Batman: Arkham Asylum toonde in 2008 haar eerste beelden en hoewel ze erg mooi waren bleven de meeste gamers sceptisch: het was tenslotte een Batman game, en die zijn zelden goed. Ooh, ooh, ooh, wat zaten we er met zijn allen naast. Vanuit het niets verbaasde het Britse Rocksteady Studio vriend en vijand met Batman: Arkham Asylum.
Amper een jaar na de zeer succesvolle release van het origineel kondigde het inmiddels door Warner Brothers overgenomen Rocksteady Studios het vervolg aan: Batman: Arkham Asylum 2. Een titel welke later veranderd zou worden in Batman: Arkham City. Vandaag hebben we weer enkele nieuwe feitjes over dit vervolg, ditmaal uit het Britse OPM. Hier komen ze!
- Quincy Sharp, nieuwe burgemeester van Gotham City, heeft een gigantisch gedeelte van zijn stad ommuurt en verandert in één grote gevangenis. De regels zijn simpel: blijf binnen de muren en je bent zo vrij als je wilt.
- Dr. Hugo Strange, geen vreemde voor Batman, is de nieuwe gevangenis directeur. Hij werkt aan iets in het geheim en gaat zelfs zo ver dat hij een ieder laat ontvoeren die achter de waarheid komt.
- De speelwereld is vijf keer groter dan die in Arkham Asylum.
- Batman ziet het nieuwe Arkham als een tijdbom en wanneer deze ontploft zullen de criminele zich verspreiden over de rest van de stad.
- Om dit te voorkomen patrouilleert de Dark Knight dagelijks in het gebied.
- De omgeving is een mix tussen Tim Burton's eerste Batman film en de film Escape from New York, alleen dan met de kerkhoven verruilt voor stegen en straten.
- Hoewel de speelwereld een stuk groter is bevat nog steeds elk hoekje een eigen verhaal. Het zal dus geen saaie bedoening zijn.
- Warner Brothers kon nog niet bevestigen of er ook voertuigen in de game zitten. "Dat is iets wat we op een later tijdstip zullen uitlichten".
- Batman heeft een nieuw wapen, de Grapple Boost. Deze schiet hij in de lucht, waarna hij er achteraan wordt getrokken. Het verschil is dat je ditmaal niet ergens aan vast zit, maar de kabel loslaat, zodat je doorschiet.

- Dit wapen is te combineren met een duikaanval.
- Batman heeft ook een tweede zipline, waardoor je kunt slingeren (zoals een niet nader te noemen spinnenmutant van de grote concurrent...).
- Batman heeft nieuwe vaardigheden met betrekking tot het rennen over daken, verstoppen, rennen terwijl je aan een kabel hangt, met snelheid onder objecten doorschuiven en springen tussen objecten.
- Hij kan tevens door lucht schachten glijden en de roosters er in volle vaart uit schoppen.
- Wanneer je op een rand afrent en gaat glijden, dan zal Batman zich erover laten vallen en de rand vastgrijpen.
- Het is ditmaal ook mogelijk om door ramen te duiken en over de reling.
- Er is een missie waarin Batman Catwoman dient te redden uit de handen van Two-Face.
- Hier volgt een gevecht tegen minstens 40 handlangers, maar volgens Rocksteady zijn er nog veel grotere gevechten.
- Het vechten is grotendeels hetzelfde en werkt volgens dezelfde basis als in het eerste deel.
- Nieuw is wel dat je nu voorwerpen kunt teruggooien en via muren en ramen kunt aanvallen.
- Tevens kent Batman een nieuwe vaardigheid voor tijdens het vechten: de 'beatdown'. Hier laat hij een stevige lading klappen los op een tegenstander.
- Het is ditmaal ook mogelijk om tijdens het vechten snel een licht ontvlambare spray op de grond te spuiten om je tegenstanders te verdoven.
- Toen er naar gevraagd werd of Catwoman speelbaar zou zijn (in co-op) werd er niet ontkend noch bevestigd. Echter werd de zweep van Catwoman exact hetzelfde gebruikt als Batman's zipline.
- Het forensisch onderzoek zal ditmaal een stuk uitgebreider zijn. Zo zijn er meerdere bewijzen te vinden.
- De game kent veel meer sidequests welke je kunt doen, maar deze zijn niet verplicht.
- De gameplay zoals we die zagen in het eerste deel is nog steeds intact. Dat betekent dus veel sluipen en bewakers geruisloos onschadelijk maken.
- Batman kent enkele nieuwe takedowns. Zo is het nu mogelijk om met je benen, terwijl je aan een rand hangt, een bewaker te wurgen. Ook kun je een bewaker door een rooster heen onschadelijk maken.
|