De aankomende Need for Speed titel, Hot Pursuit genaamd, is zeker niet de eerste Need for Speed titel in het rijtje. Toch kijkt EA baas John Riccitiello niet alleen maar met positieve gevoelens terug op de voorgaande games.
Toen Riccitiello voor het eerst in de game-industrie kwam was Need for Speed een grote naam, maar hij sloot zich aan bij Electronic Arts toen er net enkele mindere titels waren afgeleverd. Om de serie weer op de kaart te zetten werd besloten om politie in de racetitels te verwerken, hetgeen zeer goed ontvangen werd.
Na enkele jaren van groei zakte de serie in en kwamen ze met Underground, hetgeen een nachtelijke vibe teweeg moest brengen en de games een nieuwe impuls gaf. In de periode 2004 - 2007 hadden ze hierbij één studio, Black Box in Vancouver, die aan deze Need for Speed titels werkte. Jaar na jaar werd een nieuwe game verwacht, zonder rust voor de studio, ze moesten simpelweg jaarlijks een nieuwe game afleveren.
Achteraf heeft Riccitiello spijt van deze beslissing en legt de schuld dan ook volledig bij Electronic Arts. Net als veel andere uitgevers hadden ze ervoor moeten kiezen om de titels eens in de twee jaar uit te brengen, maar omdat ze dit niet deden liep de serie ver terug. Mensen namen ontslag, deze wilden simpelweg niet 24 uur per dag, zeven dagen per week, 365 dagen per jaar werken.
|