Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Augustus 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 Augustus 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
31 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
30 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
29 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
28 Juli 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
27 Juli 2025 
(0) 
26 Juli 2025 
(1) 
(8) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
23 Juli 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
21 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
20 Juli 2025 
(1) 
(2) 
19 Juli 2025 
(5) 
(0) 
18 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(2) 
16 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
15 Juli 2025 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
14 Juli 2025 
(6) 
(1) 
(1) 
(0) 
12 Juli 2025 
(5) 
(0) 
(1) 
(0) 
11 Juli 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
10 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
08 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
05 Juli 2025 
(0) 
(0) 
Gamed Gamekalender Augustus 2025
RoboCop: Rogue City - Unfinished Business
Eriksholm: The Stolen Dream
Tony Hawk Pro Skater 3 + 4
Review:

Resident Evil 5


Door Martijn Steinpatz op 11-03-2009 om 13:07
Bron: Gamed

De verwachtingen rond Resident Evil 5 waren hooggespannen. Overspannen mag je wel zeggen. De demo kreeg geen goede ontvangst en sindsdien lijkt de online gamer ervan overtuigd dat de game alleen maar slechter kan worden. Terecht? Nee natuurlijk niet.

Ook de presentatie mag er zijn. Grafisch ziet het er spectaculair uit. Je ziet het stof opwaaien in de Shanty towns, de gezichtsuitdrukkingen van de manjini zijn levensecht en het hoofd van een tegenstander in een klomp vlees zien veranderen verveelt nooit. De stemacteurs klinken verrassend goed. Sheva neigt alleen – soms binnen een scène - van accent te veranderen, maar voor de rest is het allemaal prima. Verder kent het verhaal weer de nodige idioterie (dat zijn we wel gewend van Resident Evil), maar het vermaakt en daar gaat het om.

Belangrijker: de game is nog steeds erg leuk om te spelen. Toegegeven, de wow-factor zit niet zo hoog als in het vorige deel, maar dat mag de pret niet drukken. Nog steeds zit er voldoende variatie in de buitengewoon snelle actie. Ik kreeg flashbacks naar die old school run and punch spellen (Double Dragon) toen ik tussen het majini voetvolk ineens van die grote gasten zag lopen. Andere genres, bijvoorbeeld railshooters, 2D topdown shooters en games zoals Silent Scope maken ook hun opwachting, waardoor ik me de afgelopen week in een arcadehal waande. Er zijn niet zoveel puzzels, maar eerlijk gezegd mis ik die niet.


Jammer genoeg lijkt RE5 korter dan zijn voorganger. Dit keer had ik maar twaalf tot vijftien uur nodig om de game uit te spelen (het spel zei negen uur, maar dat geloof ik niet). Wellicht omdat ik nu gewend ben aan de speelstijl, want over het vierde deel deed ik minstens twintig uur. Toch is dat niet zo erg, want er blijft nog een hoop te doen. De tweede keer kan je namelijk met Sheva uitspelen (waardoor je een paar scènes van een ander oogpunt zal zien), je wil zeker nog die andere wapens uitproberen en er zijn nog een hoop schatten en emblemen (die je kan kapot schieten voor extra features) die je in de eerste ronde gemist zal hebben.

En dan is er nog Mercenaries. Resident Evil 4 kwam al met dit bonusspel waar je zo lang mogelijk zoveel mogelijk tegenstanders moet afknallen. Aan de hand van het aantal gescoorde punten kreeg je een rang van D(slecht) tot S (subliem) hoe hoger de rang hoe meer velden en karakters je kan vrijspelen. Veel is er in dit deel niet aan veranderd. Hoeft ook niet, want de game blijft verslavend. Wel zijn er meer karakters te kiezen en het lijkt een stuk moeilijker geworden. Twaalf uur (of minder volgens sommige bronnen, die ik al helemaal niet geloof) klinkt dan wat weinig, met bovenstaande features verdubbel je dat aantal gemakkelijk.


Tenslotte was er nog dat racismeverhaal. Daar kunnen we kort over zijn. Er is geen racisme of iets wat er op lijkt in RE5. Al bij de eerste scène is duidelijk dat iemand bezig is om de plaatselijke bevolking in bloeddorstige Majini te veranderen, een tweede scène (die kort daarop volgt) bevestigd dat andermaal en in de loop van het spel wordt dat keer op keer bevestigd. Wel is het wat wrang dat je al die slachtoffers (want dat zijn het) eerst hun hoofd aan puin stampt en vervolgens hun huizen sloopt om schatten of munitie in te pikken.

Ja, RE5 is niet zo goed als het vorige deel, maar probeer eens zo’n klassieker te evenaren laat staan te verbeteren. En negentig procent RE4 is nog steeds geweldig. Inderdaad, er zijn wat stekeligheden, maar niets wat je niet met wat improvisatie kan oplossen en de besturing werkt prima. Oké hij is korter, maar door Mercenaries, een tweede keer spelen of door middel van online Co-op schieten het aantal uren gemakkelijk omhoog. Daar komt bij: hoe meer je het speelt, des te leuker hij wordt. Negeer daarom de haters, de twijfelaars en de nee-zeggers. Resident Evil 5 blijft een zeer vermakelijk, verslavend en uitdagend spel. Gewoon kopen.
Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   90
Graphics   95
Replay   80

Niet zeuren. Kopen.
89


13:12  Trailer Red Faction: Guerrilla
12:33  Watchmen: The End is Nigh
 Reacties (58)
 Pagina: 1 | 2 | 3
Gast (84.24.207.xxx) op 11-03-2009 om 23:23
@ florix

qua graphics zijn beide versies ongeveer gelijk.
Dat is zeker.
Maar ik hoorde dat de ps3 versie frame drops
krijgt bij hectische gevechten(zelf nie veel van gemerkt).
Daar tegenover vind ik de ps3 controls wel fijner werken.

PS:Ik heb de demo voor zowel de 360 als ps3 versie gespeeld en daaruit basseer ik ook mijn antwoord.

Gast (213.73.193.xxx) op 15-03-2009 om 15:37
@Gast 84.24.207:

Tegen mijn verwachtingen in is de Xbox 360 versie qua graphics superieur. Toegegeven, als je allebei de games naast elkaar draait, zul je het waarschijnlijk niet merken in alle hectiek.

Maar de 360 versie is scherper dan de PS3 versie.
Verder heeft de PS3 versie er een soort lichte rode gloed erover, en de Xbox 360 versie een groenige waas.

Verder heeft de PS3 versie V-Sync aan, wat zorgt dat de game soms kampt met framedrops, maar niet met screen tearing zoals de Xbox 360 versie.

Overigens is de screen tearing in de 360 versie heel makkelijk te verhelpen door je instellingen op 1080i of 720p te zetten, ipv 1080p :)

OptimusPrime NL op 16-03-2009 om 10:07 [Niv: 30 / Exp: 1487]
Ik heb hem bijna uitgespeeld en ik vind het echt een goeie game echt veel beter dan de demo. Mijn mening is dat dit een van de betere spellen is die ik ooit heb gespeeld.

Gast (213.93.153.xxx) op 16-03-2009 om 11:05
dit is voor mij de beste single player game ooit
ik vond deel 4 ook wel vet maar dit verhaal vind gewoon veel beter

Gast (84.27.37.xxx) op 16-03-2009 om 11:58
maar ik wil dus echt niet de screen mode op 720p instellen als ik 1080 kan :P.

Anyway, 40 euro vanuit engeland :D. woot. Ben benieuwd, demo was een beetje meh.

OptimusPrime NL op 17-03-2009 om 12:09 [Niv: 30 / Exp: 1487]
Demo was inderdaad een beetje meh maar als je het spel speelt dan ben je de demo alweer vergeten.

Gast (77.248.22.xxx) op 23-03-2009 om 14:16
@ deze reviewer:
Kom op man, het is anno 2009!
Waarom kan je niet mikken en lopen tegelijk.
En kom dan niet met je bullettime onzin,
want je kan in gears/cod/unreal tournament/DeadSpace toch ook lopen/mikken en schieten tegelijk, of heb je in een grot geleefd?

En dan nu:

Resident Evil 5 is geen RE/Biohazard meer.

Als je kijkt naar de 1e 6 Re's,
(1-4 veronica/zero e.d.)
Voel je dat er iets niet klopt aan RE5, en dat is het volgende:
Het is niet spannend.

Ik heb geen een keer een schrikmoment gehad,
geen honden/kraaien die opeens door een raam naar binnen kwamen zetten,
Geen tyrant/nemesis die je de hele tijd achterna zit waardoor je in constante spanning zit van..
Wanneer komt die reus weer, en overleef ik het deze keer ook? (om even wat RE cliche's op te noemen, en ja.. cliche.. maar cliche's mits goed gebruikt zijn extreem krachtig)

Het waren voornamelijk donker getinte zombies, dit had perfect geweest als je snachts in het pikkedonker door afrika had gelopen..
Schuilend in de schaduw, alleen soms wat gemompel en gegrom.. de rode ogen die nog net opvallen in de nacht.. het geringe licht van de maan wat reflecteert op een groot slagersmes wat nog net verraad waar deze zombie op je wacht.

De meeste zombies kwamen alleen als je op een bepaalde locatie aan kwam, waardoor je eigenlijk altijd wist waar de zombies waren, of in ieder geval dat ze kwamen.

De bazen waren ongelooflijk simpel,
Ten 1e verwacht ik bij hedendaagse spellen dat de AI redelijk tot goed is, maar alles wat de bazen deden was van a tot B helemaal uitgestippeld,
En werd er 9 op de 10 keer door je medespeler verteld hoe je deze baas kon verslaan.
Zelfs op de unlockable extreme modus setting waren de bazen net zo simpel als op easy.
(spoiler) Alleen het gevecht met Jill en wesker kan dan wat moeilijker zijn omdat 1x geraakt worden betekend dat je zo goed als dood bent.

Amper backtracking.
Tot nu toe moest je altijd redelijk backtracken, je vond in een kamer een deur, moest je een weg puzzelen naar een kamer met de sleutel om vervolgens weer helemaal terug te gaan om de deur te openen.
(nieuwe aanvallen van zombie's e.d. zorgde ervoor dat er amper sleur was).
Nu is alles redelijk van A naar B gaan,
En in maar een enkele chapter kon je zelf kiezen welk gebied je eerst af ging speuren.
Niet zozeer speuren want alles was rechtoe rechtaan en het vinden van de sleutel/embleem was nog nooit zo makkelijk geweest.
Ook RE4 had hier last van, maar nog niet in de mate van RE5.

En dan het "racistische" aspect van RE5.
Er was in de media veel gezeik over het afknallen van negroïde zombies, en de zombie die een blanke vrouw een huis binnen sleept.
Maar dit alles vond ik niet racistisch.
Wat ik wel enorm racistisch vond is het volgende:
Terwijl Chris een superdeluxe gatlinggun krijgt,
krijgt Sheva een afgedankte afrikaanse boog.
De 2e en ook 3e outfit van Sheva maken dit nog erger.
De 2e ziet ze er uit als 1 of andere goedkope trottoirprostitué en als chris zijn 2e outfit ook aan heeft is hij de pimp waar Sheva voor werkt.
(alsof sheva zo uit een "50 cents" game is gestapt)
Het 3e outfit is nog erger, want dan krijgt ze een Afrikaans tribal outfit (voor het samengaan met haar pijl en boog, terwijl chris all amrican zn stars outfit weer aan heeft met gatlinggun equiped.
Natuurlijk is dit laatste een beetje zeiken van mijn kant, maar ik vond dit persoonlijk racistischer dan al het geklaag rondom "mag je wel negroïde mannen afslachten" gezeik.

En verder is het verhaal in RE5 gedaan alsof het een B film is, weinig diepgang en zeer doorzichtig.
Je kon na de 1e 2 chapters al volledig door hebben wat er aan de hand was, dat Jill nog leeft en dat Wesker weer een nieuw virus heeft gevonden.
Er was amper tot geen mysterie te vinden in het verhaal, en alles lag zo enorm voor de hand dat het niet meer leuk was.
Als er een probleem was, werd er bijna direct verteld hoe je dit kon oplossen.

Hiervoor vind ik persoonlijk dat deze RE maar een 7+ krijgt,
Visueel ziet het er goed uit, maar ik verwacht anno 2009 ook dat een game er gelikt uit ziet.
De muziek, redelijk eentonig en keer op keer herhaald, het had naar mijn mening niet de sfeer van de vorige resident evil's.
De AI van je medespeler is matig tot goed maar de AI van de monsters/zombies was enorm slecht, niets was spontaan en ze liepen elke keer precies hetzelfde.
(loop maar eens achter Jill aan in het gevecht met Wesker, ze doet altijd hetzelfde, en loopt precies dezelfde baan, en dat geld voor bijna alle zombies e.d.)
De cutscenes waren verschrikkelijk,
En om de volgende redenen:
Als je bv een baas had verslagen, werd het beeld eerst zwart, kreeg je een goed uitziende cutscene, daarna werd het beeld weer zwart en vervolgens kan je weer spelen.
Hierdoor heb je het idee dat je geen deel uit maakt van wat er op dat moment gebeurd.
Tevens hebben Chris en Sheva in de cutscenes dan hun handpistooltje, ipv bv de shotgun/magnum/machinegeweer.. waardoor je al helemaal het idee hebt dat je als speler niets te maken hebt met wat er in de cutscenes gebeurd.
Denk aan God of War, de cutscenes als je een baas verslagen hebt lopen practisch over in het echte interactieve aspect van het spel, waardoor je echt het idee hebt dat jij dat monster even flink hebt afgeslacht.


Buiten dit om heb ik wel lol gehad aan RE5,
Even lekker zombie's schieten, online je vrienden overhoop knallen met een rocketlauncher en voor het eerst in een lange tijd een singleplayer kunnen spelen met mn jongere broer zonder dat we een 2e tv/2e xbox/ps3 nodig hadden.
Maar een game in ong. 3 a 4 uur uit kunnen spelen, of dit nou easy of extreme hard is..
Vind ik gewoon niet meer kunnen.
De 1e keer kan het spel ong. 9 uur in beslag nemen, omdat er ong. 2 uur aan cutscenes in zit, en je soms nog niet de hoe en wats weet van de chapters.

zo, dit waren mijn 2 cents.


wieger op 26-11-2009 om 23:21 [Niv: 0 / Exp: 5]
hallo.echt een super spel ben nu bij 5.2 kom niet door heen,wie heeft een tip voor mij.om door 5,2 heen te komen.

 Pagina: 1 | 2 | 3

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Resident Evil 5
Type:
Game
Releasedatum:
13-03-2009
Ontwikkelaar:
Capcom
Uitgever:
Capcom
Media:








Meer media