Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
15 September 2019 
(0) 
(0) 
14 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(4) 
13 September 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 September 2019 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
11 September 2019 
(0) 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
09 September 2019 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
08 September 2019 
(0) 
07 September 2019 
(1) 
(0) 
(14) 
(7) 
(1) 
(3) 
(0) 
(2) 
06 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(5) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 September 2019 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
02 September 2019 
(2) 
(4) 
(0) 
01 September 2019 
(2) 
(0) 
(1) 
Gears 5
WRC 8
Final Fantasy VIII Remastered
Gamed Gamekalender September 2019
Column:

Geweld in Games


Door Jelle Havermans op 08-11-2010 om 17:57
Bron: Gamed

Het afhakken van hoofden, mensen ombrengen met prikkeldraad of iemand die levend verbrand wordt: niets gewelddadig is de game-industrie vreemd. Worden wij gamers misschien blij van geweld?

Het is grappig om na te gaan hoeveel mensen je virtueel wel niet omgebracht hebt. Als je geregeld een multiplayer-shooter hebt gespeeld zal je lijst al gauw zo’n 10.000 tot 100.000 namen lang zijn. En nog vreemder is dat je bruutste moorden je leukste waren. Ik weet nog goed dat Treyarch laatst een bericht vrijgaf waarin ze verkondigde dat de nieuwste Call Of Duty titel, Black Ops, eerst nog gewelddadiger was. Op diverse sites was er onder het nieuwsbericht te lezen dat een aantal gamers het jammer vonden. Een voorbeeld waaruit blijkt dat de gemiddelde gamer niet vies is van een fikse dosis geweld. Bovendien is de kern van een game als God of War of Saw II vrijwel niet meer dan puur, bloederig geweld.

Neem bijvoorbeeld de vliegveldmissie uit Modern Warfare 2. In deze missie diende je als undercover agent talloze onschuldige burgers dood te schieten. Er ontstond natuurlijk een gigantische heisa over de missie, en uiteindelijk besloot Infinity Ward dat je de scene kon skippen als je eventueel geshockeerd zou kunnen worden door de missie. Toegegeven, de missie was origineel en maakte impact, maar was verder nauwelijks van belang voor het verhaal. Je kunt je zelfs afvragen of IW niet alleen maar problemen aan het zoeken was door deze missie in de game te stoppen, want zoiets immoreel komt maar zelden voor in games. Ik wil echter niet de hypocriet uit gaan hangen, want toegeven; ook ik leegde mijn gun op alles wat bewoog, en met plezier. En ik weet zeker dat ook jij je magazijn minimaal een keer hebt leeggeschoten op de onschuldige burgers.

 In Gears of War is het doormidden zagen van vijanden de orde van de dag.
In Gears of War is het doormidden zagen van vijanden de orde van de dag.

In dat opzicht heeft IW met deze controversiële missie meteen een leuke psychische test afgenomen bij gamers. Vrijwel iedereen speelde de missie ondanks de mogelijkheid deze te skippen. Slechts enkele speelden de missie uit zonder op de burgers te schieten. Natuurlijk is het maar een videospelletje, maar de missie bewijst toch dat er een bepaalde drang in mensen aanwezig is waardoor gamers graag vernietigen. Overigens zeg ik niet dat deze drang per sé slecht is. Volgens de filosoof Sigmund Freud was destructie zelfs een van de belangrijkste waarden voor het psychisch welzijn van de mens. Echter stemt het feit dat gamers (en mensen in het algemeen) graag een beetje dood en verderf aanschouwen op z’n tijd de huidige moraal wel flink tegen.

Het is waarschijnlijk niet zo dat gamers an sich gewelddadiger zijn dan de gemiddelde mens. onder andere in de filmindustrie is ook niet alles rozen en maneschijn. Denk bijvoorbeeld aan de Saw-films. Ondanks de ontzagwekkende hoeveelheid expliciet geweld is Saw een van de best verkopende horrorfilms ooit, maar het feit blijft wel dat gaming het enige medium is wat jou op een bepaalde manier ongestraft de mogelijkheid geeft om gewelddadig te zijn. Bij films aanschouw je alleen geweld. In sommige games word je juist aangemoedigd tot het zo bruut mogelijk vermoorden van je vijand middels extra punten. Voor veel gamers geldt zelfs dat hoe verder een game gaat in het tonen of bieden van geweld hoe interessanter deze wordt.

Verder ben ik van mening dat een game als Gears of War gewelddadig is in een enigszins ‘grappige’ manier. Dit klinkt natuurlijk ongelooflijk ziek, maar daarmee wil ik zeggen dat de game zichzelf niet volledig serieus neemt. De ontwikkelaar draaft expres door in het geweld zodat het voor gamers niet als zwaar aanvoelt. Het is bijna komisch omdat het zo ultra-gewelddadig is. Omdat games er nog steeds niet levensecht uitzien is het geweld ook niet beangstigend of traumatiserend. Uiteraard snap ik dat volwassen dit soort games als gevaarlijk bestempelen omdat de moord en doodslag bijzonder extreem zijn, maar misschien is dergelijk geweld juist veiliger dan subtieler geweld in games. Een game als Call of Duty: World at War toont wat minder grof geweld, maar op een realistischere manier. Misschien is deze manier minder geschikt om je frustraties op af te richten, omdat dergelijk geweld veel dichter bij de realiteit staat.

Manhunt 2; een van de meest controversiële games ooit.
Manhunt 2; een van de meest controversiële games ooit.

Enkele wetenschappers beweren dat gewelddadige games altijd negatieve invloed hebben. Zij stellen dat mensen, en dan met name kinderen, juist inspiratie halen uit bronnen van geweld in plaats van dat zij hun geweld afreageren. Daar zit natuurlijk ook wat in. Ik kan me bijvoorbeeld best voorstellen dat een stel jochies na een potje Battlefield oorlogje gaat spelen in plaats van dat ze met de lego of de autootjes aan de slag te gaan. Een vrij onschuldig voorbeeld. Iedereen kent echter ook de verhalen over de Battlefield-speler die vervolgens een geweer leegde op zijn klasgenoten en leraar. Zulk soort voorvallen zijn een aantal keer voorgekomen, maar volgens mij kun je daar de schuld niet op games schuiven. Waarom? Simpelweg omdat het aantal mensen die zulk gedrag vertoond na het gamen superklein is. Ik zou het probleem bij dergelijke voorvallen eerder zoeken bij de persoon in kwestie. Misschien is die persoon wel niet helemaal goed bij zijn kop en blijkbaar niet verantwoordelijk genoeg om gewelddadige games te mogen spelen. Een goed voorbeeld waaruit je kunt afleiden dat het PEGI-systeem slechts een algemene richtlijn is, en niet veel meer.

Het is dus nog maar de vraag of al die heisa over geweld in games wel terecht is. De mens lijkt door de grote vertegenwoordiging van geweld in games en films toch een bepaalde behoefte naar destructie en geweld te hebben. Waarschijnlijk ligt dat ergens diep in onze natuur. Gamers uiten die behoefte door virtueel geweld te gebruiken. Of games de drang naar geweld vergroten of juist verkleinen is moeilijk te zeggen. Waar ik echter wel zeker van ben is dat ik liever zie dat iemand zijn magazijn leegt op een polygonen-mannetje dan op een echt persoon; misschien is gamen juist de ultieme manier om je frustraties af te richten. Zolang je maar weet waar de lijn tussen een game en de realiteit loopt. Gelukkig weet het grootste deel exact waar de grenzen liggen en die extreme minderheid die dat niet weet zou ook zonder games voor problemen zorgen. Men zou zich dus niet zoveel zorgen moeten maken over geweld in videogames en juist moeten genieten van al het moois wat games te bieden hebben.



18:08  Metal Gear Solid: Rising naar 2012?
09:43  Team Ninja annuleert twee projecten
 Reacties (14)
 Pagina: 1
Joraaaan op 08-11-2010 om 18:00 [Niv: 11 / Exp: 560]
Helemaal mee eens, mooie column

Gast (81.240.133.xxx) op 08-11-2010 om 18:15
inderdaad een mooi geschreven stukje maar 'Misschien is die persoon wel niet helemaal goed bij zijn kop ...' kon toch wel wat professioneler

Stefan L op 08-11-2010 om 18:45 [Niv: 28 / Exp: 1403]
mooi stuk met veel plezier gelezen

Gast (77.249.165.xxx) op 08-11-2010 om 19:05
reden is imo heel simpel. de mens is van nature een egoistisch kwalijk schepsel. wij hebben in de loop van de jaren geleerd om hier meer afstand van te nemen door te LEREN om precies het tegenovergestelde te doen namelijk goed doen.

voor het grootste gedeelte wordt dat overgebracht door je ouders tijdens je opvoeding. je leert om goed te zijn. het is natuurlijker om dat niet zijn.

waarom vinden mensen het fijn om bv de slechterik te spelen in films. omdat je namelijk terug gaat naar je roots. goedheid is iets wat je leert.

stel er gebeurd wat morgen en er is bijna geen voedsel meer dan vecht je om dat laatste beetje eten en kan je zo je buurman vermoorden.

daarom is geweld ook zo lekker zeker als je dat gevoel virtueel mag uit oefenen zoals in spellen. waarom denk je dat geweldadige spellen zo in trek zijn. oerinstinct komt naar boven.

we leren om goed te doen omdat we van nature slecht zijn.

dat is de mens. kijk om je heen op de wereld en je weet waarom.

gastrion op 08-11-2010 om 19:09 [Niv: 67 / Exp: 3362]
bij fallout 3 schiet ik altijd als de vijand al dood is toch de benen en armen eraf

hoe bloederiger hoe beter

Gast (82.217.181.xxx) op 08-11-2010 om 19:57
Ik vond de optie voor het skippen van de vliegveldmissie in MW2 een goede oplossing. Daarom heb ik MW2 toch gekocht en die missie geskipt. Meer developers zouden daar een voorbeeld aan mogen nemen.

armineke op 08-11-2010 om 20:21 [Niv: 33 / Exp: 1640]
Iedereen kent echter ook de verhalen over de Battlefield-speler die vervolgens een geweer leegde op zijn klasgenoten en leraar.

Ik dus niet
Goede column, helemaal mee eens

D: op 08-11-2010 om 21:34 [Niv: 172 / Exp: 8612]
ik heb in fallout new vegas in de boomers regio even in het (school) klaslokaal met mijn vuisten huisgehouden, helaas kun je geen kinderen dood maken in dat spel, ze rennen alleen rondjes, wel saai. Ik heb uiteindelijk het zwaar gemutileerde lichaam van de lerares op ze afgesmeten.

Ook leuk is een lijkje op een hekje hangen als 'waarschuwing' voor de vijandelijke troepen maar het heeft niet echt effect.





Joraaaan op 08-11-2010 om 21:35 [Niv: 11 / Exp: 560]
You are a sadist

Nelus op 08-11-2010 om 22:24 [Niv: 526 / Exp: 26310]
@Gast (82.217.181.xxx)
Respect Ik zou uit nieuwsgierigheid niks kunnen skippen in een spel, juist als het zoveel hype krijgt, dan wil ik wel weten waarom.

AceD op 08-11-2010 om 22:53 [Niv: 22 / Exp: 1081]
Of de gears of war shotgun teabag waarbij je voordat je wegloopt je tegenstanders dode lichaam nog even helemaal overhoop schiet Mooi stukje trouwens


Gast (82.217.181.xxx)
doetje


Lol @ D:


Gast (94.225.196.xxx) op 09-11-2010 om 12:35
AceD

hoezo doetje als hij dat niet wou zijn is dat toch niet zo erg

AceD op 09-11-2010 om 19:08 [Niv: 22 / Exp: 1081]
Ja sorry maar blijf t toch raar vinden dat je wel vijandelijke soldaten dood wil schieten maar geen gewone mensen. Idee is toch hetzelfde. Misschien is die soldaat ook wel onschuldig, en heeft hij een vrouw, kinderen en is hij gedwongen om in het leger te gaan. Maar toch kill je hem, maar daar voel je dan geen schuldgevoel bij. Wat is het verschil?
Beter speel je dan geen enkele shooter,,

Gast (217.120.6.xxx) op 07-05-2011 om 19:35
heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeey :X |( |(

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden