Geist staat bekend als first person shooter, maar is het dat eigenlijk wel? Nou, eigenlijk slechts ten dele. Je bent inderdaad voor een procent of 40 bezig met schieten, maar waar wordt de rest van de tijd dan mee gevuld? In deze review zetten we het voor je op een rijtje.
De replay waarde van het spel is goed aanwezig door de host collectibles. Net als ghost collectibles liggen ze door de levels verspreid en zijn deze lastiger zichtbaar als mens dan wanneer je als geest rondzweeft. Toch is het belangrijk om ze te verzamelen. Hoe meer je er namelijk hebt, hoe meer mogelijkheden je unlockt binnen de multiplayer. Naast het vrijspelen van nieuwe levels kun je ook spelers unlocken. Omdat deze collectibles enkel in de singleplayer te vinden zijn loont het de moeite om de game een tweede keer te spelen en ze allemaal te vinden.
Deze multiplayer zelf is ook nog eens zeer goed verzorgd. Via splitscreen kun je met zijn vieren spelen en hier kan je dan ook nog eens vier bots aan toevoegen, wat het totaal op acht brengt. De moeilijkheidsgraad van de bots kan ook nog eens ingesteld worden zodat ook beginnende gamers meteen een potje in multiplayer mee kunnen knallen. Multiplayer komt voorbij in drie soorten. De eerste is Possession death match, waarbij je punten kunt scoren door bezit te nemen van een host en met je tegenstander af te rekenen.
De tweede is Capture the host. Het principe is hetzelfde als de Possession death match, alleen nu moet je weer uit de host kruipen bij de basis. Hiermee scoor je vervolgens weer punten.
De laatste optie is die van Hunt. Hierbij is het ghost versus host. Ghosts scoren punten door bezit te nemen van een host en andere hosts af te knallen, terwijl de host er juist voor moet zorgen niet door een ghost gevangen genomen te worden, door de ghosts te vermoorden.
Iedere mode beviel me zeer goed, maar met name Hunt was mijn persoonlijke favoriet.
De game heeft gelukkig niet veel last van lange laadtijden. Wel is het vervelend dat een opgeslagen game vrijwel standaard geopend wordt op een punt waar net een lange laadtijd aan vooraf gaat. Zo komt het voor dat je een game inlaad, je moet wachten tot een filmpje geladen is, het filmpje wegklikt, weer moet wachten tot dat geladen is en dan pas aan de slag kunt. Wanneer dit voor een eindbaas gebeurt, en je dus soms even zijn zwakke plek moet ontdekken, dan is dit aardig irritant.
Lekker dan, de laatste helikopter van vandaag gemist
Al met al is Geist een redelijk geslaagde game. Het bezit nemen van dieren, mensen en voorwerpen is erg leuk en doet het verhaal zeer goed. De balans tussen shooter en andere elementen is goed samengesteld, en af en toe dien je zelfs even te puzzelen om verder te komen.
Helaas lijdt de game echter ook aan mindere puntjes. Zo is de game wel erg simpel en dit is vooral de oorzaak van de slechte AI van je tegenstander. Omdat de game maar één moeilijkheidsgraad kent valt hier ook niets aan te doen. Omdat de game lange tijd in ontwikkeling geweest is had je toch mogen verwachten dat hier wel iets aan gedaan kon worden.
De game zal in oktober ook in ons land verkrijgbaar zijn
|