Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Skull and Bones
Review:

Silent Hunter 5


Door MaartenL op 19-03-2010 om 08:04
Bron: Gamed.nl

Silent Hunter domineert al lange tijd de duikbootsimulaties en geheel verwonderlijk is dat niet want concurrentie in dit genre is er niet meteen. Toch spant Ubisoft zich keer op keer in om de reeks toch te verbeteren en de fans te belonen. Silent Hunter 5 is op deze regel geen uitzondering.

In tegenstelling tot de voorgaande delen start je niet langer als volwaardige kapitein van een onderzeeër, maar zal je starten als onderofficier bij het begin van de tweede Wereldoorlog. Je volgt de orders van je kapitein als wijze van een tutorial want na de eerste missie zal je prompt gepromoveerd worden tot kapitein. Silent Hunter 5 speelt anders dan zijn voorgangers en probeert op dergelijke manier het inlevingsvermogen te vergroten. Voor het eerst in de reeks is het namelijk mogelijk om in first-person door de duikboot te lopen en met je bemanningsleden te praten. Hierdoor zal je echt het gevoel hebben dat je werkelijk op het vaartuig zit.

Op het gebied van missies is er ook veel veranderd. Je zal niet langer wat onafhankelijke missies aflopen maar zal je opdrachten kunnen kiezen en het succesvol voltooien zal een invloed hebben op je spelverloop. Gebieden of havens die je inpalmt zullen je de mogelijkheid bieden om beter en sneller aan bevoorrading te doen want torpedo's en onderdelen voor reparatie zijn er niet ongelimiteerd. De campagne lijkt op het eerste zicht misschien wat beperkter als zijn voorgangers maar het dynamisch verloop hiervan helpt je dit al snel te vergeten. Na het voltooien van missies dien je aan te meren in een bepaalde stad waar je dan de verdiende punten kan spenderen aan verbeterde torpedo's, uitkijktorens, dekgeweren of algemene verbeteringen aan de duikboot of de bemanning.

Zoals eerder vermeld heb je in dit deel de mogelijkheid om volledig vrij rond te lopen in de boot. Je kan een praatje slaan met je bemanningsleden al hebben ze vaak niet veel te vertellen. Het helpt wel de sfeer wat verder te tillen dan de statische kamers uit de voorgaande delen. Helaas heeft het ook zijn nadelen. Als je bijvoorbeeld snel beslissingen moet nemen en een bepaalde vaardigheid van een persoon dient te gebruiken moet je er ook echt naar toe lopen waarbij het wel gebeurt dat je vaak net te laat komt of bij de verkeerde persoon staat. Ook ladders zijn een obstakel waar je kapitein niet zo goed om mee gaat want soms weigert je personage een trap te nemen waardoor je toch kostbare tijd verliest als je snel wil duiken en dat kan nu eenmaal niet als de kapitein nog in de uitkijktoren staat. Met wat gewenning zal het uiteindelijk wat vlotter verlopen maar toch wil het af en toe hinderen.


Silent Hunter 5 is nog steeds een goede mix tussen een arcade-simulatie en een 'die hard'-simulatie waar elke fout je een enkel ticket richting bodem zal opleveren. Naar goede gewoonte kan de moeilijkheidsgraad ingesteld worden waardoor je de game makkelijk of moeilijk kan maken naar jou zin. Waar je wel rekening mee dient te houden is dat het spel in zijn kern nog steeds een simulatie is. Het kan dus goed zijn dat je een uur niets om handen hebt en vervolgens een uur vol spanning zit om patrouilles te ontwijken en net dat ene vrachtschip probeert te zinken. De map is namelijk enorm en niet overal zal je snel schepen tegenkomen en als je er dan al tegenkomt, kan dit evengoed een enorme vloot zijn die je spoedig doet kelderen als er niet voorzichtig gehandeld wordt.

Op het gebied van gameplay scheelt de game niet veel met zijn voorgangers, afgezien het feit dat je nu door de boot loopt natuurlijk. Je zoekt een prooi, gaat onderwater en observeert hem met de periscoop totdat hij in jouw ogen dichtbij genoeg is en een gunstige pad aanneemt om hem te trakteren op een torpedo of twee. Het klinkt erg saai en simpel maar natuurlijk gaat het er wat spannender aan toe dan een korte opsomming. Er kunnen namelijk veel dingen fout gaan als je even niet oplet. Als je bijvoorbeeld te snel vaart onderwater maakt je motor te veel geluid waardoor een boot je zal opmerken en van zijn koers zal wijken waardoor die net afgevuurde torpedo zal missen. Eenmaal je opgemerkt wordt zal het aardig moeilijk zijn om van je achtervolgers af te geraken want dankzij de sonar zullen ze je spoedig weer vinden.

Niet alleen de gameplay en de inleving is veranderd, ook de graphics hebben een stap voorwaarts genomen. En hoe! Water ziet er veel gedetailleerder uit en onderwatereffecten, zoals het doorbreken van licht, zien er enorm spectaculair uit. Ook zal je nu prachtige wolken aantreffen die je het zicht op een vijandelijk vliegtuig kunnen ontnemen. In het algemeen kan je wel stellen dat Silent Hunter 5 een vrij grote sprong heeft gemaakt op dit gebied maar helaas zijn de ontploffingen wat ondermaats in vergelijking met de rest van de grafische taferelen. Met het geluid is het nog steeds in orde en ook de stemmen zijn weer van een goed niveau, zowel in het Duits als in het Engels. Helaas willen sommige stemmetjes iets te vaak terugkeren, bijvoorbeeld als je in het ondiepe water vaart.


Is er dan niets slecht aan Silent Hunter 5? Helaas wel. De game mag dan een verbetering zijn op gebied van gameplay en graphics maar er zijn wat technische problemen die af en toe de kop opsteken. Het versnellen van de tijd kan ervoor zorgen dat je systeem het erg moeilijk krijgt of dat het spel crasht en ook het nieuwe aspect, rondlopen in de boot, mocht wat beter geoptimaliseerd zijn. Het is me ook een keer voorgekomen dat mijn boot op het land terechtkwam toen ik de tijd versnelde waardoor het natuurlijk snel 'game over' was. Om de game te spelen moet je overigens constant verbonden zijn met het internet vanwege Ubisoft's nieuwe beveiliging. Mocht het voorkomen dat het internet even onderbroken wordt dan sluit de game zich ook en kan het zijn dat er best wat tijd verspild werd.

Silent Hunter 5 is in zijn geheel een erg aangename game die op vele vlakken verbeterd is, maar die nog wel enkele patches kan gebruiken. Als je een fan bent van de voorgaande delen dan is het zeker aan te raden om ook dit deel in huis te halen. De dynamische campagne en de nieuwe elementen zijn verfrissend voor de reeks en kunnen misschien ook nieuwkomers aantrekken. Audiovisueel is de game erg knap en verzorgd al mocht de optimalisatie iets beter. Als het genre je aanspreekt dan zal het spel voor aardig wat vermaak kunnen zorgen, rekening houdend dat je af en toe doelloos rondvaart in de hoop een vijand tegen te komen. de technische problemen komen daarbij niet al te vaak voor of toch in ieder geval niet vaak genoeg om je spelplezier te dwarsbomen. Silent Hunter 5 zal je niet teleurstellen.
Beoordeling
Gameplay   80
Sound   80
Graphics   85
Replay   70

Eindelijk Das Boot herwerkt als game.
79


09:09  Virtual Console - Week 137
07:57  Nieuwe gameplay Dead to Rights: Retribution
 Reacties (3)
 Pagina: 1
Robert op 19-03-2010 om 12:22 [Niv: 206 / Exp: 10294]
Is er ook een soort van skirmish mode, of slecht een singleplayer campaign?

MaartenL (Redacteur) op 19-03-2010 om 13:28 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Enkel een campaign en de mogelijkheid om historische gevechten na te spelen. Aan dat laatste heb je echter lang niet zo'n plezier als de campaign.

Gast (86.81.146.xxx) op 03-02-2011 om 19:38
heb je ook een oplossing voor het vastlopen van het spel???

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Silent Hunter 5: Battle of the Atlantic
Type:
Game
Releasedatum:
05-03-2010
Ontwikkelaar:
Ubisoft
Uitgever:
Ubisoft
Media:








Meer media