Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
27 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
20 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Maart 2024 
(0) 
(2) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Review:

Prince of Persia: TFS


Door Rene Groen op 22-05-2010 om 17:59
Bron: Gamed

Twee jaar geleden verscheen Prince of Persia, een game waarin dood gaan geen optie was en een veranderde grafische stijl voor vernieuwing moest zorgen. De één vond deze combinatie een aangename uitstap in de serie, de ander vroeg zich af of Ubisoft haar magie verloren had.

Ubisoft lijkt toch vooral te luisteren naar de tweede groep, met Prince of Persia: The Forgotten Sands grijpen ze namelijk terug naar The Sands of Time trilogie. Dit betekent ten eerste dat we weer ouderwets dood kunnen gaan en ten tweede dat de stijl terugkeert naar zijn roots.

In The Forgotten Sands gaat de Prins op bezoek bij zijn oudste broer Malik. Doel is om meer te leren van zijn broer over vechtkunst en het besturen van een koninkrijk, maar bij aankomst blijkt het land in oorlog te zijn. Door zijn acrobatische kunsten weet de Prins zijn broer te vinden, maar nog voordat de twee met elkaar verenigd zijn verplaatst de oorlog zich naar het paleis zelf. Door dit oprukkende geweld ziet Malik maar één oplossing: het vrijlaten van een mystieke kracht, het oude leger van koning Solomon, middels de plaatsing van een medaillon. Ondanks dat de Prins hier niet achter staat besluit Malik zich toch tot deze kracht te wenden, echter resulteert dit niet in de overwinning waar hij op hoopte. In plaats daarvan laat hij Ratash vrij, een demon die lang gevangen heeft gezeten, maar bij vrijheid zijn zandleger oproept om alles te vernietigen. De enige manier om het leger te overwinnen is om de medaillons, waarvan zowel de Prins als zijn broer er één heeft, weer te verenigen.


Het verhaal is in deze Prince of Persia niet al te sterk, je bent eigenlijk vooral bezig met het nareizen van Ratash, waarbij je hulp krijgt van Queen Razia. Zij is beschermster van de wateren, maar daarover later meer. De weg van The Forgotten Sands is grotendeels voor je uitgestippeld. Het is vrijwel altijd direct duidelijk waar je naartoe moet, de kracht van de game ligt er echter niet om te kijken waar je naartoe moet, maar hoe je dit doet. In eerste instantie resulteert dit in redelijk simpel spring-, ontwijk- en klauterwerk, maar later combineert zich dit met andere elementen, te beginnen met het element water. Van Queen Razia krijg je namelijk de kans om water te bevriezen, hetgeen onmisbaar is om verder te komen. Met deze kracht kan de Prins bijvoorbeeld langs een waterval rennen of stromend water gebruiken om omhoog te klimmen. Krijg je in het begin nog simpele obstakels om te overwinnen, daar worden deze steeds lastiger omdat je binnen een sprong zowel water moet bevriezen als ontdooien, hetgeen gelukkig erg soepel werkt.


Naast het bevriezen van water krijg je later nog een tweede mogelijkheid: het herstellen van oude objecten. Met deze gave kun je doorzichtige objecten vast maken, waarmee ze als ondergrond voor de Prins kunnen dienen, maar dit kan slechts met één object per keer. Ook hier begint het simpel, maar later in de game moet je wisselen gedurende sprongen en zelfs combineren met het waterelement. Vooraf plannen is dan ook van belang, wat dit dan ook het beste element van de game maakt. Deze platformelementen worden verder afgewisseld met vallen en puzzels, maar deze zullen nooit je hersens breken.

Zoals gezegd waren veel mensen niet blij met Elika uit Prince of Persia (2008). Telkens wanneer je een afgrond in viel hielp zij je weer omhoog en kon je dezelfde sprong nog eens maken. Het zorgde ervoor dat de game maar weinig spanning kende, wanneer je normaliter dood zou gaan kon je immers toch op precies hetzelfde punt weer verder. Gelukkig kent The Forgotten Sands geen soortgelijk systeem, in plaats daarvan mogen we weer gaan spelen met de tijd. Ook nu krijgen we, net als in voorgaande Prince of Persia titels, namelijk de kans om de tijd enigszins terug te draaien. Dit zorgt nog steeds voor enige vergevingsgezindheid, maar gaat een stuk minder ver dan zijn voorganger. Ten eerste is het terugdraaien van de tijd beperkt door de hoeveelheid energie die je hebt, daarnaast kun je ook de tijd zelf niet onbeperkt terugdraaien, een tijdsbalk geeft aan hoe ver dit kan. Mocht je toch de dood vinden dan zul je teruggeplaatst worden naar een checkpoint die over het algemeen goed geplaatst zijn.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   78
Sound   80
Graphics   75
Replay   60

Zeer sterke platformer, maar dat is niet genoeg.
77


18:00  Disciples III: Renaissance
17:50  Enslaved met Europees packshot
 Reacties (21)
 Pagina: 1
Stammetje91 op 22-05-2010 om 18:05 [Niv: 302 / Exp: 15113]
Had ook niet verwacht dat deze game de originele Sands of Time zou overtreffen. Het lijkt me echter nog best een sterke game. =)

musthavethisgame op 22-05-2010 om 18:23 [Niv: 50 / Exp: 2504]
Als trouwe PoP fan moet ik deze hebben

Methadon op 22-05-2010 om 18:35 [Niv: 7 / Exp: 374]
Na Warrior Within vind ik het gewoon niet geweldig meer. Jammer, was vroeger een fan van PoP, hopen dat de film beter is vanavond..

Gast (87.212.116.xxx) op 22-05-2010 om 18:35
Ik vind het zelf een 6.5 deze game. Ziet er ok uit, maar de gameplay schiet veels tekort.

Gast (80.201.31.xxx) op 22-05-2010 om 18:36
hmm toch nog een goede score maar deze laat ik toch liggen hoewel ik de film zeer vet vond

Gast (83.84.93.xxx) op 22-05-2010 om 18:54
Deze komt er bij mij gewoon in, heb alleen het vorige deel overgeslage omdat ik dat geen echte PoP vind. Dit ziet er weer uit als PoP:SoT dus must buy for me!

Gast (85.149.148.xxx) op 22-05-2010 om 19:20
Ubisoft blijft maar falen!

Gast (87.65.163.xxx) op 22-05-2010 om 19:50
Gast boven mij, ik krijg die indruk ook :'(

Gast (93.186.171.xxx) op 22-05-2010 om 20:35
De game is waanzinnig zoals Rene zelf op het forum aangaf en ik quote hem met ze eigen woorden

*Ja, was toch ziek thuis, dus dan maar meteen heel de game uitspelen. Review volgt spoedig, dan de volledige mening.*

Zoals je ziet geeft tie zijn mening een ander geeft hem misschien een wat hogere waardering het enige grappige wat ik van gamed wel altijd vind is dat hun reviews enorm lijken op reviews van andere *Grotere* sites (copy past misschien??)

Ik zelf geef het spel minstens een 8.7 als je genoten hebt van Sands of time dan is dit het spel wat je moet spelen maar zoals ik al zei *MENING*

Rene Groen (Eindredacteur) op 22-05-2010 om 20:54 [Niv: 747 / Exp: 37330]
@ Gast: In mijn quote is anders nergens te lezen dat ik de game 'waanzinnig' vond. Dat ik de game uit heb gespeeld is omdat ik de platformelementen erg goed vond, iets wat je ook in de review kunt lezen.

Betreffende deze review: ja, deze is grotendeels een mening. Echter wordt deze mening wel grotendeels gevormd door ervaringen van het jarenlang games spelen, en dan kun je toch wel stellen dat het vechten, het korte verhaal en de herhalende locaties afbreuk doen aan het geheel en daarmee het eindcijfer.

Hoe je erbij komt dat wij teveel lijken op andere gamesites als het gaat om de inhoud van de review is in dit geval simpel te verklaren: de game is kort en rechtlijnig, waardoor de beoordeling in veel gevallen hetzelfde zal zijn. De beschuldiging dat wij reviews copy-pasten vind ik dan ook een grote, als je dit niet kunt onderbouwen snap ik ook niet waar die kritiek vandaan komt.

PsYkOfOoL op 22-05-2010 om 22:13 [Niv: 9 / Exp: 460]
hoe lang is de singleplayer ongv?

Gast (77.249.29.xxx) op 22-05-2010 om 23:05
@Rene

Ik vind de game waanzinnig, jij geeft je mening me woorden wisseling was een beetje vreemd kwam ik later achter maar ja je kan niet editen als gast maar goed het had dus zo moeten zijn:


De game vind ik waanzinnig

zoals Rene zelf op het forum aangaf en ik quote hem met ze eigen woorden

etc etc etc


Jou mening van kort vind ik erg vreemd ik heb hem zelf ook gespeeld en met de gameplay kwa trucs enzo zoals je van PoP gewend bent vind ik het geen kort speelduur hebben, tevens welke herhalende locaties ????

De game is zeker niet kort maar wel rechtlijnig plus zelf game ik al zeker 30 jaar maar goed het blijft dan nog steeds MIJN mening en dus ook die van jou en meningen verschillen ze zullen jou misschien wat meer serieus nemen omdat er redactie boven je naam staat maar voor mij zegt dat geen ene drol iedereen is mens en het is en blijft maar een naam tag.

Ja ik vind sommige reviews erg lijken op die van andere sites misschien is het toeval misschien ook weer niet.

Gast (84.82.53.xxx) op 22-05-2010 om 23:11
Prince of Persia game is niks voor mij maar de film word echt zo goed die ga ik zeker eens naar kijken.

Gast (87.64.239.xxx) op 22-05-2010 om 23:17
@Gast: Blijkbaar ben je echter niet goed geworden als je deze lang vindt. Uitgespeeld op 1 dag, onmiddellijk retour naar winkel.

Gast (77.249.29.xxx) op 23-05-2010 om 00:00
@Gast (87.64.239.xxx)

Ja MW2 speel je ook uit in 4 uurtjes, BF BC 2 ook in 6 uurtjes, God of War 3 in 10 uurtjes, Uncharted 2 in 10 uurtjes dus je opmerking slaat gewoon nergens op zo kan je elke game wel terug brengen maar ja sommige spelen graag 6 a 8 uur achter elkaar een game en zeggen dan ow wat was tie kort of je lult graag mee met iemand, tevens nogmaals *MENING* moeilijk woordtje he misschien moet je eens op google zoeken wat het betekend.

Gast (77.249.165.xxx) op 23-05-2010 om 00:24
hoe kan het dat een game zoals warrior within mbt het combat systeem gewoon niet 1 op 1 is overgenomen. man dat vecht systeem is echt het beste wat ooit in een platform spel is geintroduceerd. zoveel moves en akties die jezelf kan bepalen... heb deze nieuwe versie van pop gespeelt en ik moest echt kotsen... sorry weer zo een casual game variant van gemaakt. tis gewoon slecht net als pop 3 en die shell shaded versie. gewoon prut. als ze het beste van deel 1 en deel 2 hadden genomen dan was het vet geweest. combat zuigt dik hard in deze laatste versie. en niet te vergeten dat je weer aan het handje wordt genomen net als pop 3...

X B34stm4n op 23-05-2010 om 01:26 [Niv: 1 / Exp: 49]
ey methadon forgoten sands is niet na warrior within maar tussen sands of time en warrior within en de game ziet er fantastisch uit

X B34stm4n op 23-05-2010 om 01:28 [Niv: 1 / Exp: 49]
ubisoft heeft altijd al goeie games gehad zoals splinter cell en rainbow six vegas

Joni Philips (Eindredacteur) op 23-05-2010 om 08:33 [Niv: 1181 / Exp: 59053]
@X B34stm4n: Ik denk dat hij eerder bedoelt dat hij de serie sinds de release van dat deel niet zo leuk meer vindt.

Rene Groen (Eindredacteur) op 23-05-2010 om 10:17 [Niv: 747 / Exp: 37330]
@ PsYkOfOoL: Ik ga geen vragen beantwoorden die gewoon in de review staan.

@ Gast (77.249.29.xxx): Om even te reageren op je punten:
- De game niet kort? Met een uurtje of zes á zeven ben je er klaar mee. Dit is op het punt dat de game net lekker op stoom komt qua platformen en vechten. Let wel: dit deed ik op de 'lastigste' moelijkheidsgraad. Wat rest is een soort challange mode die je in een minuutje of zes uitgespeeld hebt. Een game voor 60 Euro á zeven uur gameplay vond ik inderdaad zeer kort.
- In de eerste twee / drie uur loop je in vrijwel identieke vertrekken rond. Later ga je naar een andere stad en naar buiten (ik geef verder geen details voor de mensen die hier nog niet zijn) en pas op dat moment krijg je verandering.
- Dat deze review lijkt op anderen zegt blijkbaar al genoeg over mijn punten: blijkbaar zijn meerdere reviewers het met mij eens. Je eerdere stelling dat het een copy-paste zou zijn verworp ik echter al, wij schrijven al onze reviews naar aanleiding van onze ervaringen, niet door de ervaring van een ander.

@ Gast (77.249.29.xxx): Je vergeet dat twee van je drie genoemde spellen nog een multiplayer hebben die een game veel langer speelbaar houden. God of War III kent daarnaast een moeilijkheidsgraad die een stuk hoger ligt dan deze POP titel.

@ X B34stm4n: Prince of Persia mag van mij ook gerust bij deze goede games. The Forgotten Sands is zeker niet slecht, anders zou de game geen 77 scoren, maar er had simpelweg meer in gezeten.

Gast (77.249.29.xxx) op 23-05-2010 om 11:56
Niet iedereen speelt multiplayer dus was een game als MW2 een grote flater ten opzichte van de enorme fun die ik had met Prince TFS.

Maar goed zoals ik al zei *MENING* en die kunnen nu eenmaal verschillen zelf deed ik kleine 8 a 9 uur over de SP op hard en heb er enorm van genoten (dat is trouwens zonder het skippen van tussen filmpjes).

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Prince of Persia: The Forgotten Sands
Type:
Game
Releasedatum:
21-05-2010
Ontwikkelaar:
Ubisoft
Uitgever:
Ubisoft
Media:








Meer media