Review: Fable II
Door Rene Groen op 27-10-2008 om 12:48
|
Bron: Gamed
|
Het komt maar zelden voor dat ik een spel twee keer uitspeel. Te weinig tijd en teveel toffe andere titels zijn hier vaak de reden van, het is dan ook best bijzonder dat ik zowel Fable als Fable: The Lost Chapters van begin tot eind heb doorgespit. Kan Fable II me wederom een magisch gevoel geven?
In een vorige alinea liet ik de combat al even voorbij komen, maar deze verdient het om dieper bekeken te worden. Wat is namelijk het geval: de game maakt gebruik van één knop per combatsoort. Hierdoor zijn je pistool, zwaard en magie allen toegewezen aan één aparte knop, waarmee ik van tevoren bang was of je niet met simpel button bashen door de game heen zou wandelen. Gelukkig is dit niet het geval, het zorgt er juist voor dat je toffe combo’s kunt maken en tegelijkertijd kun je de vaardigheden gedurende het spel van upgrades voorzien om ze krachtiger te maken. Dit laatste gebeurt met orbs, deze verzamel je door vijanden af te maken, een systeem dat we kennen uit het eerste deel. Het één staat overigens niet los van het ander, door vijanden stijlvol (bijvoorbeeld middels combo’s) af te maken scoor je meer ervaringspunten en kun je weer meer vaardigheden unlocken, waarmee je weer betere combo’s kunt kopen. Bij deze vaardigheden moet je denken aan andere magiesoorten, een sterker zwaard of een beter bereik van je pistool.
Het niveau van de vijanden neemt toe naarmate de game vorder, maar je hoeft niet bang te zijn om geen enkele kans te maken. De ‘one-button combat’ geeft al aan dat het spel ook voor minder ervaren spelers een fantastische ervaring moet zijn en de vijanden spelen hier goed op in. Later in het verhaal zul je wel degelijk enige vaardigheid moeten hebben, de aanpak van deze vijanden verandert bijvoorbeeld, maar over het geheel gezien is de game perfect speelbaar voor ervaren en onervaren spelers.

Hoe mooi al het bovenstaande ook klinkt, het is slechts één kant van de medaille. Al het bovenstaande, wat tot nu toe zeer geslaagd is, valt weg als een andere deel van de game wegvalt, en dat is de setting van de game. Fable heeft voor mij altijd iets sprookjesachtigs gehad, alsof ik door de Efteling liep en de attracties gevormd werden door de dorpjes die ik kon betreden en de vijanden die ik kon verslaan. Gelukkig laat Fable II op dit vlak geen enkel steekje vallen. Albion is kleurig als een sprookjesboek en vermakelijk als een pretpark. Overal is wat te zien of te beleven en in alles is een keuze te maken of je liever het goede of het kwade pad bewandelt, iets wat zijn uitwerking heeft op je omgeving en je voorkomen. Deze grafische stijl krijgt hierbij ook nog eens afwisseling van een geweldige sound, eentje die ik zou willen vergelijken met de soundtracks van films als Harry Potter en Lord of the Rings. Het weet voortdurend de juiste snaar te raken en fans van het eerste deel zullen ook nummers herkennen, al dan niet in aangepaste vorm.
Een 100 met een gouden griffel dus? Niet helemaal, want ondanks dat ik Molyneux in de loop der tijd wat minder serieus ben gaan nemen in zijn woorden slaat hij de plank op één punt volkomen mis, en dat is de coöp. Op papier klinkt het heerlijk, het spel van een vriend joinen (of andersom) en hetgeen wat je aldaar aanricht heeft zijn invloed op de wereld. Een droom voor Fable spelers, ware het niet dat de coöp kampt met fouten. Niet alleen speel je ineens niet meer met je eigen karakter, tevens blijven verzamelde items achter en zijn er zelfs savebugs aanwezig. Ik vertrouw erop dat Lionhead deze wegwerkt, maar als je de coöp al later aan de game toevoegt middels een patch moet deze wel in orde zijn.

Fable II is een volwaardige sequel geworden op een reeds heerlijke game. Wederom werd ik in het verhaal gezogen, maar dit keer weet Molyneux hierin wel zijn beloofde punten na te komen. De grafische stijl, die van een sprookjesboek met kleurplaatelementen, aangevuld met muziek die de juiste sfeer weet neer te zetten, zorgt ervoor dat Fable op ieder front indruk weet te maken. Natuurlijk heb ik in de review niet alles naar voren gebracht, er is immers zoveel te vertellen en zoveel te beleven dat ik deze tekst niet wil gebruiken om je alle verrassing te ontnemen. Fable II is voor mij dan ook een zeer grote titel geworden die iedere Xbox 360 bezitter gespeeld moet hebben. De beste titel van het jaar? Dat gaat me wat te ver, naast enkele oneffenheden in de game zelf verschijnt er namelijk nog zoveel meer, maar laat ik het erop houden dat de game zeker in mijn top vijf van favoriete Xbox 360 titels staat en ik durf zelfs te wedden dat dit aan het einde van het jaar nog steeds het geval is.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
95 |
Sound |
95 |
Graphics |
95 |
Replay |
90 |
Fable II overtreft iedere verwachting.
|
94 |
|
|
|
12:59 SD vs. Raw 2009 krijgt exclusieve PS3 uitgave
12:34 Mercenaries 2 update uitgesteld
|
Reacties (78) |
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
|
nannerom
op 29-10-2008 om 15:59
[Niv: 0 / Exp: 25]
|
@massacre me: Je speelt een RPG... Terwijl je lvl'n haat... hoe snugger
'K vind de herspeelbaarheid toch zeer groot moek zeggen, ben nu bezig met m'n 3de ventje, en het verveelt nog niet :p
De game is 1 van de versalvendste game's dak de afgelopen jaren al gespeeld heb
I love it, en Rene... Super goeie Review!
|
|
Chromath
op 29-10-2008 om 22:41
[Niv: 0 / Exp: 16]
|
Supertof spel!
|
|
massacre me
op 09-11-2008 om 19:14
[Niv: 9 / Exp: 455]
|
Ehm ik heb nooit gezegd dat ik niet van lvlen houd? ik heb niet voor niets n lvl 70 lock op wow
|
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
|
|
|