Feature: Vijf jaar games: Bioshock
Door Joris op 10-12-2008 om 18:54
|
Bron: Gamed
|
Gamed bestaat vijf jaar en oud en sentimenteel als ze nu is, gaat de redactie op de nostalgische toer. In deze featurereeks staan vijf bijzondere games van de afgelopen vijf jaar centraal. Eindpunt van de toer is Bioshock.
’.. want iemand moet de toiletten schoonmaken’
Joris: Ja, de personages van Bioshock zijn veel geroemd, wie zijn jullie favorieten?
Joni: Ongetwijfeld Cohen, ik heb altijd iets voor psychopaten.
Roderick: Andrew Ryan is mijn persoonlijk favoriet.
Maarten M: Cohen en Steinman.
Martijn: COHEN! Niemand kan aan die gek tippen. Maar Ryan is een snelle tweede. Ryan is een duivel, maar een die je kan begrijpen. Eigenlijk is het een tragisch karakter. Door wanhopig vast te houden aan zijn idealen, wordt hij precies het tegenovergestelde. In plaats van The Great Chain zijn gang te laten gaan, grijpt hij hem wanhopig vast en kan niet meer loslaten. Uiteindelijk blijkt hij nog de enige die zijn sanity vast heeft gehouden. Fontaine was de ultieme cynicus van het stel, maar wel een die je vaak toch gelijk moet geven. Hij zag als eerste dat Rapture verdoemd was, want iemand moet de toiletten schoonmaken.
Joni: Fontaine is uiteindelijk ook maar een opportunist, hij wil profiteren van het succes van de Rapture. Ik vond hem eigenlijk ook teleurstellend, hij werd het minst uitgewerkt in zijn Atlas vorm.
Martijn: Nee, qua karakter is hij best goed gedaan. Zoals ik al zei. Hij ziet Rapture zoals het echt is en niet zoals het zou moeten zijn.
Tja, wat wil je? Een 20 meter grote robot in zijn persoonlijkheid?
Maarten M: Mja, het verraad was goed, maar de uiteindelijke battle met Fontaine vond ik enigszins teleurstellend.
Joris: Ja, ik ook, sowieso was het einde een beetje jammer. Al had ik wel het goede einde, geloof ik.
Joni: Het einde was geen probleem, het gevecht zelf was zo dom.
Martijn: Heatseekers en klaar, da’s wel jammer, maar goed de lol zat hem ook in de velden ervoor. Ik denk dat de game een te hoge standaard had gezet, de laatste baas kon eigenlijk alleen nog maar tegenvallen.
Roderick: Tja, wat wil je? Een 20 meter grote robot in zijn persoonlijkheid? Games als bioshock zijn niet echt gemaakt voor eindbazen van het traditionele type.
Joris: Gewoon een meer gevarieerd gevecht was leuk geweest zijn, nu deed je eigenlijk continu hetzelfde, maar telkens met een ander type aanval.
Martijn: De eindbazen waren minder qua gevecht..
Roderick: Maar des te sterk qua verschijning.
Martijn: Precies.
Roderick: Ik wil het zelfs een kracht van de game noemen, een vreemde vorm van realisme blijft toch in stand. Het is geen game waarbij een niet-gamer staat te fronsen met een blik van "wat is dit voor absurd gebeuren".
Martijn: Het is een heel moeilijke kunst, er zijn er maar weinig die echt tot de verbeelding spreken.
Maarten: Het gegeven dat een eindbaas altijd zoveel sterker is dan zijn volgelingen is ook moeilijk geloofwaardig te maken in een game als deze, waar realisme wel een rol in speelt. Hoe surrealistisch Rapture ook is misschien.
Joni: Inderdaad, hoewel hij natuurlijk de enige was die effectief veel ADAM gebruikte.
Martijn: Favoriete omgeving, mensen?
Roderick: De tuinen.
Maarten M Denk ook de tuinen inderdaad.
Joni: Ik kan moeilijk kiezen eigenlijk, op het begin na waren alle omgevingen wel leuk.
Joris: Oh, ik vond het begin niet minder dan de rest. Dat stuk met die markt vond ik denk ik het leukste, weet niet meer hoe dat heette.
Martijn Farmer’s market. Fort Frolic voor mij, dat was de meest enge plek van Rapture. Vooral als je die wassenbeelden Spider Splicers wakker maakten. Die krengen hoorde je COMPLEET NIET. Ik wou dat ze die meer in de game hadden gestopt.
Joni: Nee, absoluut niet, de vijanden zijn op Survivor al moeilijk genoeg als je ze hoort aankomen.
Roderick: Tja....de moeilijkheidsgraad in BioShock vind ik maar wat loos eigenlijk. Moet eerlijk zeggen dat ik de game het liefst op easy had gespeeld.
Joris: Waarom op easy?
Roderick: Nou, op easy is de inleving beter, uiteindelijk knal je toch de sterkste ammunitie op een stel splicers en tja....nee...het haalde mij er wat uit.
Martijn: Foto's nemen jochie, take some snappies
Joris: Ja, die foto's heb ik gewoon een beetje verwaarloosd, als ik een vijand zag had ik niet zoiets van: kom we pakken onze camera er eens bij.
Roderick: Ja, same here.
Martijn: Wat waren trouwens jullie favoriete scènes?
Roderick Haha, die gek van een cohen natuurlijk en de openingscene.
Maarten M: Die ene waar je binnenloopt terwijl Steinman staat te opereren.
Joni: Die kennismaking met Rapture.
Joris: Dat stuk dat Cohen de trap af komt als het kuntstwerk af is, is ook echt mooi. En natuurlijk de dood van Ryan.
Maarten M: Met die golfclub ja...
Martijn: Splat!
Joni: Eigenlijk telt Bioshock veel te veel goede scènes
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
19:03 ELSPA rolt miljoenen kartel op
18:51 EA: 'Nintendo beheerst Wii softwareverkoop.'
|
Reacties (24) |
|
Pagina:
1
|
|
Gast (83.83.157.xxx)
op 10-12-2008 om 18:57
|
halo 3 is beter
|
|
GabberMaarten
op 10-12-2008 om 18:58
[Niv: 23 / Exp: 1134]
|
Lol, not.
|
|
GekooktEi
op 10-12-2008 om 18:59
[Niv: 483 / Exp: 24134]
|
Ga weg, gekke gast  .
|
|
MarcianoNL
op 10-12-2008 om 19:01
[Niv: 217 / Exp: 10864]
|
Bioshock had erg mooie momenten maar de game was niet echt voor mij weggelegd, het moment dat ik uit het vliegtuig kom en in die vuurzee lig blijft geweldig vooral omdat ik niet in de gaten had dat het in game was en kon bewegen. Leuke special.
|
|
Divine Rage
op 10-12-2008 om 19:02
[Niv: 97 / Exp: 4851]
|
Ik moet deze nog steeds een keertje spelen. Ja ik weet het, ik ga me nu in een hoekje zitten schamen.
|
|
Lawliet
op 10-12-2008 om 19:03
[Niv: 346 / Exp: 17280]
|
Bioshock was zeer vermakelijk. En wat een top verhaal! Bravo!
|
|
Gast (84.105.76.xxx)
op 10-12-2008 om 19:08
|
vette game maar ik versta geen ene reet van die voice-overs of het ligt aan me boxen
|
|
Lawliet
op 10-12-2008 om 19:10
[Niv: 346 / Exp: 17280]
|
Boxen
|
|
Taw0n
op 10-12-2008 om 19:11
[Niv: 83 / Exp: 4141]
|
Als ik terug denk, wow, die game was vet
|
|
No'tje
op 10-12-2008 om 19:34
[Niv: 205 / Exp: 10254]
|
De eindbaas was niet zo.. Maar de rest was top hij verdiend al die negens dik.
|
|
raxus07
op 10-12-2008 om 19:49
[Niv: 64 / Exp: 3205]
|
biosjock is een flutspel jmmr dat de makers het zo gemaakt hebben het idee zelf is wel gwn hard
|
|
Nibor
op 10-12-2008 om 20:02
[Niv: 144 / Exp: 7223]
|
One of kind in a good way
|
|
Gast (86.90.69.xxx)
op 10-12-2008 om 20:14
|
Verhaal van Bioshock is net een boek. Je leeft het verhaal. Al die plotwisselingen waren net alsof je een Thriller film aan het kijken was. De gameplay was iets minder. Wel leuk bedacht om met elementen als vuur en electriciteit te spelen, maar vernieuwend was het helaas niet. Als Bioshock in boekvorm verschijnt ga ik dat boek zeker halen.
|
|
Nelus
op 10-12-2008 om 20:16
[Niv: 526 / Exp: 26310]
|
Bioshock vond ik zeker één van de toptitels. Big Daddy's waren leuk, de thema's van elk lvl waren erg leuk en heel goed uitgebeeld. De bosses waren supervet en de storytelling was echt briljant....
would you kindly....
would you kindly...
would you....kindly }>
|
|
zuzek
op 10-12-2008 om 21:14
[Niv: 20 / Exp: 1024]
|
Laatste boss was te abrupt en makkelijk, maar voor de rest een van de beste games die ik ooit heb mogen spelen. Leuke afsluiter!
|
|
Jelle Havermans
op 10-12-2008 om 21:30
[Niv: 103 / Exp: 5158]
|
Was inderdaad een briljante game. ik zal dat neon-Happy-new-year-50's bord wat half uitgevallen troosteloos in zo'n ruimte lag en de geweldige achievement : irony nooit vergeten. bioshock in het algemeen is de beste, prachtigste en briljant vertelde game ooit. Nog nooit wist een game mij zo te boeien, met gekkigheden en belachelijk slimme, en uitgedachte dingen als de Irony achievement of het mysterie rond de plastische chirurgie in rapture. (wat geweldig onthult word bij die geflipte dokter, volgens mij de eerste baas.) en natuurlijk niet te vergeten, het briljante ''whould you kindly?'' en ''look mister bubbles, its an angel!!''
enige nadeel was de te absurde baas. dat was zonde, voor de rest een dikke 9.
zo dat was mijn lofwoordje over bioshock
leuk stukje trouwens gamed,
Gewijzigd door Jelle Havermans op 10-12-2008 om 21:33
|
|
Jonezy
op 10-12-2008 om 22:17
[Niv: 192 / Exp: 9611]
|
Heb hem laatst pas gespeeld, vond hem goed. Deed me een beetje denken aan hoe Half-Life ook elke keer een revolutie brengt
|
|
Gast (85.147.168.xxx)
op 10-12-2008 om 23:25
|
Bioshock was inderdaad gewoon echt af.
Nog steeds de beste game op de 360.
|
|
Gast (82.204.103.xxx)
op 10-12-2008 om 23:40
|
Surround sound in dit spel is echt te bruut. Topgame.
|
|
Gast (84.198.190.xxx)
op 11-12-2008 om 00:36
|
Gast (85.147.168.xxx) op 10-12-2008 om 23:25
Bioshock was inderdaad gewoon echt af.
Nog steeds de beste game op de 360.
gelijk heb je !!!!!!
|
|
wesmoen
op 11-12-2008 om 09:13
[Niv: 56 / Exp: 2798]
|
het spel is heel strak alleen ik ben na een tijdgestopt
|
|
Gast (86.93.55.xxx)
op 11-12-2008 om 09:32
|
ben een week of 2 geleden begonnen aan het spel, maar het boeide mij niet echt. heb het een uur of anderhalf gespeeld, en de eerste scene's had ik echt iets van Wow!. maar toen ik echt zelf wat mocht gaan doen,... ik zet drie stappen en zie een soort waterkoeler staan, ik loop er op af en voor ik het weet pak die gek een spuit op en steek die in zijn arm. duidelijk niet in amsterdam op gegroeid, zomaar gevonden spuiten gebruiken. maar het ergst is nog dat ik ineens super krachten heb. en dat is dus niet mijn ding. ik wist dat het in de game zat, maar ik hoopte dat je het pas later zou krijgen (ala Farcry). en niet letterlijk twee minuten in het spel.
|
|
Darko Marco
op 20-12-2008 om 21:18
[Niv: 12 / Exp: 577]
|
mensen die negatief zijn over dit spel: rot op  dit is 1 van de beste spellen die ik ken!!!!!!
samen met: Zelda-Orcina of Time N64 en Mario N64
dit spel had ik geruild voor shadowrun, ben zo blij dat ik deze game had, helaas is die wg, maar mischien koop ik hem weer opnieuw.
Bioshock: 9.4
|
|
Gast (125.63.65.xxx)
op 24-12-2011 om 03:36
|
Great inghsit. Relieved I'm on the same side as you.
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|