De Saw film-reeks kan als een van de meest succesvolle horror-series omschreven worden. In 2009 verscheen zelfs een game waarin puzzelen en melee-gevechten centraal stonden. Momenteel werkt Zombie Studios aan een vervolg genaamd Saw II Flesh And Blood.
Saw was een leuke game die helaas enkele gebreken kende. Zo had het een matig combat systeem en zaten er teveel bugs en fouten in de game. Wel sterk was de sfeer en het geluid. Zombie Studios wil met Flesh And Blood het niveau van de originele Saw game ontstijgen en de ultieme filmervaring naar het scherm van je console brengen. Allereerst heeft de ontwikkelaar belooft de game grafisch te verbeteren en vooral wat aan de textures te doen. Verder moet het spel nog spannender worden en gevarieerder worden. Met Saw II volgen we de Michael, die er probeert achter te komen waarom zijn vader David Tapp gestorven is. De game loopt ongeveer synchroon met de tweede en derde film.

Als we wat gameplay-video's bekijken zien we dat Saw II nog steeds een griezelige, claustrofobische sfeer neerzet. Grafisch bespeuren we echter niet zoveel verbetering. De game ziet er prima uit, maar verschil met de eerste game is nauwelijks te bekennen. Het is hopen dat Zombie Studios nog de tijd neemt om de game wat op te poetsen, want inmiddels in 2010 aanbeland mag Flesh And Blood er natuurlijk ook wat knapper uitzien dan zijn voorganger. Helaas zijn de animaties momenteel ook nog niet helemaal naar behoren. Zo zien we in een gameplay-trailer hoe de hoofdrolspeler door een stenen muurtje probeert te komen met een knuppel. Wat we zien is echter een man die met een houten knuppel tegen een muur aan staat te duwen waarna het stenen bouwwerkje van het ene moment naar het andere volledig instort. Foei Zombie Studios, foei.
In de trailers komen wel wat interessante vallen voorbij, waarvan sommige best interessant en vermakelijk ogen. Zo is er een val waarbij je in het midden van een arena wordt geplaatst zonder wapens bij de hand. Een deur wordt geopend, en er verschijnt een man in een met spijkers gesierd pak. De arme man kan echter niks zien door een bespijkerde helm op zijn hoofd. Als de man jou weet te vermoorden wordt hij vrijgelaten. Uiteraard is dit niet gemakkelijk zonder zicht. De man komt als een bezetene op je afgerend, maar met een stap opzij kan je hem ontwijken. Na even zoeken vind de hoofdrolspeler een zeer diepe kuil aan de rand van de arena. Hij gaat er vlak voor staan en wacht tot de man op hem af komt rennen. Een stap opzij en we horen de arme zondaar zijn dood tegemoet vallen. Een deur gaat open, en de hoofdrolspeler kan verder met zijn tocht.

Sterkste punt van Saw waren de puzzels, en met Saw II lijkt dit aspect wederom erg leuk te worden. Konami heeft verder verteld dat de omgeving in Saw II een stuk vervaarlijker zal zijn dan in zijn voorganger. Waar je in Saw I vallen meestal wel zag aankomen, daar moet je in Flesh And Blood altijd alert zijn. Ook kan je, net als in Saw I, de omgeving tegen je vijand gebruiken. Alleen ditmaal op meer diverse manieren. Uiteraard moet je in je achterhoofd houden dat je vijanden ook de mogelijkheid hebben om van de omgeving gebruik te maken... Saw II kan een goede game worden, maar de ontwikkelaar zal nog wel even hard aan het werk moeten om de huidige foutjes weg te poetsen. Saw II Flesh And Blood zal op 19 oktober in de winkel liggen, precies een week voor de release van de film Saw 3D.
|