Toen Supreme Commander in 2007 eindelijk het levenslicht zag, waren de reviews en commentaren erg gemengd. De één vond het een topgame en de andere schuwde de game. Het spel zelf was geweldig maar om daarvan in volle teugen te kunnen genieten, had je wel een uitstekende PC nodig. In 2008 kwam de game eveneens naar Xbox 360 maar ook daar was de ontvangst lauw. Met Supreme Commander 2 wil Gas Powered Games op elk vlak verbetering aanbrengen en wij geven daarvan alvast een voorproefje.
Supreme Commander 2 speelt zich een tijd na zijn voorganger af. De drie facties hebben zich verenigd onder één organisatie. Wanneer de president van deze organisatie vermoord wordt, gaan de poppen echter opnieuw aan het dansen. De facties beschuldigen elkaar en halen de strijdbijl weer boven. In tegenstelling tot het origineel zal deel twee meer nadruk leggen op het verhaal dankzij de inbreng van niemand minder dan Square-Enix. Hierdoor zal het spelen van de verschillende campagnes een pak interessanter worden. Met een titel zoals deze draait het natuurlijk vooral om de gameplay en ook daarin werd aardig wat verbeterd.
Als allereerste werd de performance van de game aangepakt want als we tegenwoordig Supreme Commander installeren op onze verbeterde systemen, merken we af en toe nog dat zelfs dat systeem niet toekomt om de game in volle glorie te draaien. Om dit op te lossen heeft Gas Powered Games de Demigod engine aangepast en verbeterd. Dit zou resulteren in beter detail, lagere systeemeisen en interessantere maps met hoogteverschillen. De maps zelf zullen echter een stuk kleiner zijn maar toch nog groter dan de gemiddelde RTS game. Het bewegen van units, wat vroeger nogal wat van je CPU vroeg, wordt nu met behulp van een flow-systeem uitgevoerd. Dit betekent dat niet elke individuele unit meer berekend zal moeten worden.
Op het gebied van gameplay werd er vooral gesleuteld aan de strategische mogelijkheden en het nut van de eenheden. Dankzij Square-Enix zijn de eenheden een pak duidelijker te onderscheiden. Een tank van UEF zal er nu heel anders uitzien dan een tank van de Cybran Nation bijvoorbeeld. Ook de experimentele units keren terug met een verbeterde look en enkele extra's. Je kan zelfs deze experimenten al in het veld sturen als ze nog niet volledig gebouwd zijn! Echter heb je dan wel het risico dat ze defect raken in een gevecht. De tiers van deel één zijn overigens volledig van de kaart en in de plaats dien je onderzoekspunten te verdienen door te vechten. Eens je genoeg punten hebt, kan je units upgraden of unlocken. Ook de Commander unit kan hiermee een inzetbare strijdkracht worden die met behulp van een eject functie toch nog gered kan worden mocht hij vernietigd worden.
Door de hoogteverschillen in de maps moet er nu ook meer rekening worden gehouden met het terrein. Sommige units zullen dan ook beschikken over jetpacks en er is zelfs een heus kanon aanwezig dat units kan afvoeren naar hoger gelegen gebieden of over kloven. Het arsenaal werd dus hevig opgepoetst en aangepast om aan het terrein te voldoen. De bekende lange-afstandswapens keren ook weer terug om je vijand te hinderen (of zelfs te vernietigen met een atoomraket). Alle gebouwen zien er overigens een pak beter uit door de Demigod engine. Constructiegebouwen zullen veel bewegende onderdelen hebben en geschutskoepels zullen transformeren in de stijl dat we kennen van Total Annihilation.
Laat één ding wel duidelijk zijn: Supreme Commander 2 is en blijft een simulatie. In de meeste RTS-games merk je dat raketten of geweerschoten wel altijd bij de vijand aankomen. In deze game wordt het traject van projectielen echter real-time berekend. Je weet dus niet op voorhand of je wel degelijk de vijand zal raken en dat kan voor nare verassingen zorgen als je niet oplet. Ook op de console zal deze regel gelden. In tegenstelling tot de matige port van deel één naar Xbox 360 zal Supreme Commander 2 namelijk gelijktijdig op PC als console worden ontwikkeld. Hiermee wil Gas Powered Games de kwaliteit garanderen van de consoleversie. Onder meer werd er aan de interface voor de consoleversie gesleuteld zodat deze heel wat toegankelijker word.
Met dit alles in gedachten kunnen we alvast uitkijken naar een geweldige RTS-ervaring voor PC en Xbox 360. Gas Powered Games heeft goed geluisterd naar de kritieken van de fans en Square-Enix draagt zijn steentje bij met verbeterde unit designs en een degelijk verhaal. De aangepaste engine zal ervoor zorgen dat de game ook goed speelbaar zal zijn op oudere PC's en brengt nog interessantere en gevarieerdere maps met zich mee. Als dit allemaal zo goed werkt (en draait) als het klinkt dan mogen we ons op 5 maart (op de PC) of 19 maart (op de Xbox 360) verheugen op een topgame in het RTS-genre. Wij zijn alvast erg enthousiast.
|