Review: Prince of Persia: TFS
Door Rene Groen op 22-05-2010 om 17:59
|
Bron: Gamed
|
Twee jaar geleden verscheen Prince of Persia, een game waarin dood gaan geen optie was en een veranderde grafische stijl voor vernieuwing moest zorgen. De één vond deze combinatie een aangename uitstap in de serie, de ander vroeg zich af of Ubisoft haar magie verloren had.
Afgezien van het platformen bestaat het belangrijkste deel van de game uit vechten. Helaas voelt dit element niet helemaal meer aan als een Prince of Persia titel, het is vooral veel button bashen gezien de grote groepen vijanden die op je afgestuurd worden. Hoewel sommige vijanden een net iets andere aanpak vereisen, is de variatie klein gehouden en zul je dus nooit lang na moeten denken wat je precies moet doen. Het vechten kent gelukkig wel enige verdieping in een RPG-achtige skilltree. Door vijanden te verslaan verdien je Experience Points en deze zijn toe te wijden aan diverse factoren. Naast de standaard factoren als het laten toenemen van je energie en levensbalk zijn dit ook een viertal krachten, te weten vuur, ijs, wind en aarde. Het is jammer dat de uitwerking hiervan goed is, maar dat je ze niet tactisch in hoeft te zetten om een gevecht te winnen. Ook de baasgevechten zijn weinig memorabel, enkel het laatste gevecht weet op dit gebied indruk te maken. Waar Ubisoft wel goed over nagedacht heeft, is dat het terugspoelen van de tijd uit dezelfde energie komt als de krachten, waardoor je een keuze moet maken wat je op welk moment in zet.

De kracht van The Forgotten Sands ligt vooral in het latere deel van de game. De vijanden bestoken je in grotere groepen, het platformen is complexer en de puzzels nemen – ondanks dat ze niet heel erg lastig zijn – qua grootte toe. Hier tegenover staat dat de game zelf niet heel erg lang is, met zes tot zeven uur heb je de game uitgespeeld. Aangezien er maar twee moeilijkheidsgraden zijn, waarbij de moeilijkste ook niet heel erg lastig is, zul je de game niet snel een tweede keer opstarten. Wat over blijft is het verzamelen van verborgen beelden in de game (welke je ervaringspunten geven), maar meer dan een achievement is hier niet uit te halen. Ook de mode waarbij je, al dan niet in een gevecht tegen de klok, groepen vijanden van je af moet slaan binnen een arena heeft vrijwel geen meerwaarde. Met een minuutje of acht heb je alle groepen verslagen en zul je deze enkel nog opstarten wanneer je op een snelle manier ervaringspunten binnen wilt halen, hetgeen meteen een tip is voor mensen die deze achievement willen achterhalen.
Qua graphics is de game goed verzorgd, maar tegelijkertijd had er meer in gezeten. De omgevingen zien er op zich prima verzorgd uit, inclusief mooie lichteffecten. Probleem is echter dat je de eerste drie uur in vrijwel identieke omgevingen rond loopt, juist omdat je op die momenten enkel in het paleis bent. Later in de game wisselen de omgevingen zich meer af, hetgeen ook de kwaliteit van de game ten goede komt. Helaas is in de game wel enige slowdown aanwezig op het moment dat je in een ruimte tegenover een grote groep vijanden staat. Gelukkig blijft dit beperkt tot een enkel moment in de game. Naast de graphics is ook het geluid goed verzorgd. De muziek deed me op sommige momenten aan Aladdin denken en de stemmen zijn prima ingesproken. Het zorgt voor een extra ondersteuning van de sfeer die de game tracht neer te zetten.

Prince of Persia: The Forgotten Sands is een game waar ik een ietwat gemixt gevoel over heb. De ontwikkelaar heeft een prima platformer neergezet waarbij je op sommige punten echt na moet denken hoe je verder komt. Het bevriezen van het water in combinatie met het terughalen van oude objecten werkt zeer goed. Het falen hierbij ligt dan ook puur aan je eigen kunde en niet aan fouten van het spel zelf, waardoor we hier één van de beste platformtitels van dit jaar te pakken hebben. Naast het platformen is er ook nog het vechten en daar ben ik een stuk minder enthousiast over. De grote groepen vijanden zijn vooral slachtvoer voor je zwaard en de afwisseling met de viertal krachten komen niet heel goed uit de verf. Gelukkig komt het vechten later in de game beter naar voren, maar omdat de game zelf niet al te lang is, start dit te laat om nog een sterk element uit de game te zijn. The Forgotten Sands is hierdoor niet zo goed geworden als de Sands of Time trilogie, maar is tegelijkertijd zeker niet slecht te noemen. Grote vraag is alleen of je een volledig bedrag neer wil leggen voor een wat korte titel die vooral leunt op het platformgedeelte, een vraag die je aan jezelf moet stellen voordat je naar de winkel, dan wel naar de videotheek loopt.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
78 |
Sound |
80 |
Graphics |
75 |
Replay |
60 |
Zeer sterke platformer, maar dat is niet genoeg.
|
77 |
|
|
|
18:00 Disciples III: Renaissance
17:50 Enslaved met Europees packshot
|
Reacties (21) |
|
Pagina:
1
|
|
Stammetje91
op 22-05-2010 om 18:05
[Niv: 302 / Exp: 15113]
|
Had ook niet verwacht dat deze game de originele Sands of Time zou overtreffen. Het lijkt me echter nog best een sterke game. =)
|
|
musthavethisgame
op 22-05-2010 om 18:23
[Niv: 50 / Exp: 2504]
|
Als trouwe PoP fan moet ik deze hebben
|
|
Methadon
op 22-05-2010 om 18:35
[Niv: 7 / Exp: 374]
|
Na Warrior Within vind ik het gewoon niet geweldig meer. Jammer, was vroeger een fan van PoP, hopen dat de film beter is vanavond..
|
|
Gast (87.212.116.xxx)
op 22-05-2010 om 18:35
|
Ik vind het zelf een 6.5 deze game. Ziet er ok uit, maar de gameplay schiet veels tekort.
|
|
Gast (80.201.31.xxx)
op 22-05-2010 om 18:36
|
hmm toch nog een goede score maar deze laat ik toch liggen hoewel ik de film zeer vet vond
|
|
Gast (83.84.93.xxx)
op 22-05-2010 om 18:54
|
Deze komt er bij mij gewoon in, heb alleen het vorige deel overgeslage omdat ik dat geen echte PoP vind. Dit ziet er weer uit als PoP:SoT dus must buy for me!
|
|
Gast (85.149.148.xxx)
op 22-05-2010 om 19:20
|
Ubisoft blijft maar falen!
|
|
Gast (87.65.163.xxx)
op 22-05-2010 om 19:50
|
Gast boven mij, ik krijg die indruk ook :'(
|
|
Gast (93.186.171.xxx)
op 22-05-2010 om 20:35
|
De game is waanzinnig zoals Rene zelf op het forum aangaf en ik quote hem met ze eigen woorden
*Ja, was toch ziek thuis, dus dan maar meteen heel de game uitspelen. Review volgt spoedig, dan de volledige mening.*
Zoals je ziet geeft tie zijn mening een ander geeft hem misschien een wat hogere waardering het enige grappige wat ik van gamed wel altijd vind is dat hun reviews enorm lijken op reviews van andere *Grotere* sites (copy past misschien??)
Ik zelf geef het spel minstens een 8.7 als je genoten hebt van Sands of time dan is dit het spel wat je moet spelen maar zoals ik al zei *MENING*
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 22-05-2010 om 20:54
[Niv: 751 / Exp: 37556]
|
@ Gast: In mijn quote is anders nergens te lezen dat ik de game 'waanzinnig' vond. Dat ik de game uit heb gespeeld is omdat ik de platformelementen erg goed vond, iets wat je ook in de review kunt lezen.
Betreffende deze review: ja, deze is grotendeels een mening. Echter wordt deze mening wel grotendeels gevormd door ervaringen van het jarenlang games spelen, en dan kun je toch wel stellen dat het vechten, het korte verhaal en de herhalende locaties afbreuk doen aan het geheel en daarmee het eindcijfer.
Hoe je erbij komt dat wij teveel lijken op andere gamesites als het gaat om de inhoud van de review is in dit geval simpel te verklaren: de game is kort en rechtlijnig, waardoor de beoordeling in veel gevallen hetzelfde zal zijn. De beschuldiging dat wij reviews copy-pasten vind ik dan ook een grote, als je dit niet kunt onderbouwen snap ik ook niet waar die kritiek vandaan komt.
|
|
PsYkOfOoL
op 22-05-2010 om 22:13
[Niv: 9 / Exp: 460]
|
hoe lang is de singleplayer ongv?
|
|
Gast (77.249.29.xxx)
op 22-05-2010 om 23:05
|
@Rene
Ik vind de game waanzinnig, jij geeft je mening me woorden wisseling was een beetje vreemd kwam ik later achter maar ja je kan niet editen als gast maar goed het had dus zo moeten zijn:
De game vind ik waanzinnig
zoals Rene zelf op het forum aangaf en ik quote hem met ze eigen woorden
etc etc etc
Jou mening van kort vind ik erg vreemd ik heb hem zelf ook gespeeld en met de gameplay kwa trucs enzo zoals je van PoP gewend bent vind ik het geen kort speelduur hebben, tevens welke herhalende locaties ????
De game is zeker niet kort maar wel rechtlijnig plus zelf game ik al zeker 30 jaar maar goed het blijft dan nog steeds MIJN mening en dus ook die van jou en meningen verschillen ze zullen jou misschien wat meer serieus nemen omdat er redactie boven je naam staat maar voor mij zegt dat geen ene drol iedereen is mens en het is en blijft maar een naam tag.
Ja ik vind sommige reviews erg lijken op die van andere sites misschien is het toeval misschien ook weer niet.
|
|
Gast (84.82.53.xxx)
op 22-05-2010 om 23:11
|
Prince of Persia game is niks voor mij maar de film word echt zo goed die ga ik zeker eens naar kijken.
|
|
Gast (87.64.239.xxx)
op 22-05-2010 om 23:17
|
@Gast: Blijkbaar ben je echter niet goed geworden als je deze lang vindt. Uitgespeeld op 1 dag, onmiddellijk retour naar winkel.
|
|
Gast (77.249.29.xxx)
op 23-05-2010 om 00:00
|
@Gast (87.64.239.xxx)
Ja MW2 speel je ook uit in 4 uurtjes, BF BC 2 ook in 6 uurtjes, God of War 3 in 10 uurtjes, Uncharted 2 in 10 uurtjes dus je opmerking slaat gewoon nergens op zo kan je elke game wel terug brengen maar ja sommige spelen graag 6 a 8 uur achter elkaar een game en zeggen dan ow wat was tie kort of je lult graag mee met iemand, tevens nogmaals *MENING* moeilijk woordtje he misschien moet je eens op google zoeken wat het betekend.
|
|
Gast (77.249.165.xxx)
op 23-05-2010 om 00:24
|
hoe kan het dat een game zoals warrior within mbt het combat systeem gewoon niet 1 op 1 is overgenomen. man dat vecht systeem is echt het beste wat ooit in een platform spel is geintroduceerd. zoveel moves en akties die jezelf kan bepalen... heb deze nieuwe versie van pop gespeelt en ik moest echt kotsen... sorry weer zo een casual game variant van gemaakt. tis gewoon slecht net als pop 3 en die shell shaded versie. gewoon prut. als ze het beste van deel 1 en deel 2 hadden genomen dan was het vet geweest. combat zuigt dik hard in deze laatste versie. en niet te vergeten dat je weer aan het handje wordt genomen net als pop 3...
|
|
X B34stm4n
op 23-05-2010 om 01:26
[Niv: 1 / Exp: 49]
|
ey methadon forgoten sands is niet na warrior within maar tussen sands of time en warrior within en de game ziet er fantastisch uit
|
|
X B34stm4n
op 23-05-2010 om 01:28
[Niv: 1 / Exp: 49]
|
ubisoft heeft altijd al goeie games gehad zoals splinter cell en rainbow six vegas
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 23-05-2010 om 08:33
[Niv: 1183 / Exp: 59165]
|
@X B34stm4n: Ik denk dat hij eerder bedoelt dat hij de serie sinds de release van dat deel niet zo leuk meer vindt.
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 23-05-2010 om 10:17
[Niv: 751 / Exp: 37556]
|
@ PsYkOfOoL: Ik ga geen vragen beantwoorden die gewoon in de review staan.
@ Gast (77.249.29.xxx): Om even te reageren op je punten:
- De game niet kort? Met een uurtje of zes á zeven ben je er klaar mee. Dit is op het punt dat de game net lekker op stoom komt qua platformen en vechten. Let wel: dit deed ik op de 'lastigste' moelijkheidsgraad. Wat rest is een soort challange mode die je in een minuutje of zes uitgespeeld hebt. Een game voor 60 Euro á zeven uur gameplay vond ik inderdaad zeer kort.
- In de eerste twee / drie uur loop je in vrijwel identieke vertrekken rond. Later ga je naar een andere stad en naar buiten (ik geef verder geen details voor de mensen die hier nog niet zijn) en pas op dat moment krijg je verandering.
- Dat deze review lijkt op anderen zegt blijkbaar al genoeg over mijn punten: blijkbaar zijn meerdere reviewers het met mij eens. Je eerdere stelling dat het een copy-paste zou zijn verworp ik echter al, wij schrijven al onze reviews naar aanleiding van onze ervaringen, niet door de ervaring van een ander.
@ Gast (77.249.29.xxx): Je vergeet dat twee van je drie genoemde spellen nog een multiplayer hebben die een game veel langer speelbaar houden. God of War III kent daarnaast een moeilijkheidsgraad die een stuk hoger ligt dan deze POP titel.
@ X B34stm4n: Prince of Persia mag van mij ook gerust bij deze goede games. The Forgotten Sands is zeker niet slecht, anders zou de game geen 77 scoren, maar er had simpelweg meer in gezeten.
|
|
Gast (77.249.29.xxx)
op 23-05-2010 om 11:56
|
Niet iedereen speelt multiplayer dus was een game als MW2 een grote flater ten opzichte van de enorme fun die ik had met Prince TFS.
Maar goed zoals ik al zei *MENING* en die kunnen nu eenmaal verschillen zelf deed ik kleine 8 a 9 uur over de SP op hard en heb er enorm van genoten (dat is trouwens zonder het skippen van tussen filmpjes).
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|