Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Mei 2025 
(8) 
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Lost Records: Bloom & Rage - Tape 2
Croc: Legend of the Gobbos
Assassin's Creed Shadows
Split Fiction
Review:

Dragon Age: Origins


Door Jerry Frederik op 10-11-2009 om 06:46
Bron: Gamed

Bioware is een ontwikkelaar die bij elke RPG fan bekend is, zoniet bij elke gamer. Na de laatste jaren een aantal top titels afgeleverd te hebben (Mass Effect, Star Wars: Knights of the Old Republic, Neverwinter Nights), wordt er vooralsnog veel verwacht van de games die ze uitbrengen. En nu komen ze met Dragon Age: Origins.

De eerste game in hun eigen fantasy universum, waar ze ongeveer zes jaar aan gewerkt hebben. Een game die, volgens Bioware, veel geïnspireerd is door Baldurs Gate II (Ook van Bioware, uit 2000) en door velen als de koning der RPGs gezien wordt. Maakt Bioware de hoge verwachtingen waar? Je leest het hier. Zoals je hierboven al kon lezen, is Dragon Age: Origins de eerste game uit Bioware's zelf geschapen fantasy universum. Er is gigantisch veel werk en liefde gestoken in het ontwerpen van deze wereld, wat duidelijk in de game naar voren komt. Tel daarbij op dat er ondertussen twee prequel boeken op deze game verschenen zijn, welke je perfect voorbereiden op deze game, en dat de design-fase al sinds ongeveer 2004 aan de gang is, dan mag je toch wat episch verwachten. En dat krijg je ook.

Het spel speelt zich af in Ferelden, één van de landen van de wereld die Thedas heet. In deze wereld zijn, zoals gewoonlijk de mensen het dominante ras. Daarnaast zijn er ook dwergen en elven. Maar, dan komt het. Elven zijn eeuwen geleden onderdrukt door de mensen en leven nu als slaven voor de mensen, de zogenaamde city elves, of leiden een nomadisch bestaan als Dalish. Hoe dan ook, racisme is geen thema dat ontweken wordt in deze game. De elven behoren volgens de mensen tot het laagste van het laagste. Dan heb je de dwergen nog. Deze leven een geïsoleerd bestaan diep onder de grond, in een aantal van hun laatste overgebleven steden. De dwergen zijn wel gerespecteerd door de mensen, vooral omdat ze goede smeden hebben. De dwergen hebben daarnaast een ingewikkeld systeem om de nobelen van het gewone volk te scheiden, en elke dwerg die zich boven de grond bevindt zal dan ook niet meer tot de nobele klasse mogen horen. Een gezellige samenstelling zoals je ziet. Dit zijn de drie speelbare rassen, al zijn er meerdere rassen in het spel zelf. Maar deze moet je zelf maar ontdekken.


Het grote verhaal draait om de Darkspawn en de zogeheten Blight die eens in de zoveel jaar veroorzaakt wordt. Darkspawn zijn slechte wezens (Het beste te vergelijken met Orcs, als het moet), welke in de diepte van de wereld gecreëerd zijn. Hier zijn uiteraard allerlei theorieën over, maar het punt is dat deze er alles aan doen om het einde van de wereld te betekenen. Geen enkel ras is veilig voor ze. Normaal zijn ze ongeorganiseerd maar eens in de zoveel jaar komt er een Archdemon, die de Darkspawn leidt waardoor ze gevaarlijk genoeg worden om de gehele wereld over te lopen. Dit noemt men een Blight. Om deze Blight te stoppen, is het van belang dat alle rassen op Thedas met elkaar samenwerken en aangezien niet iedereen elkaar even goed ligt, kan dit een probleem zijn. Maar dan zijn er de Grey Wardens. Een mythische groep helden die bestaat uit de beste van de beste, wiens doel het is om de volkeren te verenigen en de Darkspawn te stoppen. Jij als speler vergezelt ze als rekruut.

Je begint het spel uiteraard door een karakter aan te maken. Hierbij kies je dus uit drie rassen (mens, dwerg of elf) en vervolgens uit enkele klassen. Er zijn drie hoofd-klassen, namelijk de Warrior, Rogue en Mage. Daarnaast heeft elke klasse vier subklassen waarin gespecialiseerd kan worden. Deze moeten wel in-game vrijgespeeld worden. De Warrior is een karakter dat zich vooral specialiseert in veel armor en melee of ranged wapens. Een echte vechtersbaas dus. De Rogue kan zich vooral specialiseren in ranged wapens, dual wielding en verschillende vaardigheden zoals het openbreken van sloten. En daarnaast hebben we de Mage, die zich kan specialiseren in verschillende soorten magie, zoals healing spells of gewoon elemental spells.


Daarna kom je bij de belangrijkste keuze van het maken van je karakter. Je Origin kiezen. De game heet niet voor niets Dragon Age: Origins. Elke combinatie van ras/klasse heeft namelijk één of twee mogelijkheden om een Origin te kiezen. Er zijn er in totaal zes en deze bepalen hoe het eerste gedeelte van je spel eruit ziet. Kies je voor de Human Noble, dan zul je beginnen als de jongste zoon van een edelman. Kies je voor een Dalish Elf, dan begin je als één van de Dalish. Enzovoort. Zes verschillende manieren om je spel te beginnen, ieder goed voor minstens één uur speelplezier. Big deal, denk je misschien?

Jazeker. Want deze keuze heeft ook invloed op de rest van het spel. Het houdt natuurlijk niet in dat je spel als Human Noble compleet verschilt als dat van een Mage, maar er is in nog geen één RPG zoveel verschil geweest. Je krijgt als Noble namelijk verschillende reacties dan als je een Elf bent. Daarnaast kun je als Elf bijvoorbeeld kiezen om mensen belachelijk te maken. En je komt tijdens de campagne soms ook karakters tegen uit je Origin, waardoor je dus bepaalde spelmomenten krijg die uniek zijn dankzij jouw Origin. Daarnaast voegt het heel veel replaywaarde toe als je ooit een nieuwe game wil startten. Zo kom je misschien in de Origin Story een karakter tegen dat je in de hoofdcampagne al eens gezien hebt, en zie je waarom hij zich zo gedraagt. Een geweldig en innovatief concept.

Uiteraard staat combat hoog in het vaandel voor Dragon Age: Origins. Het is immers een RPG. Combat is vooral turn-based, al moet wel gezegd worden dat het snel en vloeiend verloopt. Je kunt alle karakters tactieken meegeven, waarmee je kan zorgen dat ze zich op een specifieke manier moeten gedragen. Eén ding moet gezegd worden, Dragon Age: Origins is moeilijk! Op allesbehalve de easy moeilijkheidsgraad, moet je gewoon regelmatig de actie pauzeren om je tactiek aan te passen. Anders kom je nooit door de game heen. Er is niet voor niets een hotfix uitgekomen kort na de release, om easy en normal iets makkelijker te maken. Je hebt verschillende spreuken en vaardigheden ter beschikking tijdens de gevechten, maar hier win je niet mee. Je moet nadenken, veel met formaties werken en zorgen dat je karakters goed samenwerken. Door goed na te denken, je vaardigheden slim te gebruiken en de omgeving goed te gebruiken kun je winnen. Als je als een kip zonder kop een groep vijanden zomaar inloopt, ga je zelfs aan het begin al snel dood.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   96
Sound   90
Graphics   92
Replay   85

Dé RPG van dit decennium.
92


09:37  EA revitaliseert Medal of Honor
06:31  EyePet
 Reacties (28)
 Pagina: 1 | 2
Gast (82.74.122.xxx) op 11-11-2009 om 23:49
Ik vind de beste rpg vóór dragon age niet baldurs gate 2, die is veel te combat gefocused... het verhaal is niet zo best vind ik ( wel een goeie game trouwens)

planescape torment daarentegen, dat was met grote afstand de beste rpg

en de combats zijn heerlijk ( wel lastig soms ..)
aargh revenants :(

Gast (212.83.73.xxx) op 17-11-2009 om 12:15
Ik ben een beetje klaar met Elven, Draken en Trovenaars, hoewel sommige verhaallijnen best boeiend en origineel zijn. Ik speel hem op easy, dan kan ik me op het verhaal concentreren, en af en toe een beetje tactike. Kom er maar in Mass Effect 2!

Gast (77.167.89.xxx) op 18-09-2010 om 13:26
Weslii, geen problemen gehad bij Oblivion als je een vampieren kuur wilt maken??

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Dragon Age: Origins
Type:
Game
Releasedatum:
06-11-2009
Ontwikkelaar:
BioWare
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media