Het stokpaardje van Lionhead Studios was ongetwijfeld Black & White toen het spel in 2001 verscheen. Peter Molyneux, de belangrijkste programmeur van de game, werkte sindsdien ook aan games zoals Fable. Het eerste doel bleef echter nog altijd een nieuwe Black & White maken, de tweede in een reeks van vijf.
Het volledige interview lees je hier, de volledige mailbag hier. In het interview geven Peter Molyneux en Black & White 2 hoofddesigner Ron Millar uitleg over de belangrijkste features van Black & White 2.
De ambitie was om een game te maken die iedereen kan spelen. Je hebt langs één kant de mogelijkheid om alles op te bouwen en te laten groeien, een vrouwelijke kant; en de mogelijkheid om alles te vernietigen, een mannelijke kant dus. De titel toont het verschil tussen de twee opties al.
Het verhaal draait rond het Grieks volk dat gaat vernietigd worden door de Azteken en jij moet, als Griekse god, hun samenleving terug opbouwen. De verschillen met het eerste deel zijn groot, vooral omwille van de vele RTS elementen die er toegevoegd zijn. Als god heb je natuurlijk enkele krachten die je toelaat om de gedachten van de vijandelijke generaak te lezen.
De wezens veranderen niet veel ten opzichte van het vorige deel, ze zijn nu gewoon intelligenter en je kunt hen gemakkelijker belonen of straffen. Het wezen kan ook van uiterlijk veranderen en zal zijn omgeving ook beïnvloeden, als hij goed is zullen er bijvoorbeeld bloemen groeien waar hij passeert.
De eenheden van je leger kunnen elk tien levels stijgen en je kunt ook hun vechtstijl veranderen. De eenheden zullen nu ook beter samenwerken, boogschutters zullen je melee units verdedigen of je leger je wezen laten volgen en rond hem vechten. Je kunt ook een pad voor elk van de afdelingen van je leger uitwerken zodat je geavanceerde bewegingen kan uitvoeren.
|