Enkele jaren terug bracht Electronic Arts een game uit met de naam Medal of Honor. Het was een realistische First Person Shooter die plaats vond in de gruwelijke Tweede Wereldoorlog.
Over ideeën gesproken: de mannen van EA Games hebben tevens besloten om een Rally Meter in deze game te stoppen. Wat houdt deze Rallymeter in? Deze meter wordt steeds verder aangevuld naarmate je Duitsers aan het neerschieten bent. Wanneer de meter vol is, kan je hem activeren. Je wordt dan even onsterfelijk, je ammo gaat niet meer op en je schiet de ene headshot na de andere. Als een ware Rambo kan je over het slagveld crossen zonder zelf dood te gaan. Waarom zit deze waanzinnig onrealistische meter in een natuurgetrouwe game als European Assault? Volgens EA Games hadden soldaten soms een euforisch gevoel zodat ze beter gingen schieten. En daardoor werden ze zeker onsterfelijk? Hoe je het ook wendt of keert: een Rallymeter in een game zoals European Assault blijf ik onlogisch vinden. Op ons forum werd overigens een topic geopend waarin bleek dat er meer mensen problemen mee hadden.
In een oorlog sta je nergens zonder wapens. Deze wapens zijn, in tegenstelling tot de Rallymeter, wél realistisch. Er staan oude machinegeweren tot je beschikking en ook de snipers zijn van de partij. Voor iets meer explosieve kracht is een bazooka erg handig en mocht er ooit een vervelend groepje Duitsers aankomen, dan is een granaat erg welkom. In European Assault zal je meer dekking moeten zoeken dan voorheen en mocht je ooit geraakt worden, dan liggen er hier en daar doosjes leven verstopt. Deze doosjes kan je ook aan je teamgenoten geven zodat ze zich weer wat beter voelen.
Nieuw zijn de eindbazen die in dit spel zitten verspreid. Het gaat hier om Duitsers die heel wat sterker zullen zijn dan hun normale collegae. Ze kunnen meer hebben en vereisen een speciale tactiek om ze te verslaan. Deze gevechten zullen dan ook intenser zijn dan de gevechten tegen de doorsnee Duitsers, die met enkele kogels in het lichaam al het loodje zullen leggen.
Medal of Honor: European Assault kan niet online worden gespeeld en dat is toch wel opvallend. Niet dat de online mode van Rising Sun zo sterk was (deze game had online immers maar 2 modes die van de oertijd afstamden), maar meestal gaan de meeste First Person Shooters toch online. Waarom dit spel niet online kan? EA Games heeft zich volledig op de single player gefocust en had daardoor geen tijd meer om een waardige online mode te maken. Offline worden er wél 9 speltypen beloofd die met vier man te bespelen zijn.
Het geluid is altijd een sterke kant van de games van Medal of Honor geweest en dus zal de sound van European Assault ook wel in orde zijn. Grafisch gezien vallen de beelden tot nu toe echter behoorlijk tegen. Na games zoals Killzone en Halo 2 lijken deze screens te komen van een game uit 2000. De omgevingen zien er slecht uit en alles oogt nogal korrelig. Hopelijk valt dit tijdens het spelen niet zo erg op.
Na het teleurstellende Medal of Honor: Rising Sun mag EA Games haar ingedeukte imago proberen te verbeteren met dit spel. Medal of Honor wordt met European Assault heel wat anders maar niet realistischer. De Rallymeter lijkt complete onzin en de eindbazen zullen het realistische gevoel ook niet bepaald verbeteren. Desondanks is dit spel een game om in de gaten te houden, zeker voor de fans van dit genre. Medal of Honor: European Assault komt over enkele dagen in de winkels te liggen.
|