Door een economische recessie wordt de consument voorzichtiger in hun aankopen, men koopt minder luxeproducten wat ook een effect op de game-industrie heeft.
Sony, Electronic Arts, THQ en Midway hebben bijvoorbeeld grote kuis gehouden in hun personeelsbestand en Brash Entertainment en Pinnacle zijn bankroet. Er is dus duidelijk een effect. Natuurlijk wordt een economische recessie door allerlei bedrijven anders opgevangen, analistenbureau DFC Intelligence ondervroeg daarom verschillende insiders.
Earthworm Jim bedenker David Perry ziet weinig problemen voor de game-industrie aangezien gezinnen eerder thuisblijven en gamen in een crisis. Daarna gaat alles ook opnieuw in stijgende lijn omdat meer mensen gamen, enkel op korte termijn zul je dus een effect zien. Aan de andere kant zul je hierdoor meer overnames en meer digitale distributie zien zodat er minder geld verloren gaat aan andere bedrijven.
Analist David Cole is het deels eens met Perry, maar hij verwacht problemen voor kleine ontwikkelstudio's. Zij zullen meer moeite hebben om te overleven. Daarnaast zouden grote uitgevers wel eens meer aandacht kunnen besteden aan vaste waarden en minder aan innovatie.
Lazard Capital Markets analist Colin Sebastian voorziet dat de problemen pas bij de volgende generatie zullen opduiken. Uitgevers zouden wel eens een pak voorzichtiger kunnen zijn bij de overstap naar een nieuwe generatie. Nu sprong iedereen onmiddellijk op de nieuwe generatie.
|