Het wordt 3rd party ontwikkelaars wel eens verweten dat ze de Wii niet serieus nemen. De ene na de andere mini-game compilatie wordt uitgegeven en zelfs Nintendo lijkt het afgelopen jaar niet helemaal te weten wat het aan moet met de console, getuige de matige games. Toch zit er, bij de derde partijen, een stijgende lijn in. Capcom's Spyborgs lijkt zo'n game te worden die de lat weer een stukje hoger gaat leggen, zowel grafisch als op het gebied van gameplay.
Vorig jaar werd de game aangekondigd, met daarbij enkele screens en een trailer. Bionic Games, een nieuwe studio bestaande uit enkele namen die eerder werkten aan Resistance en, duidelijk te zien in Spyborgs, Ratchet & Clanck, kwam met een exclusieve Wii-game welke zou worden uitgegeven door Capcom. De game combineerde platformactie, stevige gevechten en, jawel, minigames met elkaar. De reacties waren gemengd; grafisch hield het niet over en bij Capcom zelf leken ze weinig overtuigd van het onsamenhangende geheel. Conclusie? Terug naar de tekentafel!
Soms werkt zoiets positief, soms niet. Negatieve voorbeelden zijn bijvoorbeeld Too Human en, in mindere mate, Kameo. Echter kan het ook goed uitpakken, getuige Resident Evil 4 (overigens ook een Capcom titel). Afgelopen week werd de titel opnieuw getoond en eerlijk is eerlijk; Spyborgs ziet er goed uit! In het oorspronkelijke idee kon de speler kiezen uit een vijftal Spyborgs, welke wraak willen nemen op een ex-teamlid welke een poging deed ze om zeep te helpen, maar dit aantal is teruggebracht tot drie. Clandestine, de snelle zwaardvechter, Bouncer, de krachtige en brute robot en Stinger, specialist op het gebied van lange afstand wapens. Elke biedt een verschillende manier van spelen en hun vaardigheden zijn nodig om verder te komen in de levels.

Spyborgs draait vrijwel volledig om het knokken, de minigames zijn achterwege gelaten. In deze brawler kies je elke keer twee karakters waarmee je door het level wilt spelen. Elk karakter heeft standaard zwakke en sterke aanvallen, en een combo-meter laat je weten of je vloeiend de hordes vijanden naar een beter oord stuurt. Naast de combo-meter is er ook een meter welke langzaam volloopt wanneer je meer vijanden verslaat; wanneer de meter is gevuld kan een brute finishing move worden ingezet. Gewone aanvallen zet je in via een simpele druk op de knop, terwijl de finishingmoves worden uitgevoerd door de WiiMote te bewegen op bepaalde wijze. Ook de co-op moves, welke worden ingezet door te blokken en de NunChuck te bewegen, vereisen bewegingen. Deze finishing en co-op aanvallen doen denken aan de brute finishing moves uit God of War of, meer recent, MadWorld.
Co-op is het toverwoord in Spyborgs, aangezien de volledige game met twee spelers is te spelen en, aldus Bionic Games, is dit ook de leukste manier. Een co-op aanval inzetten met een vriend vereist dat beide speler de bewegingen goed uitvoeren, dus samenwerken is van groot belang. Ook de gigantische eindbazen bieden de nodige tegenstand en zonder samenwerken kun je ze niet verslaan. Door goed te vechten krijg je experience points, welke je kunt uitgeven voor nieuwe aanvallen, een betere verdediging of sterkere aanval. Deze upgrades zullen het uiterlijk van je karakter ook aanpassen. Om ervoor te zorgen dat de game niet te repetitief wordt is de 'Spy-Vision' toegevoegd. Door met de Wii-pointer over het scherm te gaan kun je geheimen ontdekken, zoals explosieven om een gesloten deur te kunnen openen of kratten waarin extra levens zitten. Op dit moment is Bionic Games nog bezig met het invoeren van meer functionaliteit voor de Spy-Vision.

Spyborgs doet misschien weinig origineels, maar probeert een klassiek genre uit te breiden met de WiiMote bewegingen. De game oogt grafisch uitstekend, met een vloeiende framerate van 60FPS, keurige karakter ontwerpen, bloom-effecten en kleurrijke omgevingen. En wie heeft er niet genoten van de co-op in games als Double Dragon, Streets of Rage en Golden Axe? Neem deze games, voeg er co-op moves en finishers aan toe, een vleugje Ratchet & Clank en mooie graphics voor Wii-begrippen en je vat Spyborgs samen. Het moet raar lopen wil deze game geen mooie cijfers halen later dit jaar.
|