Review: Mercenaries 2: World in Flames
Door Rene Groen op 09-09-2008 om 16:14
|
Bron: Gamed
|
Kennen jullie Herman, die rare jongeman die aan Idols en Popstars mee deed? Wanneer je naar deze jongen kijkt, vind je hem zielig, maar toch kijk je verder, puur uit leedvermaak. Het was een gevoel dat terugkeerde toen ik Mercenaries 2: World in Flames aan het spelen was.
Alvorens ik de connectie tussen een slechte zanger enerzijds, en een game anderzijds zal maken dienen we uiteraard in het begin te beginnen om de game zelf beter te begrijpen. Mercenaries 2: World in Flames is de sequel op Mercenaries, maar ook prima te spelen zonder dat je dit eerste deel in handen hebt gehad. Geheel los van zijn voorganger staat de game echter niet, al in het begin dien je meteen te kiezen uit de drie bekende karakters, Mattias Nilsson, Chris Jacobs of Jennifer Mui. Ieder van deze karakters heeft verschilt lichtjes, zo is de ene net wat sneller en neemt bij de ander de health wat sneller toe, verschillen binnen het verhaal zijn echter minimaal.
Als huurling neem je de opdrachten aan waarbij geld te verdienen valt en dus neem je al snel een missie voor Ramon Solano aan, een man die zaken liever oplost met een kogel dan met een goed woord. Eenmaal de missie succesvol afgerond breekt de shit uit wanneer blijkt dat ze je liever kwijt dan rijk zijn, hetgeen resulteert in een kogel in je kont. Een huurling laat zich echter niet zomaar een kogel in zijn achterwerk schieten en dus zet je een basis op in Venezuela, alwaar je zint op wraak. Veel meer dan dit heeft de game niet om handen, de schrijver hoeft dan ook niet aan een boek te gaan beginnen.

Binnen Venezuela is er geen regering of politiemacht die alles in het gareel weet te houden. In plaats daarvan zijn er een vijftal facties die elkaar niet uit kunnen staan en dus constant in elkaars haren vliegen. Omdat geld niet stinkt voer je missies uit voor deze facties met het uiteindelijke doel om dichter bij Solano te komen en wraak te nemen. Wanneer je voor de ene factie vecht zal dit gevolgen hebben voor de andere, zij zijn immers niet blij wanneer je hun gebied binnen trekt om je kogels op ze te legen. Al snel zullen ze door hebben dat je aanwezig bent en terugvechten, maar van dit laatste hoef je weinig te verwachten. De AI van de tegenstanders stelt bijzonder weinig voor, zo zit er geen enkele strategie in hun aanval en staan sommigen rustig om zich heen te kijken terwijl jij al in hun nek staat te hijgen. Opvallend is ook dat iemand met een melee kill meteen dood is, maar soms na een magazijn uit je geweer nog overeind blijft staan. Een headshot lijkt eveneens weinig uit te maken, negen van de tien keer staan ze nog gewoon overeind en lijkt het maar weinig invloed te hebben. Omdat je health automatisch regenereert wanneer je even dekking zoekt, kies je er al vaak voor om naar binnen te rennen en iedereen met een melee kill om te leggen. Niet erg chique, maar wel succesvol.
Een ander punt waar we weinig enthousiast over kunnen zijn is het geluid, en dan met name de dialogen. Hoewel de karakterdialogen in filmpjes nog van een behoorlijk niveau zijn, mede door de ietwat overdreven voice-acting die perfect bij de game past, blijkt dat er maar weinig aandacht uit is gegaan naar de overige elementen in de game. Terwijl ik nog geen uur in de game bezig was leek ik alle mogelijke one-liners al minstens twintig keer gehoord te hebben, en dan waren deze vaak ook nog eens misplaatst. Het is een onderdeel van de game waar veel meer aandacht naar uit had moeten gaan, maar wat helaas vergeten lijkt te zijn.

Het sterkste element van het spel is de complete destructie. Simpel gezegd: dat wat je ziet, kan plat. We hebben het dan niet zozeer over het landschap, maar vooral over de gebouwen en voertuigen die erop staan. Wanneer je er de beschikking over hebt kun je een air strike over laten vliegen die een gebouw met de grond gelijk maakt, simpelweg omdat er iemand op het dak stond die volgens het contract gedood diende te worden. De helikopter kan tevens ingezet worden om voorraden te laten droppen, denk aan geweren, health of complete voertuigen. Deze laatste kun je echter ook gewoon van de weg halen, een auto of motor pak je, ŕ la GTA, gewoon af, maar ook een tank of helikopter zijn te kapen. Helaas komt er bij de inzetting van je voorraden wel een groot nadeel kijken, namelijk dat het selecteren middels een menuutje gebeurt dat je vanuit je game benadert. Wanneer je dus aangevallen wordt kun je niet snel een air strike inroepen omdat je tijdens de selectie nog kogels op zult moeten vangen. Hoewel de ravage van de air strike voldoening geeft is dit een element dat beter uitgewerkt had kunnen worden.
Grafisch is het spel wisselvallig. In het eerste gedeelte zul je niet onder de indruk zijn door de modellen van karakters, voertuigen en landschap, wanneer je echter getuige bent van een air strike die een complete olieraffinaderij vlam doet vatten zit je te genieten op je stoel. Deze wisselvalligheid zien we ook terug in andere gedeelten van de game, zo kun je een half uur lekker aan het spelen zijn, maar kun je het half uur erop weer geplaagd worden door bugs. In totaal zijn de bugs die ik ben tegen gekomen niet op één hand te tellen, maar je moet denken aan pistolen die ineens niet af willen vuren, daken die blijven zweven nadat je een huis hebt weggevaagd, gewond raken omdat je te snel een trap af loopt, Achievements die je niet krijgt na het voltooien van een bepaald doel, een voertuig dat ineens verdwenen is nadat je er net uitgestapt bent, en zo gaat de lijst nog wel even door. Pandemic lijkt niet genoeg tijd genomen te hebben om dit soort onvolkomenheden weg te poetsen.

De complete destructie van de game komt het beste tot zijn recht door de game in coöp te spelen. Niet alleen is het plezier groter, op het spaarzame moment dat je de dood vindt, kan je teamgenoot je genezen, om zo weer lekker verder te knallen. Een klein smetje is dat de coöp niet geheel lagvrij is, met name wanneer je beiden een air strike inzet kan de boel soms zo heftig worden dat het geheel hier stevig onder te lijden heeft.
Zoals in de inleiding aangegeven kan ik Mercenaries 2: World in Flames vergelijken met Herman, de man die zichzelf meermaals voor lul heeft gezet tegenover de hele wereld. Wanneer ik naar Herman kijk vind ik het eigenlijk een zielig geval, maar omdat het zielige doorslaat naar lachwekkend kijk je toch verder. In Mercenaries 2 is dit eigenlijk niet anders. Veel losse onderdelen uit de game kloppen niet en willen je meermaals doen besluiten om te stoppen. Echter, wanneer je toch doorzet kom je weer op het punt waarbij je gebouwen mag vernietigen en andere destructie mag veroorzaken, en dan blijkt toch dat de zielige punten, al dan niet tijdelijk, worden vervangen door een heerlijk gevoel. Het maakt het spel nog steeds geen meesterwerk, maar af en toe moet je ook leuke tussendoortjes hebben om een meesterwerk weer te kunnen waarderen. Want zeg nu zelf: als je gelachen hebt om Herman kun je de muziek van je favoriete band toch weer een stuk beter waarderen?
|
|
Beoordeling
Gameplay |
75 |
Sound |
40 |
Graphics |
75 |
Replay |
80 |
Mercenaries 2 draait om destructie, helaas is er daardoor minder zorg uitgegaan naar de rest.
|
68 |
|
|
|
17:47 Final Fantasy Fables met oktoberdatum
15:18 Gameplaybeelden Supersonic Acrobatic
|
Reacties (37) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 09-09-2008 om 20:44
[Niv: 752 / Exp: 37624]
|
|
|
X
op 09-09-2008 om 21:57
[Niv: 13 / Exp: 670]
|
OMG Rene...
Je gaat je site toch niet verpesten door een link naar herman te posten ??
|
|
Gast (78.21.27.xxx)
op 10-09-2008 om 00:04
|
Laat ik nu eens heel duidelijk zijn, Had deze game nu eens op iedere site een 9 gekregen, haalde ik deze game nog niet.
P1 ; MOET het aan jou normen voldoen .
P2 : Gameboekjes en gamesites worden dikwils betaald om een 8 of meer te geven
P3 : Het is niet omdat je vrienden goed vinden jij dit ook moet, want het is jouw geld en
jij die het moet uitspelen .
P4 : Zoek zelf eens wat op trailers of stel ff een vraag op de forums of nog beter ga eerst naar een winkel waar je, je game ff kan testen.
P5 : Valt deze game in je smaak en je weet hem ergens goedkoper staan, ga hem dan daar kopen ( TIp : meestal zijn dit nu juist de zaken waar testen niet toegestaan is ) ;)
|
|
Gast (77.248.177.xxx)
op 10-09-2008 om 06:46
|
Ik vind de game echt briljant.
|
|
Thibby
op 10-09-2008 om 14:58
[Niv: 6 / Exp: 300]
|
zo'n saaie game????
|
|
Jelle Havermans
op 10-09-2008 om 15:03
[Niv: 103 / Exp: 5158]
|
mm.. jammer had toch meer van deze game verwacht. wacht wel op een betere destructie game. want die zal dr bij mij in huis komen een spel waar in alles KAPOT MOET!!!!!!!!!!!!
|
|
Jelle Havermans
op 10-09-2008 om 15:05
[Niv: 103 / Exp: 5158]
|
whaha herman!XD leuke review overigens.
|
|
No'tje
op 12-09-2008 om 04:13
[Niv: 205 / Exp: 10254]
|
Gametrailers geeft deze game een flinke 7.9 maarja ik wacht wel totdat deze game rond de 30 euro is
|
|
GekooktEi
op 13-09-2008 om 14:04
[Niv: 483 / Exp: 24134]
|
@ ninodude
Ik ken een online winkel waar je Mercs 2 voor 40 kan halen  . Ik PM je 'm wel.
|
|
nightwarrior
op 13-09-2008 om 20:40
[Niv: 26 / Exp: 1313]
|
Ik heb maar besloten deze game te kopen zonder reviews te lezen maar gewoon op youtube filmpjes kijken en trailers en het is vet. De sound is niet zo slecht. De one liners hoor je inderdaad vaak maar dat heb ik bij gta ook. Vermaak heb je zat, roep een nuke en gooi gewoon komplete flatgebouwen naar de grond. Ik haate EA maar begin het weer minder te haten naar deze game.
|
|
Gast (82.217.30.xxx)
op 21-09-2008 om 12:21
|
de wide screen optie is wel beschikbaar (althans voor mij dan)...
ik vind het wel een leuke game, maar zoals meer mensen al melden is dat Enemy Spotted!!, Dont shoot its the merc, Enemy spotted!! loop heel irritant... verder vind ik het wel leuk in elkaar gezet.. het doet me heel erg denken aan GTA maar dan met vernietigbare gebouwen ^^
|
|
Gast (85.150.176.xxx)
op 12-11-2008 om 12:50
|
ik snap het allemaal niet meer hoor ik heb het spel vorige week gehad en ik heb helemaal nergends problemen mee :S bij mij doet alles het gewoon en het is niet zo als een game site zo een laag cijfer geef dat het een slecht spel is want dat is je eigen keuze of je het een leuk spel vind of niet en dit spel is gewoon een leuk spel het is een spel en niet de echte wereld nou en dat je niet door bosjes kan lopen dan is dat toch nep voor mij hoef het echt geen supergrafische spel zijn ofsow of een perfect spel zolang ik er plezier aan beleef vindt ik het best :)
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
|