Review: Enslaved: Odyssey to the West
Door Rene Groen op 08-10-2010 om 07:44
|
Bron: Gamed
|
Er is al op veel manieren een beeld geschetst over de toekomst, maar zelden was dit beeld rooskleurig. Ook in Enslaved lijkt de toekomst geen periode om naar uit te kijken, maar toch is dit het strijdtoneel van een tweetal personages die wij in hun avontuur moeten helpen.
De game start hoog in de lucht, om precies te zijn op een vliegtuig die gevangenen vervoert naar ‘de piramide’. Onduidelijk is wat de gevangenen precies te wachten staat bij hun eindbestemming, maar een tweetal besluit dit ook niet af te wachten. Trip (voluit Tripitaka), een vrouw die gespecialiseerd is in het hacken van computers, ziet haar kans schoon en ontsnapt uit haar cabine. Medegevangene Monkey roept om hulp, maar uit angst voor wat zijn bevrijding zal doen besluit ze hem te laten zitten en vlucht alleen weg. Het roept een enorme woede en daarmee kracht bij Monkey op, een kracht die ervoor zorgt dat ook hij zijn gevangenschap kan doorbreken. Al snel blijkt echter dat zijn bevrijding nog altijd geen garantie is voor een zorgeloos bestaan, de acties van Trip hebben het vliegtuig flink gehavend en de enige manier om veilig weg te komen is een ontsnappingsmodule. Trip blijkt echter sneller te zijn en Monkey ziet maar één manier om weg te komen: hij klemt zich vast een de module en beiden crashen neer in een toegetakeld New York.
Spelend als Monkey blijkt de situatie nog altijd niet veel beter te zijn wanneer we ontwaken. Het gevangenschap zijn we weliswaar ontsnapt, maar in plaats daarvan draagt Monkey een slavenband die Trip heeft aangebracht. Ze heeft hier zo haar redenen voor, zo voelt ze zich niet veilig in de ruďnes van New York waarin Mechs de baas zijn en wil ze niets liever dan huiswaarts keren. Monkey is hiervoor onmisbaar: door de slavenband zal hij haar wel moeten helpen, wanneer Trip namelijk sterft zorgt dit tevens dat Monkey met haar mee gaat. Het is hierdoor belangrijk dat de afstand tussen de twee niet te groot wordt: het activeert de slavenband en dwingt Monkey om terug te gaan. Tevens moet je voorkomen dat Mechs haar aanvallen, gebeurt dit dan is het zaak om zo spoedig mogelijk terug te keren.

Qua gameplay is Enslaved een verzameling van verschillende factoren, maar voornamelijk zijn we de weg naar het volgende punt aan het zoeken, vechten we tegen de Mechs, activeren we hologrammen om de vijand te verwarren, grijpen we een geweer om de nodige schoten af te vuren, lossen we puzzeltjes op en krijgen we nog een RPG-tintje door Tech Orbs te verzamelen en het karakter sterker te maken op meerdere gebieden. Dit alles ziet er heerlijk uit en dat lijkt ook het doel geweest te zijn: een filmische ervaring geven die een verhaal vertelt en je daarbij naar een einddoel laat werken. De gameplay is hierbij niet al te lastig, alle elementen zijn duidelijk en makkelijk op te pikken en het tweetal zal soms samen moeten werken om daadwerkelijk progressie te boeken. Monkey is hierbij neergezet als de sterke vechter terwijl Trip de kwetsbare maar slimme sidekick is. Het werkt allemaal prima, maar kritiekpunt is wel dat de game niet heel lang is. Op de makkelijkste stand zul je er zo’n zes uur over doen, waarmee dan ook aan te raden is om meteen op de lastigste stand te beginnen, hetgeen dit aantal met enkele uren verhoogd.
Hoe goed het verhaal ook is, er zijn toch enkele kritische punten waar de ontwikkelaar het heeft laten liggen. New York is een overwoekerde stad waar de natuur de vrije hand heeft gekregen, hetgeen schitterende beelden oplevert. Tegelijkertijd doet de ontwikkelaar hier te weinig mee. De mooie plaatjes dienen als decor om het verhaal aan op te hangen, maar op het gebied van gameplay hadden we er simpelweg net iets meer van verwacht. Dit komt tevens terug bij de eindbazen, welke weinig verschillend zijn en tevens afgekeken van andere titels. Ook enkele interessante gameplay-elementen worden geďntroduceerd om ze vervolgens niet meer terug te laten keren en laadtijden zijn wat ongelukkig geplaatst. De originaliteit van het verhaal is om deze reden niet op ieder gebied even goed doorgevoerd.

Laat je door deze punten echter niet weerhouden van een game die, zoals eerder benoemd, zich met name ten doel heeft gesteld om een filmische ervaring af te leveren. Trip en Monkey zijn nieuwe karakters die je meteen in de armen zult sluiten, temeer omdat ontwikkelaar Ninja Theory veel moeite heeft gedaan om ze realistisch in beeld te brengen. Middels motion capture komen de bewegingen en uitdrukkingen levensecht naar voren en ook voor het verhaal minder interessante karakters hebben deze zelfde behandeling gehad. Dit alles wordt ondersteunt met een sterke soundtrack die schitterende achtergrondgeluiden combineert met sterke voice-acting. Concluderend kunnen we dan ook stellen dat Enslaved een succesvolle nieuwe IP is. Een vervolg zien we graag verschijnen, en wanneer de ontwikkelaar enkele kritische punten aan pakt zal niets een topcijfer deze serie nog in de weg staan.
|
|
Beoordeling
Gameplay |
80 |
Sound |
92 |
Graphics |
85 |
Replay |
75 |
Een filmische ervaring die diverse gameplay-elementen met elkaar combineert voor een sterk nieuw IP.
|
82 |
|
|
|
15:10 Virtual Console - Week 157
07:44 Trailer Fighters Uncaged
|
Reacties (35) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
elemeNt
op 09-10-2010 om 00:31
[Niv: 129 / Exp: 6440]
|
Genji op de ps2 was super tof
|
|
GanGsterG
op 09-10-2010 om 01:38
[Niv: 256 / Exp: 12782]
|
@element
Die 60 euro is een prijs die je betaald als je het via de site koopt, maar in de winkelketens kan de prijs gewoon verschillen hoor.
|
|
Gast (77.169.157.xxx)
op 09-10-2010 om 08:49
|
@ D:
Waar the fuck het je het over met je ''waardeloos spel :? De game krijgt een 82 als score , en dat is gewoon goed.
@GanGsterG
Als op de site 60 euro staat kost het in de winkel ook gewoon 60 euro. En dan is zo bij alle gamemania winkels.
|
|
GanGsterG
op 09-10-2010 om 12:30
[Niv: 256 / Exp: 12782]
|
@gast 77.169.157
Ik heb een keer meegemaakt dat de game op de site stond voor 60, maar in een winkelketens kostte die 65.
|
|
Bever Warrior
op 09-10-2010 om 14:05
[Niv: 71 / Exp: 3535]
|
Genji had ook wel zijn goede dingen. Ik vond het nog best een vet spel.
|
|
musthavethisgame
op 09-10-2010 om 16:26
[Niv: 50 / Exp: 2504]
|
nieuwe dvd 20euro = ong 2uur
enslaved 60 (?) euro = 10-12 uur
reken maar uit, al helemaal 2x kijken <> 2x spelen. Of downloaden jullie alles ofzo?
|
|
Gast (94.208.144.xxx)
op 09-10-2010 om 19:21
|
snap ook niet dat een game meteen de grond in wordt geboord als hij een 82 krijgt.
games die een 95 krijgen verdienen ze ook niet ze krijgen alleen die hoge cijfer vanwege de hype.
geloof je me niet ik kan een paar games opnoemen:
gta 4,halo reach,modern warfare 2 stuk voor stuk hoge cijfers vanwege de hype!
en deze game 82 is een mooie cijfer en dat cijfer betekend dat het z'n 60 euro waard is klaar.
|
|
GanGsterG
op 09-10-2010 om 21:31
[Niv: 256 / Exp: 12782]
|
82 is een mooi cijfer en het is zker een goei game, maar het is geen 60 euro waard omdat de sp te kort is.
|
|
Boogieboyz
op 10-10-2010 om 12:25
[Niv: 303 / Exp: 15154]
|
Wat een gezeik hier, echt onterecht. Enslaved is een verdomd mooie game en het geld meer dan waard.
Bij de collector's edition zit ook nog eens een mooi boekje met concept art en een soundtrack cd, en zit de game cd zelf in een hoesje met exclusieve cg art.
UE3 engine schittert van je scherm met kleurrijke gfx, mooi geluid en sfeervolle muziek, goeie voice acting... Kortom, Enslaved is een game die wat mij betreft in geen enkele game collectie mag ontbreken.
Hoe ik daar zo zeker van ben? Simpel, ik beoordeel het spel gwoon opzich. Ik ga niet zoals iedreen hier dit spel naast een ander leggen en schreeuwen dat Enslaved niks is.
|
|
Gast (62.45.252.xxx)
op 10-10-2010 om 13:16
|
koop het of koop het niet verdomme :( :P :9 :P :P
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
|