Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(7) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
Gamed Gamekalender Mei 2025
Lost Records: Bloom & Rage - Tape 2
Croc: Legend of the Gobbos
Gamed Gamekalender April 2025
Review:

Resident Evil 5


Door Martijn Steinpatz op 11-03-2009 om 13:07
Bron: Gamed

De verwachtingen rond Resident Evil 5 waren hooggespannen. Overspannen mag je wel zeggen. De demo kreeg geen goede ontvangst en sindsdien lijkt de online gamer ervan overtuigd dat de game alleen maar slechter kan worden. Terecht? Nee natuurlijk niet.

Deze week speurde ik verschillende RE5 reviews af. Ik wilde namelijk weten of ik iets gemist had. Schijnbaar wel. Het spel dat ik nog steeds met veel plezier speel, blijkt in werkelijkheid geweldig slecht te zijn. Tenminste, als ik de reacties op het internet mag geloven. Bij iedere recensie kwam er een golf aan verbale diarree opzetten. Mensen stopten spontaan hun pre-orders, kraakten de game enorm af want ‘het was geen Resident Evil’. (En RE4 dan?) IGN UK gaf het een negen. De reactie: een negen? Ach gut. Had ik een andere game gespeeld?

Want zo erg is het echt niet. Neem Sheva bijvoorbeeld. Voor het eerst in de serie speel je samen met een partner online of A.I.. Met haar kan je op onbereikbare plekken komen, deuren openen en vooral heel veel Manjini (door Plaga’s bezeten Afrikaners) afknallen. Perfect is ze niet. Haar munitievoorraad slinkt soms heel snel, ze neigt enkel het pistool te gebruiken en oogt soms wat hopeloos bij baasgevechten. Daar staat tegenover dat deze dame aan de lopende band tegenstanders op honderd meter afstand neerlegt – zelfs met revolver. Geef haar daarom standaard enkel pistoolkogels en je hebt er geen kind meer aan.


De besturing kan nog altijd prima mee, ongeacht wat mensen zeggen. Ja, in RE5 kan je andermaal niet schieten en rennen tegelijk. Groentjes zullen daarom regelmatig een scherp voorwerp of gigantische bijl in de nek krijgen. RE4 veteranen hebben daar inmiddels een zesde zintuig voor ontwikkeld. Zoek simpelweg iedere keer de ruimte op waar je alle tegenstanders in een keer af kan schieten. Of stop, schiet iemand dood, loop een paar meter verder, draai om, schiet die ander neer. Of schiet een paar keer, sla/schop hem weg en gebruik de finisher. Serieus, er zijn zoveel improvisaties dat dit een non-issue is.

(Ik wil al die voorstanders voor rennen én schieten overigens wel voor het volgende waarschuwen: Als Capcom ooit besluit om het bij Resident Evil in te voeren, kan je er gif op innemen dat ‘bullet time’ niet lang op zich laat wachten. Sinds Code Veronica X zitten de tussenfilms immers vol met The Matrix referenties. Met andere woorden: je krijgt Stranglehold/Max Payne met monsters. Ga dan niet lopen zeiken dat er niets meer van Resident Evil over is, want ik had je gewaarschuwd.)

Serieuzer vraagstuk is het nieuwe inventarismenu. Niet alleen zijn we weer terug bij een beperkt aantal ‘slots’ – negen – voor wapens en items, ook staat het in real time. Als jij het menu activeert, ben je dus nog steeds kwetsbaar. Eerlijker, dat zeker. Snel in het pauzemenu helen en herladen ís immers valsspelen. Maar ik moest er erg aan wennen. Gelukkig kan je met de D-pad sneller van wapen of voorwerp wisselen. De pijlen staan namelijk voor de plek waar het betreffende item zich bevindt. Zet de vuurwapens op de boven, beneden, links en rechts positie en je ruilt een pistool zo om voor een shotgun.


Dit is gelijk de kracht van Resident Evil 5. Er zijn inderdaad wat handicaps, maar ze belemmeren niet het speelplezier. Capcom geeft je voldoende ruimte om met een beetje snel denkwerk daar mee om te gaan. Pas bij het allerlaatste baasgevecht komen er wat problemen en zelfs dan kan je improviseren. De game mist wel – en dat moet ik toegeven – wat extra bewegingen. Je kan bijvoorbeeld niet zonder Quick Time Event wegduiken en ik mis de mêlee aanvallen in de rug. Dat had de game nog beter gemaakt.

Waar ik mensen ook gelijk moet geven is dat RE5 heel veel op RE4 lijkt. De manjini gebruiken grotendeels dezelfde wapens als de ganados, de opbouw van de verschillende velden (dorp, heilige grond, industrieel complex, laboratorium) komen overeen en iedere slechterik verandert in een übermutant. Anderzijds zijn de tegenstanders een stuk sterker (de kettingzaaggasten en de sprinkhanen geven je nachtmerries) de mutaties grotesker (vooral van het voetvolk) en om eerlijk te zijn vind ik Chris ‘no-nonsense’ Redfield een stuk beter dan Leon S. ‘Ik ben badass. Nee echt.’ Kennedy.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   90
Graphics   95
Replay   80

Niet zeuren. Kopen.
89


13:12  Trailer Red Faction: Guerrilla
12:33  Watchmen: The End is Nigh
 Reacties (58)
 Pagina: 1 | 2 | 3
Gast (84.24.207.xxx) op 11-03-2009 om 23:23
@ florix

qua graphics zijn beide versies ongeveer gelijk.
Dat is zeker.
Maar ik hoorde dat de ps3 versie frame drops
krijgt bij hectische gevechten(zelf nie veel van gemerkt).
Daar tegenover vind ik de ps3 controls wel fijner werken.

PS:Ik heb de demo voor zowel de 360 als ps3 versie gespeeld en daaruit basseer ik ook mijn antwoord.

Gast (213.73.193.xxx) op 15-03-2009 om 15:37
@Gast 84.24.207:

Tegen mijn verwachtingen in is de Xbox 360 versie qua graphics superieur. Toegegeven, als je allebei de games naast elkaar draait, zul je het waarschijnlijk niet merken in alle hectiek.

Maar de 360 versie is scherper dan de PS3 versie.
Verder heeft de PS3 versie er een soort lichte rode gloed erover, en de Xbox 360 versie een groenige waas.

Verder heeft de PS3 versie V-Sync aan, wat zorgt dat de game soms kampt met framedrops, maar niet met screen tearing zoals de Xbox 360 versie.

Overigens is de screen tearing in de 360 versie heel makkelijk te verhelpen door je instellingen op 1080i of 720p te zetten, ipv 1080p :)

OptimusPrime NL op 16-03-2009 om 10:07 [Niv: 30 / Exp: 1487]
Ik heb hem bijna uitgespeeld en ik vind het echt een goeie game echt veel beter dan de demo. Mijn mening is dat dit een van de betere spellen is die ik ooit heb gespeeld.

Gast (213.93.153.xxx) op 16-03-2009 om 11:05
dit is voor mij de beste single player game ooit
ik vond deel 4 ook wel vet maar dit verhaal vind gewoon veel beter

Gast (84.27.37.xxx) op 16-03-2009 om 11:58
maar ik wil dus echt niet de screen mode op 720p instellen als ik 1080 kan :P.

Anyway, 40 euro vanuit engeland :D. woot. Ben benieuwd, demo was een beetje meh.

OptimusPrime NL op 17-03-2009 om 12:09 [Niv: 30 / Exp: 1487]
Demo was inderdaad een beetje meh maar als je het spel speelt dan ben je de demo alweer vergeten.

Gast (77.248.22.xxx) op 23-03-2009 om 14:16
@ deze reviewer:
Kom op man, het is anno 2009!
Waarom kan je niet mikken en lopen tegelijk.
En kom dan niet met je bullettime onzin,
want je kan in gears/cod/unreal tournament/DeadSpace toch ook lopen/mikken en schieten tegelijk, of heb je in een grot geleefd?

En dan nu:

Resident Evil 5 is geen RE/Biohazard meer.

Als je kijkt naar de 1e 6 Re's,
(1-4 veronica/zero e.d.)
Voel je dat er iets niet klopt aan RE5, en dat is het volgende:
Het is niet spannend.

Ik heb geen een keer een schrikmoment gehad,
geen honden/kraaien die opeens door een raam naar binnen kwamen zetten,
Geen tyrant/nemesis die je de hele tijd achterna zit waardoor je in constante spanning zit van..
Wanneer komt die reus weer, en overleef ik het deze keer ook? (om even wat RE cliche's op te noemen, en ja.. cliche.. maar cliche's mits goed gebruikt zijn extreem krachtig)

Het waren voornamelijk donker getinte zombies, dit had perfect geweest als je snachts in het pikkedonker door afrika had gelopen..
Schuilend in de schaduw, alleen soms wat gemompel en gegrom.. de rode ogen die nog net opvallen in de nacht.. het geringe licht van de maan wat reflecteert op een groot slagersmes wat nog net verraad waar deze zombie op je wacht.

De meeste zombies kwamen alleen als je op een bepaalde locatie aan kwam, waardoor je eigenlijk altijd wist waar de zombies waren, of in ieder geval dat ze kwamen.

De bazen waren ongelooflijk simpel,
Ten 1e verwacht ik bij hedendaagse spellen dat de AI redelijk tot goed is, maar alles wat de bazen deden was van a tot B helemaal uitgestippeld,
En werd er 9 op de 10 keer door je medespeler verteld hoe je deze baas kon verslaan.
Zelfs op de unlockable extreme modus setting waren de bazen net zo simpel als op easy.
(spoiler) Alleen het gevecht met Jill en wesker kan dan wat moeilijker zijn omdat 1x geraakt worden betekend dat je zo goed als dood bent.

Amper backtracking.
Tot nu toe moest je altijd redelijk backtracken, je vond in een kamer een deur, moest je een weg puzzelen naar een kamer met de sleutel om vervolgens weer helemaal terug te gaan om de deur te openen.
(nieuwe aanvallen van zombie's e.d. zorgde ervoor dat er amper sleur was).
Nu is alles redelijk van A naar B gaan,
En in maar een enkele chapter kon je zelf kiezen welk gebied je eerst af ging speuren.
Niet zozeer speuren want alles was rechtoe rechtaan en het vinden van de sleutel/embleem was nog nooit zo makkelijk geweest.
Ook RE4 had hier last van, maar nog niet in de mate van RE5.

En dan het "racistische" aspect van RE5.
Er was in de media veel gezeik over het afknallen van negroïde zombies, en de zombie die een blanke vrouw een huis binnen sleept.
Maar dit alles vond ik niet racistisch.
Wat ik wel enorm racistisch vond is het volgende:
Terwijl Chris een superdeluxe gatlinggun krijgt,
krijgt Sheva een afgedankte afrikaanse boog.
De 2e en ook 3e outfit van Sheva maken dit nog erger.
De 2e ziet ze er uit als 1 of andere goedkope trottoirprostitué en als chris zijn 2e outfit ook aan heeft is hij de pimp waar Sheva voor werkt.
(alsof sheva zo uit een "50 cents" game is gestapt)
Het 3e outfit is nog erger, want dan krijgt ze een Afrikaans tribal outfit (voor het samengaan met haar pijl en boog, terwijl chris all amrican zn stars outfit weer aan heeft met gatlinggun equiped.
Natuurlijk is dit laatste een beetje zeiken van mijn kant, maar ik vond dit persoonlijk racistischer dan al het geklaag rondom "mag je wel negroïde mannen afslachten" gezeik.

En verder is het verhaal in RE5 gedaan alsof het een B film is, weinig diepgang en zeer doorzichtig.
Je kon na de 1e 2 chapters al volledig door hebben wat er aan de hand was, dat Jill nog leeft en dat Wesker weer een nieuw virus heeft gevonden.
Er was amper tot geen mysterie te vinden in het verhaal, en alles lag zo enorm voor de hand dat het niet meer leuk was.
Als er een probleem was, werd er bijna direct verteld hoe je dit kon oplossen.

Hiervoor vind ik persoonlijk dat deze RE maar een 7+ krijgt,
Visueel ziet het er goed uit, maar ik verwacht anno 2009 ook dat een game er gelikt uit ziet.
De muziek, redelijk eentonig en keer op keer herhaald, het had naar mijn mening niet de sfeer van de vorige resident evil's.
De AI van je medespeler is matig tot goed maar de AI van de monsters/zombies was enorm slecht, niets was spontaan en ze liepen elke keer precies hetzelfde.
(loop maar eens achter Jill aan in het gevecht met Wesker, ze doet altijd hetzelfde, en loopt precies dezelfde baan, en dat geld voor bijna alle zombies e.d.)
De cutscenes waren verschrikkelijk,
En om de volgende redenen:
Als je bv een baas had verslagen, werd het beeld eerst zwart, kreeg je een goed uitziende cutscene, daarna werd het beeld weer zwart en vervolgens kan je weer spelen.
Hierdoor heb je het idee dat je geen deel uit maakt van wat er op dat moment gebeurd.
Tevens hebben Chris en Sheva in de cutscenes dan hun handpistooltje, ipv bv de shotgun/magnum/machinegeweer.. waardoor je al helemaal het idee hebt dat je als speler niets te maken hebt met wat er in de cutscenes gebeurd.
Denk aan God of War, de cutscenes als je een baas verslagen hebt lopen practisch over in het echte interactieve aspect van het spel, waardoor je echt het idee hebt dat jij dat monster even flink hebt afgeslacht.


Buiten dit om heb ik wel lol gehad aan RE5,
Even lekker zombie's schieten, online je vrienden overhoop knallen met een rocketlauncher en voor het eerst in een lange tijd een singleplayer kunnen spelen met mn jongere broer zonder dat we een 2e tv/2e xbox/ps3 nodig hadden.
Maar een game in ong. 3 a 4 uur uit kunnen spelen, of dit nou easy of extreme hard is..
Vind ik gewoon niet meer kunnen.
De 1e keer kan het spel ong. 9 uur in beslag nemen, omdat er ong. 2 uur aan cutscenes in zit, en je soms nog niet de hoe en wats weet van de chapters.

zo, dit waren mijn 2 cents.


wieger op 26-11-2009 om 23:21 [Niv: 0 / Exp: 5]
hallo.echt een super spel ben nu bij 5.2 kom niet door heen,wie heeft een tip voor mij.om door 5,2 heen te komen.

 Pagina: 1 | 2 | 3

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Resident Evil 5
Type:
Game
Releasedatum:
13-03-2009
Ontwikkelaar:
Capcom
Uitgever:
Capcom
Media:








Meer media