Review: Resident Evil 5
Door Martijn Steinpatz op 11-03-2009 om 13:07
|
Bron: Gamed
|
De verwachtingen rond Resident Evil 5 waren hooggespannen. Overspannen mag je wel zeggen. De demo kreeg geen goede ontvangst en sindsdien lijkt de online gamer ervan overtuigd dat de game alleen maar slechter kan worden. Terecht? Nee natuurlijk niet.
Deze week speurde ik verschillende RE5 reviews af. Ik wilde namelijk weten of ik iets gemist had. Schijnbaar wel. Het spel dat ik nog steeds met veel plezier speel, blijkt in werkelijkheid geweldig slecht te zijn. Tenminste, als ik de reacties op het internet mag geloven. Bij iedere recensie kwam er een golf aan verbale diarree opzetten. Mensen stopten spontaan hun pre-orders, kraakten de game enorm af want ‘het was geen Resident Evil’. (En RE4 dan?) IGN UK gaf het een negen. De reactie: een negen? Ach gut. Had ik een andere game gespeeld?
Want zo erg is het echt niet. Neem Sheva bijvoorbeeld. Voor het eerst in de serie speel je samen met een partner online of A.I.. Met haar kan je op onbereikbare plekken komen, deuren openen en vooral heel veel Manjini (door Plaga’s bezeten Afrikaners) afknallen. Perfect is ze niet. Haar munitievoorraad slinkt soms heel snel, ze neigt enkel het pistool te gebruiken en oogt soms wat hopeloos bij baasgevechten. Daar staat tegenover dat deze dame aan de lopende band tegenstanders op honderd meter afstand neerlegt – zelfs met revolver. Geef haar daarom standaard enkel pistoolkogels en je hebt er geen kind meer aan.

De besturing kan nog altijd prima mee, ongeacht wat mensen zeggen. Ja, in RE5 kan je andermaal niet schieten en rennen tegelijk. Groentjes zullen daarom regelmatig een scherp voorwerp of gigantische bijl in de nek krijgen. RE4 veteranen hebben daar inmiddels een zesde zintuig voor ontwikkeld. Zoek simpelweg iedere keer de ruimte op waar je alle tegenstanders in een keer af kan schieten. Of stop, schiet iemand dood, loop een paar meter verder, draai om, schiet die ander neer. Of schiet een paar keer, sla/schop hem weg en gebruik de finisher. Serieus, er zijn zoveel improvisaties dat dit een non-issue is.
(Ik wil al die voorstanders voor rennen én schieten overigens wel voor het volgende waarschuwen: Als Capcom ooit besluit om het bij Resident Evil in te voeren, kan je er gif op innemen dat ‘bullet time’ niet lang op zich laat wachten. Sinds Code Veronica X zitten de tussenfilms immers vol met The Matrix referenties. Met andere woorden: je krijgt Stranglehold/Max Payne met monsters. Ga dan niet lopen zeiken dat er niets meer van Resident Evil over is, want ik had je gewaarschuwd.)
Serieuzer vraagstuk is het nieuwe inventarismenu. Niet alleen zijn we weer terug bij een beperkt aantal ‘slots’ – negen – voor wapens en items, ook staat het in real time. Als jij het menu activeert, ben je dus nog steeds kwetsbaar. Eerlijker, dat zeker. Snel in het pauzemenu helen en herladen ís immers valsspelen. Maar ik moest er erg aan wennen. Gelukkig kan je met de D-pad sneller van wapen of voorwerp wisselen. De pijlen staan namelijk voor de plek waar het betreffende item zich bevindt. Zet de vuurwapens op de boven, beneden, links en rechts positie en je ruilt een pistool zo om voor een shotgun.

Dit is gelijk de kracht van Resident Evil 5. Er zijn inderdaad wat handicaps, maar ze belemmeren niet het speelplezier. Capcom geeft je voldoende ruimte om met een beetje snel denkwerk daar mee om te gaan. Pas bij het allerlaatste baasgevecht komen er wat problemen en zelfs dan kan je improviseren. De game mist wel – en dat moet ik toegeven – wat extra bewegingen. Je kan bijvoorbeeld niet zonder Quick Time Event wegduiken en ik mis de mêlee aanvallen in de rug. Dat had de game nog beter gemaakt.
Waar ik mensen ook gelijk moet geven is dat RE5 heel veel op RE4 lijkt. De manjini gebruiken grotendeels dezelfde wapens als de ganados, de opbouw van de verschillende velden (dorp, heilige grond, industrieel complex, laboratorium) komen overeen en iedere slechterik verandert in een übermutant. Anderzijds zijn de tegenstanders een stuk sterker (de kettingzaaggasten en de sprinkhanen geven je nachtmerries) de mutaties grotesker (vooral van het voetvolk) en om eerlijk te zijn vind ik Chris ‘no-nonsense’ Redfield een stuk beter dan Leon S. ‘Ik ben badass. Nee echt.’ Kennedy.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
90 |
Sound |
90 |
Graphics |
95 |
Replay |
80 |
Niet zeuren. Kopen.
|
89 |
|
|
|
13:12 Trailer Red Faction: Guerrilla
12:33 Watchmen: The End is Nigh
|
Reacties (58) |
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
|
HcV83
op 11-03-2009 om 16:58
[Niv: 44 / Exp: 2195]
|
Ik hoor het alweer, dit spel kan ik dus over een paar dagen voor de helft van de prijs van marktplaats plukken.
|
|
Weslii
op 11-03-2009 om 16:59
[Niv: 167 / Exp: 8338]
|
Ik heb de eerste keer 20 uur over RE 4 gedaan.
|
|
Gast (82.171.66.xxx)
op 11-03-2009 om 17:10
|
ik wou em halen todat ik zag dat ie gvd 70euro is niet normaal meer
|
|
Tyrovian
op 11-03-2009 om 17:51
[Niv: 11 / Exp: 571]
|
Fuck kom wat later uit me werk dus kan hem vandaag niet hale  anders kijk ik morgen wel of anders op vrijdag
|
|
clas6
op 11-03-2009 om 18:01
[Niv: 5 / Exp: 232]
|
heb m uitgespeeld en vind hem helaas minder dan alle andere delen (ja allemaal idd) al lijkt hij wel erg veel op 4. dat komt vooral door de sfeer in de game, weinig tot geen schrikmomenten en de omgevingen lijken me ook meer uit indiana jones en tomb raider gehaald. Maar goed op die puntjes na is het best een leuke game geworden
|
|
Lawliet
op 11-03-2009 om 18:05
[Niv: 346 / Exp: 17280]
|
Ben nu bij chapter 2 en leuk dat het is!
|
|
zie sang
op 11-03-2009 om 18:06
[Niv: 80 / Exp: 3986]
|
prima review , hier vind je dat de info die ik wil
erin verwerk staat .
Wat me onmiddelijk tot je review aantrekt dat je rechtlijnig tegenover de gamer staat die klagen
over de besturing . Dat heb heb je prima aangepakt
mooi zo !
Gewijzigd door zie sang op 11-03-2009 om 18:09
|
|
FloriX
op 11-03-2009 om 18:49
[Niv: 258 / Exp: 12906]
|
Hebben jullie beide versies gespeelt?
Eurogamer heeft nml een artikel geschreven over de verschillen tussen beide versies en concludeerden dat de PS3 versie nogal slecht geport was (vooral grafisch) en ik zou graag willen weten of dit waar is.
Voor mij hoort Resident Evil toch een beetje bij de Playstation maar als de ps3 versie slechter zou zijn haal ik hem voor de 360.
Nogmaals, GEEN fanboyreactie, GEEN verwijten, GEWOON een vraag.
|
|
Gast (212.187.38.xxx)
op 11-03-2009 om 19:04
|
@Groentjes zullen daarom regelmatig een scherp voorwerp of gigantische bijl in de nek krijgen. RE4 veteranen hebben daar inmiddels een zesde zintuig voor ontwi...
Hier ben ik het niet mee eens, ik heb resident evil 4 op de gamecube uitgespeeld. En toen ik de demo speelde vond ik de besturing zo gigantisch K$#%$%#nker k*t, dat ik me er zo aan irriteerde dat ik niet eens zin had om de demo uit te spelen.
Waarom verpesten die jappaners zoon goede game met zoon slechte besturing? Ik snap het echt niet, je maakt een dikke sportwagen en stopt er een oude motor in uit 1930 lijkt het wel.
|
|
Lawliet
op 11-03-2009 om 19:13
[Niv: 346 / Exp: 17280]
|
FloriX ,
Ik had beide demo's gedownload en ik moet zeggen dat het voor de 360 grafisch beter is. Het voelt minder ''blurry'' als je begrijpt wat ik bedoel. En de controls vind ik persoonlijk beter en lekkerder om mee te spelen op de 360. Ik raad je dus de 360 versie aan.
|
|
Gast (217.121.138.xxx)
op 11-03-2009 om 19:20
|
Slecht, veel te kort. 6 uur maar! geen horror! geen puzzels!
Niet zeuren? F*ck you!
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 11-03-2009 om 19:26
[Niv: 751 / Exp: 37552]
|
@ FloriX: Wij hebben enkel de Xbox 360 versie aan een test onderworpen.
|
|
ElBassico
op 11-03-2009 om 19:27
[Niv: 14 / Exp: 718]
|
|
|
Gast (217.121.138.xxx)
op 11-03-2009 om 19:28
|
Slechte review trouwens. Er staat veels te veel tussen haakjes en dat "dan moet je later niet zeiken" verhaal is erg onprofessioneel.
|
|
Joris
op 11-03-2009 om 19:42
[Niv: 60 / Exp: 3009]
|
@ Gast (217.121.138.xxx)
De review heeft gewoon een heel andere stijl dan de standaard 'verhaal, gameplay, graphics, sound' afwerking. Dat juich ik zelf alleen maar toe, want zo krijg je verhalen die per game echt verschillen en boeiend zijn om te lezen.
|
|
Bar-B
op 11-03-2009 om 20:15
[Niv: 1 / Exp: 47]
|
@ Martijn Steinpatz:
In de laatste alinea moet "RE4" "RE5" zijn lijkt me
|
|
No'tje
op 11-03-2009 om 20:17
[Niv: 205 / Exp: 10250]
|
Gast (217.121.138.xxx)
Dan speel je het spel 2x uit heb je een spel van 12 uur.
|
|
Jelle Havermans
op 11-03-2009 om 21:02
[Niv: 103 / Exp: 5158]
|
mooie review
mijn maat had hem in 7 uur(!!) uit. Misscien doe ik er een paar uur langer over, maar dan koop ik liever een andere game die wat meer te bieden heeft, of een langere singleplayer heeft. want hoe vet de gameplay ook wel niet is ( ik vond de demo WEL tof) een beetje lange speelduur is voor mij wel belangrijk... het zijn toch 60 euro´s...
bovendien vond ik de setting (griezelige dorpjes en derg. ) van RE 4 vetter als het lichte afrika..maargoed, ik ben dan ook een horrorjunkie factor 5.
|
|
clas6
op 11-03-2009 om 21:06
[Niv: 5 / Exp: 232]
|
heb m zelf in 11uur uitgespeeld op een rustig tempo wat dingen zoeken etc
|
|
Gast (83.85.82.xxx)
op 11-03-2009 om 21:08
|
ik heb hem net binnen vind hem beter dan de demo mooie review trouwens beter dan bij gameking wat die sloeg nergens op :(
|
|
Gast (213.93.153.xxx)
op 11-03-2009 om 21:21
|
goede review deze game ga ik morgen kopen
en mensen die deze bessturineg klote vinden zijn gewoon re4 niet gewent en die game was fantastische chris redfield lijkt me wel een vettere karatker dus deze game ga ik gewoon heel vaak spelen en goede review
|
|
Martijn Steinpatz
op 11-03-2009 om 21:47
[Niv: 25 / Exp: 1231]
|
Bedankt voor de reacties, ook de negatieve, dat doet me veel deugd.
Even over de demo. Ik had hem nooit gespeeld, dus ik heb hem zojuist even op youtube gekeken. Ik snap de klachten. Dat stuk speelt zich ook in het begin van de game af en is inderdaad erg pittig. Vooral als je het menusysteem niet gewend bent en de grootste moeite hebt je weg te vinden. Ik had geen kogel meer over. Het is alsof je eerst Mercenaries moet spelen voordat het spel begint.
Gast 212: Laat je hier alsjeblieft niet door van de wijs brengen! De rest van de game krijg je voldoende tijd om aan de nieuwe dingen te wennen.
Maar als ik je een paar tips mag geven: zorg ervoor dat je wapens op boven, onder, rechts links staan (kan je met x of (waarschijnlijk de rechteractie knop op de ps3 controller, sorry ken die erg slecht). Als je in de ren van wapen/item wil wisselen, hou je handen op de controller en gebruik je TONG om de juist knop/wapen te pakken. Dit werkt geweldig, vooral bij Mercs. Zorg alleen dat je controller weg schoon is.
Gewijzigd door Martijn Steinpatz op 11-03-2009 om 21:49
|
|
Martijn Steinpatz
op 11-03-2009 om 21:49
[Niv: 25 / Exp: 1231]
|
Oh, en Leon Kennedy kan gewoon geen leuke bijdehante opmerkingen maken.
Salazar: I've sent my right hand after you!
Kennedy: Oh, your arm falls off?
Ik: *facepalm*
Chris doet geen moeite. Hij schiet gewoon gelijk. My kinda guy.
Oh en Joris, die negen uur was idd in anderhalve keer. RE5 rekent dat ook mee. Dan nog vraag ik me af of hij ook doodgaan en herstarten meerekent.
Gewijzigd door Martijn Steinpatz op 11-03-2009 om 21:55
|
|
ApoC
op 11-03-2009 om 22:18
[Niv: 101 / Exp: 5061]
|
Dank u gamed, een review die deze game verdiend,
Niet Zeuren, Kopen, Heerlijk!
|
|
MarcianoNL
op 11-03-2009 om 23:00
[Niv: 217 / Exp: 10864]
|
Enorm leuk spel! Inmiddels uitgespeeld binnen 9:54 uur ofzoiets maar in totaal al ruim 20 uur gespeeld. Vooral de Mercenaries game is erg leuk in coop(tot nu toe enkel bijna jappaners online met 1000 archievement scores dus moeilijk is het niet =P) Het enigste nadeel vind ik dat het spel nergens echt eng is. Deel 4 vond ik dan nog een enge sfeer hebben, maar zeker weten een topgame!
|
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
|
|
|