Review: Charlie and the Chocolate Factory
Door Rene Groen op 25-07-2005 om 12:43
|
Bron: Gamed
|
Zijn er eigenlijk kinderen die het verhaal van Charlie and the Chocolate Factory niet kennen? Mocht je tot die kleine groep behoren die het boek niet gelezen heeft, ren dan nu naar de bibliotheek, schaam je op de weg ernaartoe en leen het boek. Pas als je het boek gelezen hebt mag je verder lezen!
Willy Wonka; de vriendelijke goedzak
Zoals in vrijwel elke game kent Charlie and the Chocolate Factory ook verzamelelementen. Dit keer geen Mario muntjes of GTA spuitbussen maar, je had het nooit geraden, snoep. Door de games heen vind je chocoladerepen, flesjes met drinken, bolletjes met verschillende soorten smaken, etc. Door Willy Wonka wordt er bij ieder snoepje wel verteld wat de functie is, maar eigenlijk lees je dit nooit. De informatie voegt namelijk niets toe aan de game. Waar je het verzamelen dan wel voor doet? Energie! Tenminste, dat is de bedoeling. In de praktijk verzamel je braaf al het snoep uit een level, maar je hebt nergens het gevoel dat het ook maar iets toevoegt aan de game. De energie is niet waarneembaar gestegen en je hebt ook niet het gevoel het nodig te hebben. Lekker dan.

Gelukkig is meneer Wonka niet alleen goed voor het verspreiden van snoep door de fabriek. Daarnaast heeft hij gedurende het spel nog vijf speciale items voor je. Uiteraard (het blijft een kinderspel) krijg je de beschikking over een item juist op dat moment dat je het nodig hebt, maar later zul je zelf moeten bepalen welk element je op welk moment nodig hebt. Waar we bij deze elementen aan moeten denken zijn: de mogelijkheid om te veranderen in een bal, het springen op een skippybal of een flesje waarmee je een bepaalde tijd kunt zweven. Dit onderdeel is gelukkig nog goed uitgewerkt en biedt daadwerkelijk nog wat afwisseling tussen het verzamelen van snoep en instrueren van Oompa Loompas.
De frustratie duurt voort
Wie dacht dat ik eerder klaar was met de frustratie-elementen binnen dit spel komt bedrogen uit. Een belangrijk punt binnen een game is altijd al de camera voering geweest. Is onze Charlie wel goed door de levels heen te sturen of laat de camera hem regelmatig in de steek? Je voelt het al aankomen; deze game kiest voor het laatste. Als je moet springen van platform naar platform (of zweven dan wel skippyballen, het maakt weinig uit) is de afstand en sprong niet in te schatten door de camera. Als een dronken zeeman zwabbert deze achter je aan en is niet goed te sturen omdat deze standaard blijft hangen bij muren en achter objecten. Hebben ontwikkelaars onderling een wedstrijdje gebouwd wie de meeste beroerde camera kan implementeren in een game?
Zoals ik al eerder aangaf treden er regelmatig moment op waarbij Oompa Loompas vastlopen achter elementen en je ze opnieuw orders moet geven om ze bij te sturen. Helaas geldt dit niet alleen voor onze minivrienden maar ook voor Charlie zelf. Op één moment was het zelfs zo dat ik het spel kon rebooten omdat onze Charlie vastliep in een blok. Wat ik ook deed, Charlie had geen zin om meer te bewegen en bleef stug waar hij was. Op dat moment huil je van geluk dat er een autosave aanwezig is en tegelijkertijd van afschuw dat dit soort elementen in 2005 nog in games aanwezig zijn. Naast Charlie en Oompa Loompas komt het ook voor dat objecten op plaatsen vallen waar je er niet bij kan, maar dit zal je niet meer verbazen na eerder genoemde fouten.

Eerder gaf ik al aan dat de levels vaak onverklaarbaar irritant zijn. De nadruk wil ik hierbij op onverklaarbaar leggen omdat je geen enkel idee hebt wat je te doen staat. Toch leer je al snel wat het standaard concept van de game is; doe 1 voor 2 om naar 3 te komen. Een klein voorbeeld;
1. Zorg voor een Electrician Loompa, zodat;
2. Hij een machine kan repareren, waardoor;
3. De vloeibare substantie uit de machine door kan lopen.
Een drieluik als deze vind je in vrijwel elk level terug, uiteraard betrokken op verschillende factoren. Of dit makkelijk of juist frustrerend is hangt een beetje van jezelf af, ikzelf vond het nogal kinderachtig en eentonig worden na een tijdje, zelfs voor jongere gamers.
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
Beoordeling
Gameplay |
25 |
Sound |
50 |
Graphics |
30 |
Replay |
15 |
Als boek en als film is het genieten, als game is het pure frustratie
|
28 |
|
|
|
12:59 Nieuwe plaatjes + nieuwe religie Civilization IV
11:51 Uitgevers maken Xbox 360 line-up bekend
|
Reacties (22) |
|
Pagina:
1
|
|
Erik Driessen
op 25-07-2005 om 13:22
[Niv: 2 / Exp: 103]
|
hmm, misschien ga ik deze game halen
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 25-07-2005 om 13:24
[Niv: 1184 / Exp: 59178]
|
Lijkt me een goede game precies  Originele boek en film waren goed, had al mijn twijfels bij deze 2 voor ze uitkwamen
|
|
Zjonaas
op 25-07-2005 om 18:46
[Niv: 0 / Exp: 19]
|
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 25-07-2005 om 19:30
[Niv: 1184 / Exp: 59178]
|
Admins zijn mensen die ervoor zorgen dat een site goed loopt, ik ben deel van de Gamed crew.
|
|
Gast (84.82.83.xxx)
op 05-08-2005 om 12:00
|
is iemand het spel al aan het spelen ik kom maar niet door het doolhof heen vind wel de bonussen (sleutels) maar blijf dan aan de muur hangen (aan het behang dat eetbaar is) ik zal wel wat over het hoofd zien???? :? :? :?
|
|
Gast (195.241.112.xxx)
op 12-08-2005 om 19:13
|
ik blijf ook plakken aan dat behang
|
|
Gast (195.241.112.xxx)
op 12-08-2005 om 21:16
|
wie weet hoe je verder moet in het doolhof?
:(
|
|
Gast (81.165.159.xxx)
op 14-08-2005 om 12:09
|
nja iedereen die ier vol lof spreekt is ant slijmen :r }> da spreekt vanzelf }> maar toch.....................de film en het spel zijn de max....ookal speelde ik het niet maar een vriendin
I LOVE YOU JONNY ;) :D
Gewijzigd door Joni Philips op 14-08-2005 om 12:13
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 14-08-2005 om 12:14
[Niv: 752 / Exp: 37605]
|
Welk doolhof gast?
En gast hierboven; de film laat zich absoluut niet vergelijken met het spel. Ik heb zitten genieten van de film, maar zoals hierboven te lezen is kan van het spel niet hetzelfde gezegd worden. Een game hoort in mijn ogen een verlengstuk te zijn van de film en dat is hier absoluut niet het geval. Grappig dat het spel volgens jou 'de max' is terwijl je het zelf niet eens gespeeld hebt.
|
|
Gast (84.26.44.xxx)
op 03-10-2005 om 19:03
|
ik weet nie hoe ik die zuurtjesbak moet zette :?
|
|
Gast (85.147.204.xxx)
op 08-01-2006 om 19:17
|
zit in hoofdstuk 3 moet met een soort schietstoelen iets doen maar heb geen idee. Wie helpt mij? :?
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 08-01-2006 om 20:09
[Niv: 752 / Exp: 37605]
|
Je moet ze draaien zodat die balletjes de goede kant opspringen.
|
|
Gast (80.60.125.xxx)
op 23-01-2006 om 12:11
|
Kan iemand mij vertellen hoe ik dat biljet aan het begin in handen krijg? Wie helpt mij? :?
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 23-01-2006 om 12:17
[Niv: 752 / Exp: 37605]
|
Je moet het biljet gewoon achtervolgen
|
|
Gast (80.60.125.xxx)
op 23-01-2006 om 12:21
|
Waarmee moet ik grijpen dan, want ieder keer heb ik 'm ongeveer ,maar dan toch weer niet
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 23-01-2006 om 13:15
[Niv: 752 / Exp: 37605]
|
Gewoon blijven achtervolgen, meer zeg ik niet, je merkt het vanzelf
|
|
Gast (84.104.84.xxx)
op 06-04-2006 om 14:32
|
hallo in heb een vraagje in heb het spel ook maar voor psp2 en ik snap niet echt wat je moet doen als je in het hoofdstuk zit waar die robot is HELP!!!!!!!!!!!!!!
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 06-04-2006 om 15:31
[Niv: 752 / Exp: 37605]
|
Dan heb je nog niet goed gebruik gemaakt van de technieken die je bezit
|
|
Gast (84.104.84.xxx)
op 06-04-2006 om 15:50
|
welke techniek zeven mensen hebben het geprobeerd maar we snappen er niks meer van
|
|
Gast (82.217.224.xxx)
op 14-04-2006 om 09:16
|
hallo ik begrijp niet welke technieken je bedoeld kun je me misschien helpen :'(
|
|
Gast (81.69.72.xxx)
op 14-04-2006 om 18:41
|
De mijne doet het niet. Ik krijg geluid maar geen beeld. :'(
|
|
Gast (62.163.205.xxx)
op 23-06-2006 om 19:47
|
Is al duidelijk waarom je wel geluid maar geen beeld hebt? Ik heb namelijk hetzelfde probleem.
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|