Zijn er eigenlijk kinderen die het verhaal van Charlie and the Chocolate Factory niet kennen? Mocht je tot die kleine groep behoren die het boek niet gelezen heeft, ren dan nu naar de bibliotheek, schaam je op de weg ernaartoe en leen het boek. Pas als je het boek gelezen hebt mag je verder lezen!
De frustratie bleek echter niet bestand tegen onderdelen die hierna kwamen. Het minimannetje volgde mij braaf totdat ik om een trap heen liep om aan de voorkant uit te komen. Ineens was het ventje verdwenen en nadat ik teruggelopen was leerde de situatie mij dat het mannetje niet om de trap was gelopen maar erachter was blijven hangen. Nu is dit slechts één voorbeeld waarop ze blijven hangen, in de game zal het echter nog tientallen keren gebeuren. Je moet dus regelmatig achter je kijken of de Oompa Loompa je nog steeds volgt of dat hij weer ergens is blijven steken.
Nu lijkt het misschien alsof we nu wel aan het hoogste punt qua frustratieniveau gekomen zijn wanneer het Oompa Loompas betreft. Ik moet je helaas teleurstellen. Regelmatig moet je namelijk naar een hoger gelegen deel onderdeel om ook daar bepaalde handelingen te verrichten. Op onderstaand plaatje zijn deze hogere platformen goed zichtbaar:

Naast Charlie zelf moeten de Oompa Loompas regelmatig met Charlie me naar deze onderdelen. Het probleem is alleen dat de Oompa Loompas het intelligentieniveau van een nat washandje hebben en regelmatig naar beneden donderen. Vervolgens kan ook jij weer naar beneden, de Oompa Loompa terugzoeken, weer proberen hem hogerop te krijgen (met eerdere genoemde frustraties is dit al een hele klus op zich) om het weer te herhalen. Ook hier geldt; geen geduld betekend frustratie. Als de Oompa Loompa namelijk voor de derde keer verdwenen is en een niveau lager staat te wachten, dan knapt er iets in je, ga je schuimbekken en knijp je de controller bijna fijn.
Gelukkig bestaat het hele spel niet alleen maar uit deze elementen, hoewel de Oompa Loompas toch voor ongeveer 75% van de game het spel verzorgen om verder te komen. Je begrijpt dan ook dat de rest van de game wel van zeer hoog niveau moet zijn om een slecht cijfer te ontkomen.
Het hele spel bestaat uit levels waarin Charlie een probleem op dient te lossen. De ene keer moet je ervoor zorgen dat de chocoladerivieren door blijven stromen, een andere keer moet je weer eekhoorns uitschakelen die ontsnapt zijn. Dit alles doe je in settings / omgevingen die weinig van elkaar verschillen waardoor de eentonigheid al snel om de hoek komt kijken.
Binnen de levels moet je dus problemen oplossen welke vaak erg simpel zijn. Let wel; deze oplossingen zijn pas simpel als je weet wat je te doen staat en hier schuilt het volgende grote probleem. Als je namelijk van Willy Wonka een opdracht moet verrichten is nog volstrekt onduidelijk wat je nu precies moet gaan doen. Met bijzonder weinig uitleg word je in een level gegooid en mag je het verder uitzoeken. Aangezien deze game met name gericht is op de jongere gamers vond ik dit een erg raar gegeven.
Ook de tips die je via de zwarte knop van je opa meekrijgt voldoen vaak niet. Slechts een enkele keer geven ze een hint wat je te doen staat, verder sta je er alleen voor. In het begin loop je dan ook wat doelloos rond en probeert het één en ander in de hoop dat er wat positiefs uitkomt. Niet echt een goede basis om een kindergame voor uit te brengen.
|