Wat zou jij doen, mocht je op een gegeven moment de beschikking krijgen over superkrachten? Daar gaat Infamous, Sucker Punch’s eerste PlayStation 3 exclusive, je een antwoord op geven. Aangezien deze ontwikkelaar ons met de Sly Raccoon-reeks al mocht verwennen, waren de verwachtingen voor deze game dan ook erg hooggespannen.
inFamous kan je best omschrijven als een third-person shooter met veel platformelementen en een vleugje RPG. Door middel van ervaringspunten en een karmastatus zullen je krachten verder evolueren en je speelstijl benadrukken. Door een goede karma te hebben zullen je krachten meer geconcentreerd worden, waarbij vijanden bijvoorbeeld wegzweven en automatisch vastgebonden worden bij de landing als je een granaat gooit terwijl het bij een slechte karma een clustergranaat zal worden die ook de omgeving rondom zal vernielen. De bliksem zal ook afhankelijk van jouw karma van kleur veranderen: blauw voor helden, rood voor slechteriken.
Zoals eerder aangehaald zijn er ervaringspunten nodig om je krachten te verbeteren. Deze kan je verzamelen door middel van optionele missies. Sommige van deze missies zijn erg leuk maar helaas zijn andere ook vrij saai. Zo heb je een missie waarbij er apparaten op een gebouw geplaatst zijn die jij moet gaan vernietigen. Dit betekent dus simpelweg wat klimwerk en een knopje induwen bij het apparaat en dat een stuk of twaalf keer. Leukere missies zijn bijvoorbeeld het vernietigen van systemen op watertorens of een truck achtervolgen en opblazen. Tussen deze zijmissies zijn er eveneens vijftien goede en slechte missies die je een unieke kracht voor je held of schurk opleveren. Er zijn helaas maar enkele unieke missies en deze zijn niet herspeelbaar. Ook het gebied waarin je deze missie uitvoert zal geen vijanden meer bevatten waardoor er hier niet echt meer iets te beleven valt.
Het verhaal van de game geniet van een goede opzet en de stemacteurs doen hun werk erg goed. Voornamelijk je beste vriend Zeke verdient een vermelding. Zijn teksten en stem deden me af en toe wel eens lachen. Je vriendin Trish is helaas wat irritanter aangezien ze door de ontploffing haar zus is kwijtgeraakt en als dan nog blijkt dat jij hiervoor verantwoordelijk bent, is het hek helemaal van de dam. Ook de FBI-agent Moya wil een stukje Cole en vraagt aan jou om haar man John en een apparaat genaamd de ray sphere te vinden. Doorheen de game zullen deze personages je begeleiden en voor keuzemomenten plaatsen. Sommige van de cutscenes in de game zullen zich afspelen in geanimeerde stripvorm, iets dat toch wel interessant en leuk om te zien is en het draagt bij aan de sfeer van de game.
Op het vlak van graphics hebben we eveneens niet te klagen. De stad ziet er vrij gedetailleerd uit en ademt een leuke sfeer uit al is er wel een beetje sprake van pop-in maar niet zo dat het storend is. Personages mogen van genoeg detail genieten waarbij vooral het hoofdpersonage Cole er goed uitziet. Ook de animaties zien er knap uit en gaan vrij vloeiend in elkaar over. De camera doet eveneens zijn werk goed al laat hij af en toe een steekje vallen als je vanaf een hangende positie probeert te mikken. Qua audio zit het lekker waarbij de stad vergezeld is van een industrieel toontje en ontploffingen, vijanden en de bliksem klinken zoals je zou verwachten.
Zijn er dan helemaal geen minpunten aan de game? Helaas wel. Eenmaal je het verhaal hebt uitgespeeld en de zijmissies voltooid hebt, is er weinig te doen in de wereld. De laatste dead drops en blast shards vinden en de overige stunts uitvoeren en dan heb je het ook helemaal gehad en ben je klaar. Gelukkig kan je het spel herspelen en de andere kant van de karma status eens bekijken maar je hebt helaas niet de mogelijkheid om met je volledig arsenaal eens serieus van katoen te geven. Toch mag je rekenen op een dikke 20 uurtjes om het spel te vervolledigen dat je mag verdubbelen als je het herspeelt.
Met inFamous debuteert Sucker Punch in ieder geval prachtig op de PlayStation 3. De hele sfeer van het spel en het verhaal zijn zeker de moeite waard en het geheel speelt prachtig weg. Er is genoeg diversiteit in de zijmissies om je bezig te houden en het exploreren van de stad is erg aangenaam. Sommige kleine bugs waardoor je eens door de wereld kan vallen of dat Cole door objecten gaat komen niet erg vaak voor en vallen in het niets in vergelijking met het totaalpakket. Doorheen de game merk je echt dat het een gestroomlijnd geheel is dat altijd wel interessant blijft. Met inFamous ben je gegarandeerd aardig wat uurtjes zoet.
|