Review: Too Human
Door Roderick op 02-09-2008 om 17:26
|
Bron: Gamed
|
Met de ontwikkeling die op de PSX begon heeft Too Human een lange en roerige ontwikkeltijd achter de rug. Uiteindelijk is de game op de Xbox 360 beland en is het het eerste deel in een trilogie. Wat de kwaliteit van de game uiteindelijk is geworden lees je in deze review.
Silicon Knights, de ontwikkelaar achter Too Human, staat bekend om twee Nintendo GameCube games, te weten Metal Gear Solid: The Twin Snakes en Eternal Darkness. Beide games wisten in de pers goed te scoren en als gevolg hiervan waren de verwachtingen rondom Too Human dan ook hoog. Een aanvankelijke vertoning van Too Human, draaidende op een Xbox 360, beloofde echter weinig goeds. De ontwikkeling ging echter door en eindelijk is de Action-RPG hybride van deze Canadese ontwikkelaar uit de schappen te halen. Too Human blijkt uiteindelijk een aparte game die zowel slecht als intens verslavend kan zijn.
In Too Human wordt Noorse mythologie aangevuld met een science fiction thema. Dit houdt in dat de bekende Noorse goden in de game aanwezig zijn, je als hoofdpersoon met Baldur speelt, en het Noorse in de stijl van de game is terug te zien. Het science fiction thema houdt in dat de Noorse goden gebruik maken van cybergenetica om zichzelf beter te maken. Ook is de mensheid technologisch gezien een stuk verder dan in de oude Noorse verhalen. Vliegschepen, vuurwapens en computers zijn meer regel dan uitzondering. In deze wereld zijn ook robots aanwezig. Deze robots hebben gedurende hun verblijf op de planeet nog maar één ding gedaan en dat is oorlog voeren met de mens. Nog maar een paar miljoen mensen zijn over en de Noorse goden besluiten het menselijk ras te redden. De missie van Baldur is begonnen.

Zo begint ook Too Human voor de speler. Allereerst moet voor Baldur een klasse worden uitgezocht. De Champion is het all-round personage, de Beserker is gespecialiseerd in handwapens en levert daar wat leven voor in, de verdediger heeft juist extra leven maar doet minder schade. De Commando is gespecialiseerd in vuurwapens en de Bio Engineer is een heler, die zowel zichzelf heelt als anderen. Nadat een klasse is gekozen wordt gekozen voor een bepaalde groep wapens en wordt van je als speler verwacht op een bepaalde manier te spelen die bij de klasse past. Om je klasse te ontwikkelen zijn verschillende dingen te doen: de Skill Tree geeft je verschillende mogelijkheden om je spin (een robotje op je rug) te gebruiken en bepaalt je Battle Cry (de tijdelijke toename van bepaalde skills in de gehele party). Daarnaast zijn er de wapens, die in kracht toenemen naarmate je personage sterker wordt. Ook zijn deze krachten aan te vullen door Runes, stenen die in je wapens passen. Kortom: je bent wel even bezig je ideale personage samen te stellen.
Uiteindelijk wordt je personage echter maar op één manier sterker en dat is levellen. Een level omhoog gaan houdt in dat je skillpunten in de Skill Tree kunt besteden en bepaalde wapens kunt gebruiken. Levellen kan maar op één manier en dat is vijanden verslaan, heel veel vijanden. De manier waarop je deze verslaat gaat echter anders dan in andere games (Action RPG’s als Diablo werken met een muisklik, console Action-RPG’s met één of meerdere actieknoppen). In Too Human val je aan met de rechter analoge stick. Hiermee bedien je normaal de camera, maar die is compleet uit handen genomen (je kunt de camera echter nog steeds achter je plaatsen met Lb). Voordeel aan het gebruik van de rechter analoge stick is er niet. Het is een waardeloos en klunzig systeem. Controle over de camera is veel belangrijker dan een aparte manier van besturen. Daarbij geven knoppencombinaties gewoon een veel betere respons. Het vuren van een vuurwapen gaat gelukkig wel gewoon met de trigger(s) waardoor dat systeem naar behoren werkt.
In vier gestrekte werelden werkt Baldur zich met enkele teamgenoten richting het uiteindelijke doel van de game: het verslaan van de vijand. Het verhaal ontknoopt zich in iets groots, wat uitermate geschikt is voor een trilogie. Toch is het verhaal niet meeslepend te noemen aangezien er vrij weinig verhaal is. In de gestrekte werelden ben je namelijk vooral met één ding bezig en dat is het hakken door hordes vijanden. Probleem hier is dat de omgevingen erg repetitief zijn en de vijanden eveneens weinig variatie kennen. Het Library level in Halo lijkt een ritje van 3 minuten vergeleken met de uitgestrekte lappen repetitieve saaiheid van omgevingen in Too Human. Toch moet gezegd zijn dat de vormgeving in de game bijzonder geslaagd is: omgevingen ogen wijds, kennen verschillende details in de achtergrond en hebben een vette stijl. De personages vallen dan weer tegen en de framerate is niet om over naar huis te schrijven, helaas. Op het gebied van graphics scoort Too Human dus matig.
Goed, het speelt dus niet lekker met die rechter analoge stick, er zijn maar vier omgevingen en deze omgevingen vervelen ook nog eens snel. Wat maakt de game dan in vredesnaam leuk? Bijna had ik geen idee terwijl ik de game toch in sessies van drie tot vijf uur speelde. De game is dus verslavend, maar waarom is dat? Het levellen zelf, dat is in Too Human prima gedaan. De Skill Tree geeft je leuke dingen om aandacht in te stoppen, de Achievements bij het levellen zijn de moeite waard en de pickups slepen je door het tien tot vijftien durende avontuur heen. In Too Human word je werkelijk overspoeld met vijanden, die op hun beurt weer ladingen met wapens en bepantsering laten vallen. De game weet je op exact de goede momenten te voorzien van het juiste nieuwe wapen of armor waardoor je weer even een uurtje doorgaat. Vereiste is wel dat je hier als gamer een beetje warm van moet worden. Hou je niet van een game als Diablo dan moet je hier helemaal niet aan beginnen. Is Diablo wel je ding, dan trekt dit loot-element je met gemak door de game. Sterker nog, dit stukje gameplay laat je gebieden opnieuw spelen opzoek naar geheime locaties, speciale wapens en meer ervaringspunten. De game zal dus bij een selecte groep zeer succesvol blijken, maar bij het gros van de gamers blijft Too Human eigenlijk een waardeloos spel.
Voor de fan van oneindige wapens en bepantseringen is eigenlijk niet meer replaywaarde nodig. Toch heeft Silicon Knights de moeite gedaan om er een online coöperatieve modus in te stoppen. Een leuke toevoeging, maar wel een toevoeging die compleet mank is. Deze modus is namelijk slechts met twee spelers te spelen, waar aanvankelijk vier spelers de bedoeling was. Dit zie je duidelijk aan de game terug: wat heb je bijvoorbeeld aan de Bio Engineer klasse als hij alleen zichzelf en zijn partner kan helen? Het hele party-effect is eraf. Dit geldt eveneens voor de Battle Cry: een juiste timing van de juiste Battle Cry zou in een party van vier personen werkelijk wat tactiek toevoegen. Nu blijft het bij een toevoeging die er eigenlijk voor de opvulling inzit. Een enorme gemiste kans die eigenlijk onvergefelijk is.

In een losse noot wil ik even het volgende toevoegen: bij het spelen van Too Human viel me de gelijkenis met een eerder verschenen Xbox 360 game op, te weten Kingdom under Fire: Circle of Doom. In beide games draait het compleet rondom de wapens en dergelijke die vijanden laten vallen. Beide games hebben een extreem simpel combatsysteem en beide games maken gebruik van een dubbele wereld: een wereld waarin gevochten wordt en een wereld waarin geheimen et cetera vrijgespeeld kunnen worden. In Too Human is dit de cyberspace, in Kingdom under Fire is dit de wereld van de doden. Een opvallende gelijkenis tussen twee Xbox 360 exclusives. Kingdom under Fire kwam er niet goed af omdat het systeem van itemdrops de game totaal niet uit de vergetelheid van simpele combat en repetitieve omgevingen kon trekken. In Too Human lukt dit wel redelijk, vandaar ook de hogere becijfering van Too Human.
Silicon Knights heeft enkele onbegrijpelijke keuzes gemaakt voor Too Human: de combat met de rechter analoge stick is onder de maat en zit het gebruik van de camera in de weg. Ook is de keuze voor een klein aantal omgevingen om in te spelen geen keuze die bij een grote groep gamers in de smaak zal vallen. Gelukkig hebben ze twee dingen goed gekregen en dat is het systeem van levellen en het lootdroppen. Dit kan de fan van Action-RPG’s tot vele uurtjes achter de Xbox 360 gekluisterd krijgen. Voor deze groep gamers is de game dan ook best aan te raden, zij zullen de game na het uitspelen nog zeker verder spelen omdat de beste armorset niet is verkregen of dat ene wapen nog niet is gevonden. De andere groep gamers haalt het einde van de game niet eens.
|
|
Beoordeling
Gameplay |
70 |
Sound |
70 |
Graphics |
70 |
Replay |
70 |
Verslavend voor een selecte groep gamers, vreselijk voor de rest.
|
68 |
|
|
|
18:15 Resistance 2 krijgt Amerikaanse datum
17:24 'Fallout 3 DLC enkele uren lang'
|
Reacties (17) |
|
Pagina:
1
|
|
Gast (193.173.83.xxx)
op 02-09-2008 om 17:29
|
Hoe kan het zijn dat alle onderdelen een 7 krijgen en dat je er vervolgs een 6,8 neerzet. Heel apart.
Voor de rest Not my cup of thea
|
|
MarcianoNL
op 02-09-2008 om 17:31
[Niv: 217 / Exp: 10864]
|
Een teleurstellende game, ik keek er bij het begin nog wel redelijk naar uit maar dat werd na verloop van tijd minder en beter en dan weer minder pas toen de demo kwam wist ik dat ik dit gewoon niet goed genoeg was voor me. Alsnog een mooie review Roderick.
|
|
Roderick
op 02-09-2008 om 17:31
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Dat kan omdat bij ons het eindcijfer geen gemiddelde is van de losse onderdelen. Ik becijfer de game de game dus iets lager dan een 7 omdat in dit geval de losse elementen bij elkaar samen geen 7 maken, maar de game iets minder verdient. Waarom dat zo is, dat lees je in de review.
|
|
Ozzy Cena
op 02-09-2008 om 18:53
[Niv: 1 / Exp: 71]
|
Hele nette review Roderick. Je legt alles goed uit en ben het met de cijfers ook eens. Ik laat Too Human liggen en koop toch liever Mercenaries 2
|
|
Gast (82.169.9.xxx)
op 02-09-2008 om 19:13
|
Game verdient inderdaad geen hoog cijfer.
Ik vind het nog net leuk genoeg om uit te spelen,maar ik begrijp wel de meeste slechte revieuws over deze game.Vooral als je nieuw bent in dit soort spellen is het geen goed idee om dan met too human te beginnen.
|
|
MaartenL
(Redacteur)
op 02-09-2008 om 19:52
[Niv: 472 / Exp: 23598]
|
Ik kan em morgen gaan halen en kan in ieder geval niet wachten
Ik vond de demo al leuk om te spelen. Geen topgame maar wel een soort game dat ik graag speel en ook aardig wat uurtjes in kwijt kan
|
|
zuzek
op 02-09-2008 om 19:56
[Niv: 20 / Exp: 1024]
|
Eerlijke review, goed werk. Het is zeker wel vermakelijk, alleen helaas niet voor iedereen.
|
|
Gast (82.74.11.xxx)
op 02-09-2008 om 20:41
|
De demo was echt waardeloos.
De besturing was echt slecht voor woorden gelijk verwijderd die handel :X
|
|
Zokun90
op 02-09-2008 om 21:17
[Niv: 25 / Exp: 1247]
|
Het is in ieder geval niet zo'n grote flop als Haze.
|
|
Digital Knight
op 03-09-2008 om 01:02
[Niv: 12 / Exp: 600]
|
Ja ik ben het ook eens met deze review.
Het spel haalt een redelijke voldoende maar is niet een super titel.
Persoonlijk vind ik dat Too Human een aantal dingen inderdaad heel goed doet, zoals het verhaal, het levelen.
Ook zie ik een wereld die me opzich heel erg aanspreekt.
Maar tegelijkertijd doet het wat mij betreft ook een hoop dingen iets minder lekker.
Ik heb veel reviews gezien waarin Too Human behoorlijk werd afgebroken, en wat mij betreft is dat ook onterecht.
Dit helemaal aangezien games als Assassins Creed onnoemelijk hoge cijfers kregen terwijl hier ook fouten in het fundamenetele design aanwezig zijn.
Gelukkig is Gamed nog eerlijk op dat gebied.
Wat uiteraard ook meespeelt is de persoon Dennis Dyack.
Deze man heeft claims gemaakt en dingen beloofd die de game lang niet waar maakt.
Gewijzigd door Digital Knight op 03-09-2008 om 01:07
|
|
Gast (84.27.203.xxx)
op 03-09-2008 om 01:05
|
Ik snap niet wat mensen niet goed vinden aan het vechten met de rechter stick....
Het is gewoon een origineel systeem wat best goed werkt als je het goed uitvoert. Bovendien gebruik je beide sticks om te vechten en niet alleen de rechter.
En al dat gezeik om die camera.... er zijn maar enkele momenten dat de camera echt uber dom is en die in de weg zit. Dit is misschien irritant, maar het is meer utizondering dan regel.
Ben ik dan de enige die deze game rond de 78 zou geven? ....
Jullie noemen het ene minpunt na het andere, zonder er goed op in te gaan (zeg eens waarom het vechten met de sticks dan wel niet werkt!!!). Maar slaan het grootste minpunt wel over: dood gaan.
|
|
Digital Knight
op 03-09-2008 om 01:09
[Niv: 12 / Exp: 600]
|
Ja dat combat systeem heb ik me ook niet aan geergerd, want inderdaad, als je de smaak te pakken hebt en de flow erin zit, gaat het op een gegeven moment erg lekker.
Wat ik een groot minpunt vind is het repetatieve van sommige levels.
|
|
Gast (80.79.101.xxx)
op 03-09-2008 om 09:40
|
Een enorme gemiste kans die eigenlijk onverge>f<elijk is
|
|
Primitive
op 03-09-2008 om 12:25
[Niv: 8 / Exp: 402]
|
Het vechten met de stick valt op zich nog mee. De combo's zijn vrij simpel uit te voeren vanaf het moment dat je er uiteindelijk weg mee bent. Alleen het targeting systeem slaat werkelijk nergens, meer dan eens gebeurd dat ik naar een vijand strafe die ik niet wou hebben of dat het een half uur duurt eer ik de mob die ik wil hebben met mijn ranged wapens in het vizier heb.
Het is meest schrijnende aan Too Human en vreemd genoeg ook niet vermeld in de review, is de karrevracht aan bugs en glitches in de game. Door de grond zakken en in oneindige duisternis vallen, door een lift vallen, animaties die haperen, grafische glitches van effecten zoals ijs, vijanden die in de muur blijven vaststeken, online in co-op de laatste wereld waar er constant framerate drops opdoken, hit detection die de mist in gaat, weapon reload animaties die niet willen opstarten,...
Het was best wel leuk in co-op daar niks van, maandagavond een sessie van 6 uur gedaan en gisteren nog eens 3 uur tot we em uitgespeeld hadden. De Valkyre krijgt desondanks nu al de award voor beste support character van het jaar, want van die 9 uur, is ze minstens een half uur op scherm geweest :')
Too Human heeft veel potentieel, t'is nog vrij leuk om te spelen zeker in co-op en als je rond de lvl 25 met je char begint te komen en de skills en loot beter en beter worden, maar over het algemeen had er meer ingezeten. Als met het tweede zo geen circus zouden verkopen, zou het misschien nog een echt goed spel kunnen worden.
Score is terecht.
P.S.
Kingdom Under Fire, was de droomwereld, niet de wereld van de doden ;p
|
|
Roderick
op 03-09-2008 om 15:32
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Last van de bugs die jij beschrijft heb ik gelukkig niet gehad, op de haperende framerate na, en dat staat in de review vermeld. Blij dat je het met mijn review eens bent.
Droomwereld was het dus! Ik twijfelde even, maar Kingdom under Fire heeft nou niet bepaald een onvergetelijke indruk bij me achtergelaten
|
|
endwar
op 03-09-2008 om 21:46
[Niv: 16 / Exp: 808]
|
vet spel zeg
|
|
Kenobixios
op 04-09-2008 om 19:20
[Niv: 54 / Exp: 2687]
|
Ik vind het een goed spel, heeft natuurlijk zijn minpuntjes maar speel het graag
Het grootste minpunt (naar mijn mening) is net als Gast (84.27.203.xxx) het doodgaan.
OK die "engel" die je komt halen is de eerste paar keer wel cool maar na een paar keer baal ik ervan dat je die scene niet kan skippen.
Maar voor de rest
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|