combat-systeem zelf kan er wel positief gesproken worden. Zoals in de meeste MMO's zet je bepaalde skills in een quickbar en tijdens het gevecht roep je deze in. Sommige aanvallen kosten actiepunten en andere kan je herhalen maar kosten wel stamina dat zich snel bijvult. Door een goede mix en timing kan je efficiënt de tegenstander afmaken maar dit systeem is natuurlijk geldig voor zowat elke andere game in dit genre. Een echt verschil of een uniek punt is er niet maar de basis zit wel stevig in elkaar. Het feit dat je snel kan wisselen van klasse zorgt dan ook voor wat meer afwisseling als dat nodig is zonder het allemaal té complex te maken. Als er dan toch één probleem kan zijn met de combat, dan is dat vast en zeker de lag. Deze kwam in mijn geval namelijk vrij vaak voor en het ontneemt het vloeiende verloop van het hele gevecht omdat de timing helemaal in de knoop komt. Natuurlijk is dit niet constant maar het kwam genoeg voor om irritant te zijn. Dit is natuurlijk op te lossen met patches en dergelijke maar gecombineerd met de overige problemen komt een gedachte naar voren: "Wat als ze de game nou een tijdje uitgesteld hadden om alles te perfectioneren?"
Op het gebied van graphics is het gevoel ook dubbelzinnig. Er is detail, er zijn knappe texturen en er is mooie belichting maar de omgeving is vaak te kaal of te lineair ingedeeld zonder goed gebruik te maken van de mogelijkheden. De monsters zijn wel aardig opgebouwd maar ze komen ook vaak terug waardoor je ook dit snel beu zal zijn. De Final Fantasy-sfeer zit er wel in verwerkt maar komt niet altijd goed naar voren. Wat de graphics wel goed doen, is de vloeiende animatie van karakters, echter is ook de audio niet veel beter dan veel van de hiervoor genoemde punten. De muziek is te beperkt en herhaalt zich constant waardoor het op korte duur al irriteert. De ingesproken stemmen komen ook niet echt geloofwaardig over omdat de voice acting op deze momenten overdreven is. Dat het spel tekort schiet op deze vlakken helpt de spel-ervaring ook niet meteen en het is voor vele spelers dan ook snel beslist om de game niet meer aan te raken. Het gevoel dat het spel niet volledig afgewerkt is, blijft steeds terugkomen en een jaar extra in de ontwikkelingsperiode had dit misschien kunnen verhelpen.
Zoals je al kan merken aan de toon van de review ben ik absoluut niet tevreden over Final Fantasy XIV. De game schiet tekort op vele vlakken en blijft zich teveel herhalen, al is dit iets geminderd ten opzichte van zijn voorganger. De menu's zijn onhandig, de map nutteloos, het chat-systeem is slecht en er zijn nog zoveel meer slechte punten die het spel veel schade toebrengen. Laten we niet vergeten dat de concurrentie in MMO-land enorm is en dat dit een spel is waar je nota bene maandelijks voor moet betalen. De combat mag dan wel goed in elkaar steken maar alle omringende factoren doen dit snel teniet. Toegegeven, sommige problemen kunnen opgelost worden met een patch maar als al de minpunten opgelost moeten worden, zitten we zeker een jaar verder en Square-Enix zelf luistert niet naar de klachten die zelfs tijdens de bèta al tevoorschijn kwamen. Wat overblijft is een onafgewerkt en onhandig spel dat vast en zeker baat had met een langere ontwikkelingsperiode. Zoals het spel nu is zal het de maandelijkse prijs niet rechtvaardigen, daarvoor is er te weinig interessante content en geen goede uitwerking van de noodzakelijke functies die andere MMO's wel aanbieden.
|
|
Beoordeling
Gameplay |
55 |
Sound |
50 |
Graphics |
60 |
Replay |
50 |
Final Fantasy XIV is een grote teleurstelling.
|
54 |
|
|
|
09:39 Elf plaatjes Another Century's Episode Portable
09:30 EA Sports MMA
|
Reacties (32) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
MaartenL
(Redacteur)
op 01-11-2010 om 18:01
[Niv: 472 / Exp: 23598]
|
"Daardoor lijkt deze begin versie op de pc meer op een beta dan een volwaardig spel."
Inderdaad, zelf heb ik ook de beta versie mogen spelen en daar waren net dezelfde problemen. Het ergste was dat de posts met klachten schijnbaar genegeerd werden door SE. Pas nu dat de game een poosje verkrijgbaar is, lijken ze te luisteren naar de klachten.
Zoals ik al zei in de review: als ze de game een aantal maanden hadden uitgesteld en een langere beta periode ingelast, dan hadden ze er een véél betere game van kunnen maken.
Ik had echt graag de game uit eigen initiatief gekocht omdat hij zo veel potentie leek te hebben maar er ontbreekt momenteel teveel aan om de maandelijkse prijs en aankoopprijs te rechtvaardigen. Het kan natuurlijk wel dat de game over een half jaartje al dichter bij zijn echte doelstelling komt.
|
|
ConAir
op 01-11-2010 om 20:49
[Niv: 105 / Exp: 5270]
|
@ Mafusto: Op de PS3 komt Sony zelf nog met DC Universe Online, he.
|
|
Mafusto
op 01-11-2010 om 22:07
[Niv: 115 / Exp: 5756]
|
@Conair
Van daar ook de nauwelijks. Op een paar gratis (Jap only?) MMO rpg's en Sony's eigen projecten is er geen concurrentie. Terwijl je op de pc dood wordt gegooit met MMO's.
|
|
seph
op 02-11-2010 om 00:41
[Niv: 38 / Exp: 1910]
|
Nou, hoef ik me iig geen zorgen te maken dat ik een goede FF mis, aangezien ik niet van MMO's houd xD
|
|
Gast (92.66.77.xxx)
op 02-11-2010 om 15:51
|
Ik als vervent (hoe de dinges spel je dat??) FFXI speler, ben het best wel eens met de review van FFXIV, behalve de graphics, die makkelijk tot de beste graphics in welke MMO tot nu toe behoren.
FFXI had trouwens erg hoge potentie en maakte dat ook waar, alleen de timesink om te levelen verpeste het een beetje. Daardoor was de kwaliteit niet continu te ontdekken. Vanaf medio 2008 is dit een prima game die een stuk minder timesink vereist. Hoge kwaliteit, diepe strategie ja, maar zeker niet voor iedereen. Vandaar dat maar weinig mensen het hebben gespeeld in Europa.
FFXI is een hardcore game (ok, vandaag de dag een stuk minder door aanpassingen in het te verkrijgen xp per uur), en is niet geschikt voor de 90% gamers in Europa die vooral van Casual games houden, met een beperkt aantal uren voordat je die games hebt uitgespeeld.
|
|
Stammetje91
op 02-11-2010 om 18:56
[Niv: 302 / Exp: 15113]
|
@Rene Groen
Jullie moeten het ook zelf weten...
|
|
Boogieboyz
op 03-11-2010 om 21:16
[Niv: 303 / Exp: 15154]
|
De game is mss dan wel saai, ik weet het niet, moet em nog checken. Maar ik draaide de benchmark om te zien of de game bij mij zou draaien (laagste score, lol), en het viel me meteen op dat dit de mooiste FF is die ik ooit heb gzien. Alhoewel, ik heb FF13 nog niet gecheckt dus dat zeg ik onder voorbehoud
Ook zagen de rassen er beter/normaler uit dan die emo's in bvb KH of FF12-13. Die Tetsuya Nomura moet maar gauw opflikkeren. Best dat die poppetjes tekent, maar doet tegenwoordig zowat voor elke Square game, word een beetje erg saai.
Maar iig de benchmark speelde zich op de boot af dus meer heb ik ook niet gzien. Goeie voice acting ook wat ik hoorde... voor engels dan. En tja ik ga gwoon blind voor het lalafell ras, te cute gwoon *melt*
Maar idd Square is al jaren niks meer. De tijden van Secret of Mana, Evermore en Chrono Trigger komen nooit meer terug. En FF7 ofcourse.
Gewijzigd door Boogieboyz op 03-11-2010 om 21:24
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
|