Enkele jaren terug bracht Electronic Arts een game uit met de naam Medal of Honor. Het was een realistische First Person Shooter die plaats vond in de gruwelijke Tweede Wereldoorlog.
Het verhaal werd aan de hand van harde videobeelden uitgelegd en historisch gezien klopte alles precies. De game werd ontzettend goed ontvangen. Er kwam dan ook een vervolg uit en ook dit spel was behoorlijk goed. Intussen zitten we in 2005 en zijn er een hoop andere goede First Person Shooters verschenen, zoals Doom 3 en Half-Life 2. Zitten wij überhaupt nog wel op een game uit deze reeks te wachten?
Het vorige deel, Medal of Honor: Rising Sun, was namelijk niet bepaald goed te noemen. Het spel was binnen een korte middag uit te spelen, de graphics waren verouderd en de kunstmatige intelligentie van de vijanden zorgden ervoor dat je lachspieren actief bleven. Toch gaat EA Games dit jaar een vervolg uitbrengen. Welke vernieuwingen heeft dit enorme bedrijf allemaal aangebracht? Is er ook nog sprake van originaliteit of wordt het een dertien in een dozijn shooter? Het is tijd om een blik in de toekomst te werpen door de historische game Medal of Honor: European Assault te bekijken.
Medal of Honor: European Assault neemt je mee in de tijd dat er een immense oorlog bezig was. Je hoeft deze keer niet naar de rare Japanners met hun maffe zwaarden te reizen: dit spel speelt zich af in ons eigen Europa. Europa werd grotendeels bezet onder het bewind van Hitler. Er was weinig eten en er ontstond veel geweld op straat. Amerika besloot om tegen Duitsland te gaan strijden. De Duitsers hadden echter een extreem groot leger en de oorlog was nog lang niet voorbij. Het waren verschrikkelijke tijden die je met European Assault mag naspelen. Het gehele verhaal is geschreven door John Milius: hij heeft onder andere het verhaal van de film Jaws bedacht.
In European Assault ben jij William Holt, een doorgewinterde strijder die in dienst is van de OSS: Office of Strategic Services. De OSS was een organisatie die probeerde strategische informatie te verzamelen en deze door te geven. Ze voerden diverse geheime operaties uit. William Holt speelt de sleutelrol tijdens deze geheime operaties. Je staat er echter niet alleen voor: je hebt allerlei teamgenoten tot je beschikking die computergestuurd zullen zijn. Een goede AI is dus van essentieel belang. De kunstmatige intelligentie van de vorige game van Medal of Honor, Rising Sun, was belabberd, en dat is nog een understatement. Hopelijk is de kunstmatige intelligentie van Medal of Honor: European Assault heel wat beter, anders komt het er alsnog op neer dat je er alleen voor staat.
Je teamgenoten kan je overigens commanderen. Denk nou niet aan ingewikkelde commando's, want zo zit Medal of Honor: European Assault niet in elkaar. Je kan zeggen dat Pietje 5 meter naar links moet en Sjaak 2 meter naar rechts, maar daar blijft het dan ook bij. Het is sowieso een beetje jammer dat dit spel zo snel na Brother in Arms in de winkels verschijnt. In Brother in Arms kon je namelijk ook al bevelen opdragen en het werkte allemaal hetzelfde als in European Assault. Maar gelukkig heeft Medal of Honor: European Assault meer te bieden dan alleen maar een systeem waarmee je mensen kan commanderen.
In de voorgaande delen van Medal of Honor viel het op hoe ontzettend lineair de game was. Ga naar punt a, maak kennis met persoon b en ga naar punt c. Met een beetje geluk mocht je nog even in een voertuig zitten maar veel meer gebeurde er in de missies niet. Volgens EA Games zijn deze tijden met European Assault voorgoed voorbij. Je hebt behoorlijk veel bewegingsruimte en je mag zelf bepalen hoe je een bepaalde opdracht gaat uitvoeren. Ook de volgorde van het uitvoeren van de opdrachten mag jij bepalen. Mocht je even geen zin hebben in het ontmantelen van een bom, dan ga je toch even 3 gevangenen bevrijden? Het is nog even afwachten hoe deze vrijheid uitpakt, maar het idee is in ieder geval goed.
|