Review: Assassin's Creed II
Door Jerry Frederik op 27-11-2009 om 20:21
|
Bron: Gamed
|
Assassin’s Creed was een game die in 2007 veel media aandacht trok en er veelbelovend uitzag, waardoor er veel mensen naar uitkeken. Maar uiteindelijk bleek het maar een redelijk goede game, wat mooi verbloemt werd door de hype. En dan nu deel twee, welke eigenlijk in hetzelfde schuitje zit. Heeft Ubisoft van haar fouten geleerd?
Assassin’s Creed II is een direct vervolg op het eerste deel. Ook hier heb je weer te maken met Desmond en is het de bedoeling dat je door middel van de Animus, een machine waarmee Desmond de herinneringen van zijn voorvaderen kan beleven, teruggaat naar het tijdperk van de Renaissance. Hier wordt Desmond een Italiaan genaamd Ezio Auditore de Firenze, één van zijn voorouders. In de huid van Ezio speel je het spel door en beleef je hoe het is om een Assassin te zijn, een lid van een eeuwenoude groepering die al eeuwen in strijd is met een groepering genaamd de Templars. De Templars willen uiteindelijk de wereld domineren via verschillende middelen.
Ook Desmond zelf komt af en toe aan bod. Zo begin je het spel in zijn rol. Je begint in Abstergo, een soort onderzoeksfaciliteit (bekend uit het eerste deel) van de moderne Templars. Hieruit ontsnapt Desmond samen met Lucy, een undercover agent van de hedendaagse Assassins. Dit moment laat meteen één van de slechtste beslissingen in deze game zien. Het had beter bij een cinematic kunnen blijven. Niet alleen ziet deze omgeving er matig uit maar na een beetje rondrennen kom je op een gegeven moment samen met Lucy tegenover circa acht tempeliers te staan. Even voor het perspectief, Desmond is een kneus die nog geen stoot uit zou kunnen delen terwijl Lucy duidelijk haar mannetje staat. En vervolgens moet het realistisch lijken dat Desmond even een paar ervaren tempeliers in elkaar mept. Een slechte en onrealistische start, om het maar zacht te zeggen.

Uiteindelijk kom je terecht bij de basis van de Assassins, waar zij hun eigen Animus gebouwd hebben. Daar begint het echte spel. Na een uitleg over de huidige situatie, ervaar je eindelijk Ezio’s leven. En daar ga je van een saaie moderne wereld, waar duidelijk weinig aandacht aan geschonken is, naar een verbluffend Florence uit de Renaissance. Hier komt gelijk naar voren dat er erg veel moeite gestopt is in de nabootsing van de Italiaanse steden en sfeer van deze periode. Het plaatje klopt precies.
Eén van de grotere verbeteringen is toch wel de tutorial. De tutorial lessen zijn niet meer in een soort proloog gestopt, welke langzaam op gang komt. Deze zijn naadloos in het verhaal verwerkt en je hebt vrijwel nooit het gevoel dat je geremd wordt door de tutorial. Sterker nog, de manier en het tempo waarop je geïntroduceerd wordt met de verschillende facetten van het spel zijn perfect gebalanceerd. Daarnaast is er ook veel meer aandacht aan het verhaal besteed. Een minpunt van het eerste deel was namelijk dat de verhaallijn veel te mager was. Uiteindelijk kwam het vaak neer op simpelweg doelwitten vermoorden. Ditmaal is er een goed verhaal omheen gebouwd, welke het tempo er goed in houdt. Ezio draagt hier wel een grote steen aan bij want in tegenstelling tot Altaïr uit deel één, komt Ezio zeer realistisch over als personage wat automatisch voor meer diepgang zorgt. Uiteraard draait het nog steeds om het vermoorden van mensen, maar dit is onvermijdelijk wanneer je kijkt naar de groepering die centraal staat.

De doelstellingen die je moet halen worden vaak door het verhaal bepaald. Waar het in het eerste deel vooral draaide om het opsporen en vermoorden van je doelwitten, is er hier meer variatie. Zelfs tijdens de verhaallijn kom je soms missies tegen die erg uniek en goed bedacht zijn. Zo moet je een enkele keer twee vrienden beschermen die met een gondola door Venetië varen, door vijandelijke soldaten op de daken en wal tegen te houden. Of je moet meedoen aan activiteiten van een gemaskerd festival, om zo toegang tot je doelwit te krijgen. Dit zorgt voor variatie en voorkomt dat het een sleur wordt. Een grote verbetering tegenover het origineel.
Als dat nog niet voldoende is, kun je tussen de verhaallijn allerlei andere activiteiten uitoefenen. Zo zijn er meerdere side quests, zoals races, moord missies en bezorgmissies en, net als in het origineel, zijn er heel veel optionele objecten te verzamelen. Denk hierbij aan veren, glyphs (waarmee je uiteindelijk een complot kunt ontrafelen) en schatkaarten waarmee je geldkisten kunt opsporen. Bovendien kun je de toegang verdienen tot zes speciale gebouwen. In deze gebouwen kun je elk een object vinden welke je nodig hebt om een speciale beloning vrij te spelen. Om deze objecten te bemachtigen sta je vooral voor een aantal platform puzzels. Een leuke extra maar helaas is dit niet zo uitdagend zoals in echte platforming games. Dit komt vooral door de manier waarop het spel enigsins bepaalt hoe je springt en terecht komt. Erg jammer, aangezien het level design van deze dungeons erg goed is.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
82 |
Sound |
90 |
Graphics |
90 |
Replay |
74 |
Een verbetering tegenover het eerste deel
|
80 |
|
|
|
20:23 Spectral Force Legacy screenshots
20:21 Plaatjes SOCOM: Fireteam Bravo 3
|
Reacties (87) |
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
|
Goof
op 27-11-2009 om 22:07
[Niv: 96 / Exp: 4804]
|
Licht tegenvallend cijfer. Van mensen die het spel al hebben gespeeld heb ik vrijwel alleen positieve punten gehoord ten opzichte van deel 1, maar zelf moet ik deze wel spelen.
Wel vind ik dat gamedreviews soms te veel hakken op kleine minpuntjes en daardoor te lage cijfers geven. Je van elke topgame wel een aantal minpuntjes noemen en uitvergroten. En waarde van 74 voor replay me wel sterk hoor, gezien alle dingen die je nog kan doen en vrijspelen als je klaar bent met het verhaal (die opzich niet zo lang is nee).
En ohja 82+90+90+74/4=84, dit zou misschien een beter cijfer geweest zijn. Bovendien is AC van zichzelf al een uniekspel, wat vanwege zijn originaliteit en 'epicness' enkele punten mee zou mogen sprokkelen.
Gewijzigd door Goof op 27-11-2009 om 22:12
|
|
Shadowx
op 27-11-2009 om 22:32
[Niv: 155 / Exp: 7765]
|
@Jerry Frederik
Ja geweldige review , met een dikke vette spoiler de opening van de game  , jep echt geweldig , als je film reviews schrijf dan vertel je het plot ook zeker
Gewijzigd door Shadowx op 27-11-2009 om 22:41
|
|
Gast (80.101.171.xxx)
op 27-11-2009 om 22:57
|
Yup de opening zou ik er ff uithalen... lol.
Onterecht cijfer vind ik. Alle punten waar we in deel 1 over vielen zijn verbeterd, zelfs de plus punten van deel 1 zijn verbeterd.
Het vechtsysteem is idd nog iets te simpel gehouden.
Voor mij is het zeker een 9.
Ik vraag me ook af als ik de review lees of je hem wel goed genoeg gespeeld heb.
|
|
Gast (84.245.35.xxx)
op 27-11-2009 om 23:00
|
Daarom lees ik gamed.nl ook voor het nieuws en niet de reviews!
|
|
Joris
op 27-11-2009 om 23:06
[Niv: 60 / Exp: 3009]
|
@ ShadowX, wat een gezeur over het begin van een game. Bij filmreviews wordt vaak het begin al verteld, trailers vertellen vaak zelfs de helft van het verhaal al. Ik denk niet dat het verhaal nu verpest is, nu je weet hoe het begint.
En over die cijfers. Gamespot gaf deel 1 bijvoorbeeld ook een negen, ze konden moeilijk nu lager geven.
OT: AC1 vond ik zelf geen hol aan. Eentonig, slechte dialogen en verhaalopbouw, tergend langzame cutscènes, steden die 'leeg' aanvoelden ondanks de massa's mensen en vooral weinig boeiende gameplay. AC2 lijkt dan enigszins verbeterd te zijn, maar nog te weinig om mij te kunnen overtuigen.
|
|
Jerry Frederik
op 27-11-2009 om 23:14
[Niv: 10 / Exp: 499]
|
Even voor de duidelijkheid, ik vind AC2 zeker een goede game, alleen het is gewoon erg zonde om te zien dat enkele van dezelfde grote fouten als in het origineel terugkomen (combat, het free running/platformen), zoals je duidelijk kunt lezen in de review.
En ja, ik heb AC2 uitgebreid gespeeld en ervan genoten. Dit neemt niet weg dat ik door de hype heen kijk en de game objectief beoordeel.
Gewijzigd door Jerry Frederik op 27-11-2009 om 23:15
|
|
Gast (85.147.17.xxx)
op 27-11-2009 om 23:18
|
bagger review, 9.5 zeker.
prachtig spel deel 1 was al heel vet. maar dit overtreft hem je kan zoveel meer. 't verhaal is briljant.
|
|
Jonezy
op 27-11-2009 om 23:23
[Niv: 192 / Exp: 9611]
|
Jerry Frederik (Redacteur) op 27-11-2009 om 23:14 [Niv: 7 / Exp: 353]
Even voor de duidelijkheid, ik vind AC2 zeker een goede game, alleen het is gewoon erg zonde om te zien dat enkele van dezelfde grote fouten als in het origineel terugkomen (combat, het free running/platformen), zoals je duidelijk kunt lezen in de review.
En ja, ik heb AC2 uitgebreid gespeeld en ervan genoten. Dit neemt niet weg dat ik door de hype heen kijk en de game objectief beoordeel.
Bullshitargument. De Combat is niet een grote fout, het is gewoon hun manier van gameplay presenteren. Het is niet per se een vechtspel, het is de gehele ervaring wat telt. En het combat-systeem is wel aangepakt, met alle nieuwe wapens + smoke 'granaten'. En om het freerun systeem een grote fout te noemen, tsja, waarom speel je dan uberhaupt Assassins Creed, vroeger liep iedereen bij platform games te zeiken dat het te moeilijk was vanwege een kutte camera en kutte besturing, bestuurt het eindelijk eens lekker en overzichtelijk, is het een grote fout omdat het te makkelijk is?
Belachelijk, wat nou door de hype heenkijken, jij bent gewoon net zo'n retard als die Jeroen van de PU. Als het je game niet is, dan moet je het niet reviewen, maar My Little Pony 3 gaan spelen, en een echte gamer laten reviewen. Hetzelfde probleem zagen we hier ook al bij Mw2, waar een mw2-hater de review mocht doen. Een erg trieste zaak, ik hoop dat er in de toekomst wat meer rekening mee gehouden wordt met wie de review mag doen.
|
|
Joris
op 27-11-2009 om 23:30
[Niv: 60 / Exp: 3009]
|
@ Jonezy, MW2 scoorde naar mijn weten hier een 88?
|
|
Jonezy
op 27-11-2009 om 23:32
[Niv: 192 / Exp: 9611]
|
Ja, het had hoger gescoord als er niet een mw2-hater was geweest, die dus niet door haat beïnvloed werd, er had iemand moeten zijn die zowel hype als haat negeerde.
|
|
Valentino Aledda
op 27-11-2009 om 23:36
[Niv: 30 / Exp: 1515]
|
Ik lees hier nu geregeld dat het cijfer een "9" verdient, omdat het de slechte punten uit deel 1 verbetert. Het is niet daarom dat een game een 9 verdient gewoon omdat het de fouten eruit haalt van het vorige deel.
Misschien kijken sommigen te veel naar hoe het spel is verbeterd in plaats van hoe het spel op zich is en dan moeten we allemaal eerlijk zijn.. dit spel verdient gewoon een 8, klaar
|
|
Jonezy
op 27-11-2009 om 23:38
[Niv: 192 / Exp: 9611]
|
Valentino ik kijk naar waar hij kritiek op heeft, en dat zijn onzindingen. Het combatsysteem is volgens Jerry een grote fout, en ook het freerunsysteem. Verder blijft er vrij weinig over, dus hoe kan de game dan uberhaupt een voldoende hebben als dat 2 grote fouten zijn? Had dan meteen een 2 gegeven Jerry, ga niet een 8 geven omdat je dacht dat dat ons tevreden zou maken. Geef het nu maar een 9 zodat we tevredener zijn.
|
|
AmazingShikoku
op 27-11-2009 om 23:43
[Niv: 129 / Exp: 6459]
|
Mensen schijnen vaak te denken dat 'door de hype heen kijken en de game objectief beoordelen' hetzelfde betekent als een game bijna anderhalf punt onder het gemiddelde cijfer te beoordelen. Dat is nou een opmerking die een volwaardig gamejournalist nou nooit in de mond zou nemen. Aangezien dat juist je taakomschrijving bevat.
Het hele punt van kritiek dat mensen hebben op je review is omdat je de kleine punten waar jij zelf een kleine irritatie bij had erg sterk opmerkt en uitvergroot (De tutorial, het begin) en de zogenaamde 'bekende kritiek' uit deel 1 niet zo naar voren komt als je zegt.
Daardoor lijkt het alsof de review is geschreven voor een hogere eindconclusie zoals vele members al opgemerkt hebben. Zo staat er ook een klein foutje in over de lijken wat doet aanvoelen alsof je de game niet goed hebt gespeeld en je even doodleuk vertelt hoe de game begint wat toch wel een cruciale spoiler is.
Het punt is dat juist nu het lijkt alsof de game te veel beoordeeld is ten opzichte van haar voorganger omdat zijn kritiek op AC2 gevormd wordt ten opzichte van de kritiek op de vorige AC game.
Al ben ik het er niet mee eens dat MW2 direct een hoger cijfer had gekregen als iemand anders hem gereviewed had. Ik denk dat je dan beter voorbeelden kan nemen waar het cijfer wat aan de hoge kant was.
|
|
Joris
op 27-11-2009 om 23:45
[Niv: 60 / Exp: 3009]
|
@ Jonezy, die redenatie van de 'gamer tevreden stellen' is een beetje een rare. Reviews zijn er juist om de gamer niét tevreden te stellen, maar om een ander inzicht te geven óf potentiële kopers te adviseren. Als je vooral een review leest om je eigen mening te toetsen aan die van de recensent, kun je inderdaad alleen tevreden zijn als het cijfer wordt gegeven dat jij in je hoofd had.
En ja smaak blijft een moeilijk ding. Bij muziekrecensies kan ik het vaak ook niet verkroppen dat een recensent een album afkraakt waar ik lyrisch over ben. Games zijn vaak veel objectiever te beoordelen, maar in gradaties van 10 punten komt het natuurlijk alsnog aan op persoonlijke smaak. Daar hoef je geen hater van het spel voor te zijn.
Volledig objectief beoordelen is onmogelijk, hoe goed je intenties ook zijn.
Gewijzigd door Joris op 27-11-2009 om 23:46
|
|
Tiras
op 28-11-2009 om 00:17
[Niv: 10 / Exp: 484]
|
er staat wel over dat Desmond iets van 4 tempeliers verslaat bij het begin maar er word daarna nog gezegt dat bij die assassin groep dat waar iemand jaren voor moeten trainen hij veel sneller onder de knie heeft vanwege de animus dus volgens mij versloeg hij ze daarom maar kan aan mij liggen ^^
zelf vind ik een 8 te laag zou eerder 9 of 9.5 geven vind het een zeer goeie game en ook een stuk beter dan 1, de eentonig zit er nog wel in maar het is een stuk minder imo
|
|
Gast (83.83.54.xxx)
op 28-11-2009 om 00:19
|
Lol hoe kan je de goty nou een 8 geven verdient minimaal 9+
|
|
Gast (77.251.83.xxx)
op 28-11-2009 om 00:30
|
De vechtsysteem is juist geweldig alleen niet misschien niet zo uitdagend maar als nog. Game verdient een 9 ;)
|
|
Shadowx
op 28-11-2009 om 00:44
[Niv: 155 / Exp: 7765]
|
@Joris
Het gaat er niet om of het verhaal verpest is of niet het hoort gewoon niet.
Een game site is om een review van het spel te schrijven waar het spel over gaat enzo niet om in details te vertellen hoe het begin gaat of het einde of weet ik veel wat voor details nog meer en nee dat woord zelfs bij film reviews niet in details beschreven als dit wel gebeurt dan is de schrijven een zeer onbekwaam persoon.
Net als hier , je hoort gewoon niet het begin van het spel te spelen , verberg het dan die optie is er.
Gewijzigd door Shadowx op 28-11-2009 om 00:50
|
|
Shadowx
op 28-11-2009 om 00:49
[Niv: 155 / Exp: 7765]
|
Joris op 27-11-2009 om 23:30 [Niv: 54 / Exp: 2707]
@ Jonezy, MW2 scoorde naar mijn weten hier een 88?
Veel te hoog , de single player was hooguit een 6 waard , de MP daarintegen is wel top en zeker een 9 a 9.5 waard.
verder neem ik reviews met een korreltje zout , het cijfer mot je negeren en dan gewoon afgaan op het schrijven van de review (zonder spoilers natuurlijk)
|
|
Gast (94.212.135.xxx)
op 28-11-2009 om 01:09
|
Goed zo, eindelijk eens een cijfer waar ik me in kan vinden. Tegenwoordig wordt er met 10en en 9.5en gestrooid alsof het niks is. Wat moet SC2 anders krijgen als het uitkomt. Een 11?!
|
|
Shadowx
op 28-11-2009 om 01:14
[Niv: 155 / Exp: 7765]
|
Een spel beoordelen wat nog niet uit is, is natuurlijk een domme redenering.
|
|
the_dan
op 28-11-2009 om 01:24
[Niv: 310 / Exp: 15521]
|
ik zou het zelf hoger hebben gegeven minimaal een 8,9
|
|
TWIZZLA
op 28-11-2009 om 03:22
[Niv: 9 / Exp: 438]
|
wat een commentaar! laag cijfer dan!niemand is het er mee eens haha! 9 meer op zn plaats
|
|
TerrorTosti
op 28-11-2009 om 04:55
[Niv: 7 / Exp: 354]
|
Alle reacties zijn van wankende hype boys, AC1, was iets nieuws, was redelijk. een 7,5 voor mij. Deel 2, HAAST geen vernieuwing, kut verhaal. 6,5
|
|
Shadowx
op 28-11-2009 om 05:47
[Niv: 155 / Exp: 7765]
|
@TerrorTosti
Das jou mening wel vreemd dat 99% van de users *reacties* het niet met je eens is.
Maar ja TerrorTosti aka TerrorJaap dan mot ik ook
|
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
|
|
|