Review: Assassin's Creed II
Door Jerry Frederik op 27-11-2009 om 20:21
|
Bron: Gamed
|
Assassin’s Creed was een game die in 2007 veel media aandacht trok en er veelbelovend uitzag, waardoor er veel mensen naar uitkeken. Maar uiteindelijk bleek het maar een redelijk goede game, wat mooi verbloemt werd door de hype. En dan nu deel twee, welke eigenlijk in hetzelfde schuitje zit. Heeft Ubisoft van haar fouten geleerd?
Assassin’s Creed II is een direct vervolg op het eerste deel. Ook hier heb je weer te maken met Desmond en is het de bedoeling dat je door middel van de Animus, een machine waarmee Desmond de herinneringen van zijn voorvaderen kan beleven, teruggaat naar het tijdperk van de Renaissance. Hier wordt Desmond een Italiaan genaamd Ezio Auditore de Firenze, één van zijn voorouders. In de huid van Ezio speel je het spel door en beleef je hoe het is om een Assassin te zijn, een lid van een eeuwenoude groepering die al eeuwen in strijd is met een groepering genaamd de Templars. De Templars willen uiteindelijk de wereld domineren via verschillende middelen.
Ook Desmond zelf komt af en toe aan bod. Zo begin je het spel in zijn rol. Je begint in Abstergo, een soort onderzoeksfaciliteit (bekend uit het eerste deel) van de moderne Templars. Hieruit ontsnapt Desmond samen met Lucy, een undercover agent van de hedendaagse Assassins. Dit moment laat meteen één van de slechtste beslissingen in deze game zien. Het had beter bij een cinematic kunnen blijven. Niet alleen ziet deze omgeving er matig uit maar na een beetje rondrennen kom je op een gegeven moment samen met Lucy tegenover circa acht tempeliers te staan. Even voor het perspectief, Desmond is een kneus die nog geen stoot uit zou kunnen delen terwijl Lucy duidelijk haar mannetje staat. En vervolgens moet het realistisch lijken dat Desmond even een paar ervaren tempeliers in elkaar mept. Een slechte en onrealistische start, om het maar zacht te zeggen.

Uiteindelijk kom je terecht bij de basis van de Assassins, waar zij hun eigen Animus gebouwd hebben. Daar begint het echte spel. Na een uitleg over de huidige situatie, ervaar je eindelijk Ezio’s leven. En daar ga je van een saaie moderne wereld, waar duidelijk weinig aandacht aan geschonken is, naar een verbluffend Florence uit de Renaissance. Hier komt gelijk naar voren dat er erg veel moeite gestopt is in de nabootsing van de Italiaanse steden en sfeer van deze periode. Het plaatje klopt precies.
Eén van de grotere verbeteringen is toch wel de tutorial. De tutorial lessen zijn niet meer in een soort proloog gestopt, welke langzaam op gang komt. Deze zijn naadloos in het verhaal verwerkt en je hebt vrijwel nooit het gevoel dat je geremd wordt door de tutorial. Sterker nog, de manier en het tempo waarop je geïntroduceerd wordt met de verschillende facetten van het spel zijn perfect gebalanceerd. Daarnaast is er ook veel meer aandacht aan het verhaal besteed. Een minpunt van het eerste deel was namelijk dat de verhaallijn veel te mager was. Uiteindelijk kwam het vaak neer op simpelweg doelwitten vermoorden. Ditmaal is er een goed verhaal omheen gebouwd, welke het tempo er goed in houdt. Ezio draagt hier wel een grote steen aan bij want in tegenstelling tot Altaïr uit deel één, komt Ezio zeer realistisch over als personage wat automatisch voor meer diepgang zorgt. Uiteraard draait het nog steeds om het vermoorden van mensen, maar dit is onvermijdelijk wanneer je kijkt naar de groepering die centraal staat.

De doelstellingen die je moet halen worden vaak door het verhaal bepaald. Waar het in het eerste deel vooral draaide om het opsporen en vermoorden van je doelwitten, is er hier meer variatie. Zelfs tijdens de verhaallijn kom je soms missies tegen die erg uniek en goed bedacht zijn. Zo moet je een enkele keer twee vrienden beschermen die met een gondola door Venetië varen, door vijandelijke soldaten op de daken en wal tegen te houden. Of je moet meedoen aan activiteiten van een gemaskerd festival, om zo toegang tot je doelwit te krijgen. Dit zorgt voor variatie en voorkomt dat het een sleur wordt. Een grote verbetering tegenover het origineel.
Als dat nog niet voldoende is, kun je tussen de verhaallijn allerlei andere activiteiten uitoefenen. Zo zijn er meerdere side quests, zoals races, moord missies en bezorgmissies en, net als in het origineel, zijn er heel veel optionele objecten te verzamelen. Denk hierbij aan veren, glyphs (waarmee je uiteindelijk een complot kunt ontrafelen) en schatkaarten waarmee je geldkisten kunt opsporen. Bovendien kun je de toegang verdienen tot zes speciale gebouwen. In deze gebouwen kun je elk een object vinden welke je nodig hebt om een speciale beloning vrij te spelen. Om deze objecten te bemachtigen sta je vooral voor een aantal platform puzzels. Een leuke extra maar helaas is dit niet zo uitdagend zoals in echte platforming games. Dit komt vooral door de manier waarop het spel enigsins bepaalt hoe je springt en terecht komt. Erg jammer, aangezien het level design van deze dungeons erg goed is.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
82 |
Sound |
90 |
Graphics |
90 |
Replay |
74 |
Een verbetering tegenover het eerste deel
|
80 |
|
|
|
20:23 Spectral Force Legacy screenshots
20:21 Plaatjes SOCOM: Fireteam Bravo 3
|
Reacties (87) |
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
|
Gast (62.195.55.xxx)
op 28-11-2009 om 06:19
|
Goed cijfer. 80 is ook hoog.
|
|
Gast (85.147.168.xxx)
op 28-11-2009 om 09:45
|
Wat een commentaar van iedereen allemaal zeg... ongelofelijk! Sommige kunnen geeneens hun fatsoen bewaren...sippe lui. Een review belichaamt altijd de mening van de recensent.....kun je daar niet tegen, lees het dan niet!!
|
|
Gast (80.57.38.xxx)
op 28-11-2009 om 10:23
|
8 is perfect!
Goede review idd gamed. Het is eentonig en DAT beste mensen is iets waar je zeker punten voor mag aftrekken.
|
|
Nibor
op 28-11-2009 om 10:53
[Niv: 144 / Exp: 7223]
|
Voor mij is het verhaal al voldoende om deze game te halen. Ik ben gek op die complottheorieën. Vind overigens dat in veel reviews het verhaal niet goed naar voren wordt gebracht. Dat is naast de steden één van de speerpunten van de serie. Ik vind het subliem. Verder een goede review, had alleen de score wel wat hoger gegeven, zo richting de 9.
|
|
The Big N
op 28-11-2009 om 11:55
[Niv: 89 / Exp: 4462]
|
Een 8 voor de GOTY?
|
|
Gast (83.82.250.xxx)
op 28-11-2009 om 12:08
|
@The Big N
Nee GOTY is Uncharted 2, kan Assassin's Creed 2 echt niet aan tippen.
|
|
Gast (86.88.144.xxx)
op 28-11-2009 om 12:18
|
een 8 is veel te weinig. Ik zit op dit moment echt op het puntje van mn stoel qua verhaallijn. En dan het complot dat te ontrafelen valt heeft echt van die Dan Brown elementen.Heb dit gevoel bijna nog bij geen enkel ander spel gehad. 9 zou een goede score zijn.
|
|
The Big N
op 28-11-2009 om 12:49
[Niv: 89 / Exp: 4462]
|
@ Gast
Naar mijn mening wel.
|
|
Alpha Centyros
op 28-11-2009 om 13:01
[Niv: 43 / Exp: 2166]
|
"Dit moment laat meteen één van de slechtste beslissingen in deze game zien. Het had beter bij een cinematic kunnen blijven. Niet alleen ziet deze omgeving er matig uit maar na een beetje rondrennen kom je op een gegeven moment samen met Lucy tegenover circa acht tempeliers te staan. Even voor het perspectief, Desmond is een kneus die nog geen stoot uit zou kunnen delen terwijl Lucy duidelijk haar mannetje staat. En vervolgens moet het realistisch lijken dat Desmond even een paar ervaren tempeliers in elkaar mept. Een slechte en onrealistische start, om het maar zacht te zeggen."
Wat een onzin zeg je hier... volgens mij begrijp je niet helemaal wat het bleeding-effect is. Bovendien vond ik het prachtig om die ontsnapping zelf te ervaren, ipv dat je gewoon naar een cinematic kijkt. Dat zou pas een 'slechte beslissing' zijn.
OT: Ook ik ben het zeker niet eens met de 8. Hij verdient minimaal een 9/9.5.
|
|
Stammetje91
op 28-11-2009 om 13:59
[Niv: 302 / Exp: 15113]
|
WAAROM!! Zeikt iedereen altijd over een fucking cijfer. Lees gewoon de review en kijk of het je bevalt. Jezus, wanneer leert iedereen dat nou. EEN CIJFER ZEGT NIETS!!
Punt.
|
|
Onna76
op 28-11-2009 om 13:59
[Niv: 372 / Exp: 18579]
|
"Goede review idd gamed. Het is eentonig en DAT beste mensen is iets waar je zeker punten voor mag aftrekken."
Dat is alles wat ik wilde weten, of het spel eentonig is. Een probleem wat ik erg had met InFamous wat ik de grootste teleurstelling van dit jaar vind qua exclusive.
|
|
pizzarulez
op 28-11-2009 om 14:23
[Niv: 116 / Exp: 5801]
|
Een dag gespeeld, damn wat een game. 
Dat stelen is gemakkelijk en die counter is te bruut. ^^
Pr0 game! *gaat weer verder spelen*
|
|
Gast (193.189.241.xxx)
op 28-11-2009 om 14:33
|
slechte review, onterecht cijfer
|
|
Gast (85.147.168.xxx)
op 28-11-2009 om 14:37
|
Gast (193.189.241.xxx) op 28-11-2009 om 14:33
slechte review, onterecht cijfer
slechte post, geen onderbouwing
|
|
Sutefuu
op 28-11-2009 om 14:41
[Niv: 17 / Exp: 856]
|
onna76
Ik vind het spel totaal niet eentonig, hoewel je vaak aan het klimmen/killen/rennen bent, verveelt het me tot nu toe echt nog niet.
|
|
00fabian7
op 28-11-2009 om 14:41
[Niv: 38 / Exp: 1914]
|
@onna
een van de dingen die het meest zijn aangepakt in de game is de eentonigheid... en ik kan met zekerheid zeggen dat AC2 niet eentonig is... waarschijnlijk had die gozer alleen maar eentonig gespeeld, want er zijn genoeg dingen te doen.
|
|
Onna76
op 28-11-2009 om 14:49
[Niv: 372 / Exp: 18579]
|
Oke, ik ben dus een Uncharted nerd he, zeg maar über fan, als je het daar nou mee vergelijkt. Wat is er beter wat is er slechter aan? Ik zit namelijk serieus te overwegen ACII te kopen, maar heeft het dan zin als je deel 1 niet gespeeld hebt?
|
|
00fabian7
op 28-11-2009 om 14:54
[Niv: 38 / Exp: 1914]
|
Als je AC2 koopt zonder eerst AC1 te spelen kom je wat lastiger in het spel op het begin, maar het verhaal is zonder AC1nog goed te volgen. Ik heb verder Uncharted niet gespeeld (k'weet het, slecht  ) dus ik kan ze niet goed vergelijken.
Hopelijk heb je hier wat aan.
|
|
OptimusPrime NL
op 28-11-2009 om 15:59
[Niv: 30 / Exp: 1487]
|
Dit is het eerste spel wat ik perfect vind en dus 100 voor zou geven. Ik heb geen een fout gezien en er is geen een minpunt.
|
|
Salsa85
op 28-11-2009 om 16:03
[Niv: 82 / Exp: 4118]
|
@Onna
Ik vind Uncharted persoonlijk een niveautje hooger. Maar kan je je AC2 zeker aanraden ben nog 2 trophies verwijdert van de platina dus kan wel zeggen dat ik zo goed als alles al gedaan heb.
Als je twijfelt zou ik hem zeker aanschaffen, ik denk niet dat AC2 je teleur zal stellen.
@OptimusPrime.
100?? Zou het zelf een 90 geven.
V-Sync had geen overbodig luxe geweest..
Gewijzigd door Salsa85 op 28-11-2009 om 16:04
|
|
Onna76
op 28-11-2009 om 16:27
[Niv: 372 / Exp: 18579]
|
@Salsa veel screen tearing
|
|
gompy222
op 28-11-2009 om 17:54
[Niv: 84 / Exp: 4212]
|
ik vind een 8 terrecht voor deze game. hij is helemaal niet vernieuwend genoeg vind ik. en de graphics ziet der bijna etzelfde uit als deel 1:S
|
|
Sutefuu
op 28-11-2009 om 18:12
[Niv: 17 / Exp: 856]
|
@onna, ik heb uncharted niet gespeeld, dus daar kan ik je dan weer niet mee helpen. Waar ik je wel mee kan helpen: Ik heb ac1 ook niet gespeeld, ofja, ff het begin, iets met dat hij naar de animus was gelopen, dus ik wist enigsinds dat het herrineringen waren, op het begin ben je dus even het spoor helemaal bijster, maar als je eenmaal in Italie zit, merk je hier niks meer van, en is het gewoon een geweldig spel
|
|
Shadowx
op 28-11-2009 om 18:41
[Niv: 155 / Exp: 7765]
|
Onna76 op 28-11-2009 om 13:59 [Niv: 298 / Exp: 14898]
"Goede review idd gamed. Het is eentonig en DAT beste mensen is iets waar je zeker punten voor mag aftrekken."
Onna76 hoe kan je zeggen dat AC2 eentonig is als je het spel niet eens hebt , das vind ik een hele rare opmerking die je maakte.
Zou zeggen speel het spel en oordeel dan zelf.
Gewijzigd door Shadowx op 28-11-2009 om 18:43
|
|
Salsa85
op 28-11-2009 om 18:56
[Niv: 82 / Exp: 4118]
|
@Onna
Veel ook weer niet maar het komt zeker voor.
|
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
|
|
|