We hebben teruggeblikt naar de voorgaande Splinter Cell games en ook de features van Splinter Cell: Conviction zijn ons inmiddels niet vreemd. Toch is er nog genoeg te vertellen over de titel, iets wat we hieronder dan ook maar wat graag doen.
Splinter Cell: Conviction is de opvolger van Splinter Cell: Double Agent, een titel waar we eerder naar terugblikten. De naam voor deze game werd niet voor niets gekozen, Sam Fisher diende namelijk zowel zijn belang in de JBA als in de NSA tegen elkaar af te wegen. Vervulde hij een opdracht voor de ene organisatie, dan kon dit vergaande consequenties hebben voor de nadere partij, waardoor er altijd nagedacht diende te worden. Wanneer je nu bang bent dat je wederom voor deze lastige keuzes gesteld zult worden: vrees niet!
Fisher heeft zijn werk voor de Third Echelon namelijk voorgoed vaarwel gezegd. Nam hij in Double Agent ook al eens ontslag, toen liet hij zich later overhalen om terug te keren als NOC (een onofficiële agent die niet erkend is door de overheid). In Conviction is er echter niemand die hem op andere gedachten kan brengen. Reden is dat hij de waarheid te horen wil krijgen over de dood van zijn dochter, nadat hij in het verleden al meermaals was voorgelogen.
Doordat je als speler niet langer aan een organisatie gebonden bent, krijg je een grotere vrijheid om te doen wat je zelf wilt. Ontwikkelaar Ubisoft is de roots van de serie niet vergeten, stealth is namelijk nog altijd van een groot belang, maar hiernaast zien we ook de wanhoop van Fisher wanneer het om zijn dochter gaat. Krijgt hij zijn antwoorden niet goedschiks, dan maar kwaadschiks. Tegenstanders worden door wasbakken geramd of tegen spiegels gegooid, alles is geoorloofd om dichter bij de waarheid achter de dood van zijn dochter te komen.
Door een sterk verhaal en meerdere nieuwe features belooft Splinter Cell: Conviction een intense singleplayer te gaan geven, maar gelukkig is Ubisoft de multiplayer niet vergeten. Ten eerste is er de Hunter Mode, waarbij je alle vijanden op de map uit dient te schakelen. Een stuk meer stealthy gaat het eraan toe bij de Infiltration Mode, ook hier dien je alle vijanden uit te schakelen, maar dan zonder gezien te worden. Last Stand is een andere naam voor een mode die we ook uit andere shooters kennen: bescherm een EMP-kernkop terwijl hordes vijanden op je af komen. Als laatste is er nog de Face Off Mode, waarbij de twee spelers op een map worden geplaatst waar ook normale mensen rondlopen. Het doel van de ene speler is om als spion ongezien te blijven, terwijl de andere speler de spion juist te pakken moet krijgen. Stuk voor stuk lijken het aangename multiplayer modi te worden, maar bedenk wel dat deze enkel voor één of twee spelers zijn.
Splinter Cell: Conviction is meerdere keren uitgesteld maar zal op 15 april dan eindelijk te spelen zijn op de Xbox 360. PC gamers moeten helaas iets langer wachten, zij kunnen op 30 april met de titel aan de slag.
|