In 2008 debuteerde Samantha Swift in Samantha Swift and the Hidden Roses of Athena, één van de vele casual games van MumboJumbo. Al snel volgde Samantha Swift and the Golden Touch, en nu is het tijd voor Samantha Swift: Mystery from Atlantis.
In Samantha Swift: Mystery from Atlantis belandt hoofdrolspeelster Samantha Swift opnieuw in een groots avontuur. Ze reist de halve wereld rond in de hoop de mythische stad Atlantis te vinden, maar Atlantis vinden is natuurlijk geen gemakkelijke klus. De nazaten van de gezonken stad Atlantis zijn namelijk over de hele wereld verspreid en elk van hun bezit een sleutel tot een mysterieuze schat. Samantha moet deze sleutels verzamelen om de stad en de schat te vinden, maar ondertussen wordt ze tegengewerkt door de kwaadaardige Markus Payne die de schat wil misbruiken. Tijdens je zoektocht naar de sleutels zul je Payne en zijn lakeien zoals Konolel Tempesta dus ook moeten verslaan. Hiervoor heb je natuurlijk veel hulpmiddelen nodig en deze zul je eerst moet vinden.
Je moet er eigenlijk zeer veel zoeken en vinden om de sleutels te veroveren en de tegenstanders te verslaan. Het zal je dan ook niet verbazen dat Samantha Swift: Mystery from Atlantis een Hidden Object Game is. Dat betekent dat je een statisch scherm voorgeschoteld krijgt en nu moet zoeken naar tientallen items. Zo moet je in de jungle op zoek naar items als een spijker, een kip en een bloesem zoals bovenstaande screenshot demonstreert. Als je alle items vindt in een bepaalde locatie, gaat het verhaal verder en beland je op een nieuwe locatie. Als je faalt zul je moeten rekenen op het hintsysteem - waarmee je telkens één voorwerp kan laten aanwijzen, waarna het even moet herladen - om de resterende items te vinden.
De meeste Hidden Object Games bestoken je met een gigantische lijst die je in één keer moet vinden, maar Mystery from Atlantis pakt het anders aan. Per locatie krijg je telkens een viertal sets met items. Je zoekt eerst de eerste set, waarna de tweede set wordt onthuld enzovoorts. Uiteindelijk zal je in de derde en de vierde set de items die je gevonden hebt, moeten gebruiken om nieuwe plekken te onthullen. Zo moet je onder andere een haardroger gebruiken om sneeuw te smelten. Het zorgt voor een beetje interactiviteit, maar het is zeer gemakkelijk de juiste plek te vinden. Als je met de muis boven zo'n interactieve plek komt, verschijnt er een klein symbool en dan moet je gewoon het juiste item naar deze plek slepen.
Echt moeilijk is dat niet, en dat geldt eigenlijk voor het grootste deel van de game. In het begin lijkt het spel elke vorm van uitdaging te ontbreken: geen tijdslimiet, een genereus hint-systeem en een beperkt aantal items zorgen ervoor dat je met gemak dit eerste level uitspeelt. Gelukkig krijg je na het eerste level de kans om te kiezen tussen twee moeilijkheidsgraden. De ene laat je spelen zonder tijdslimiet, maar deze mode geeft minder punten. De tweede mode geeft je een tijdslimiet, een beperkt gebruik van de scanner (waarmee je de vorm van voorwerpen kunt zien) en een hoger aantal punten voor het vinden van items. Op deze manier wordt de game iets moeilijker, maar echt uitdaging wordt het spel eigenlijk nooit want de objecten liggen telkens duidelijk in beeld.
Ook de obligatoire minigames en puzzels zijn weinig uitdagend, en eigenlijk zijn ze over het algemeen weinig interessant. Je moet onder andere verschillend zoeken tussen twee plaatjes. Technisch steekt het wel goed in elkaar, maar echt opwindend of uitdagend wordt het spel nooit. De game is eigenlijk voorbijgestreefd door andere games in het genre. Tegelijk moeten we zeggen dat Mystery from Atlantis er leuk uitziet. De omgevingen zijn niet gedetailleerd, maar alles is lekker vrolijk gekleurd en zeer herkenbaar. De systeemeisen zijn ook zeer laag gehouden, zelfs computers van vorig millennium zouden deze game moeten kunnen spelen. Deze game is dan ook ideaal voor jonge kinderen of iets oudere mensen die een rustige game zoeken en geen moderne computer hebben. Andere mensen gaan beter voor een iets moeilijkere Hidden Object Game.
|