Jarenlang domineerde de filmindustrie en de muziekindustrie de game-industrie, maar jaarlijks groeide de game-industrie en zelfs de schijnbaar ongenaakbare filmindustrie wordt bedreigd.
Natuurlijk kan de game-industrie voorlopig niet op tegen de filmindustrie door de combinatie van bioscoopbezoeken en DVD verkopen, maar de omzet van de verkoop van videogames oversteeg in 2008 wel de omzet van de DVD en Blu-Ray disk verkoop. Cijferbureau Gfk verwacht dat het belang van de gameverkoop in 2009 verder zal stijgen, ze verwachten dat 57% van de entertainmentverkoop wordt gegenereerd door videogameverkoop. In 2008 was dit 53% en in 2007 47%. In landen zoals Italië en Spanje zijn videogames reeds verantwoordelijk voor 67% van de entertainmentverkoop. De overwinning van de game-industrie is te danken aan een groei van de gamemarkt met 20% en het inkrimpen van de DVD/Blu-Ray markt met 6%. Bij de DVD verkoop is Warner Bros. de grote winnaar dankzij The Dark Knight dat wereldwijd 15 miljoen keer werd verkocht. Met 13 miljoen deed ook Mamma Mia! het zeer goed. Opvallend was echter dat de meeste landen voor lokale films kozen. In Frankrijk en België bleek Bievenue chez les Ch’tis het populairst en in Duitsland koos men Keinohrhasen. In de game-industrie domineerde Nintendo met gemak.
|