Halo 3 was een van de grootst aangekondigde games aller tijden – met wellicht alleen GTA IV voor zich – maar de makers zelf lijken er nuchter onder. Sterker nog, als we hoofdprogrammeur Damian Isla mogen geloven, heeft Bungie hun ogen uitgekeken naar andere franchises. Vooral van Call of Duty 4 kunnen ze naar eigen zeggen veel opsteken.
In een interview met GamesIndustry.biz meldt Isla bescheiden op dat Halo 3 met Forge en Theatre mode redelijk vernieuwend zijn geweest, maar zijn bewondering gaat toch uit naar andere games van 2007. Veel mensen klaagden jaren over het gebrek aan innovatie in First Person Shooters en dat ieder spel hetzelfde leek. Call of Duty 4, Portal en Bioshock bewezen echter het tegendeel bewezen: er is nog voldoende te ontdekken in het genre.
Vooral Call of Duty maakte veel indruk op Isla en collega’s. Veel Bungie medewerkers spelen daar nog steeds de multiplayer van. Verder waren het ervaring/beloning systeem en de manier van scčnes presenteren zaken waar ze nog veel van konden leren. Veel ingame momenten in Bungie’s spel werden bijvoorbeeld door de spelers niet opgemerkt of ervaren zoals de makers ze in gedachten hadden.
Voor hun nieuwe game (welke dat ook mag zijn) hoopt Isla het simulatiegedreven element van Halo en het plotgedreven element van Call of Duty 4 samen te brengen. Bioshock is daarbij een ander goed voorbeeld. 2K Boston vertelde het verhaal door middel van de omgeving waarbij de AI en de gameplay mechanieken een deel van het groter geheel vormden. Iets waar Bungie zeker wat van opsteken.
Bungie is overigens niet bang om een nieuwe franchise te maken. Ze werken op dit moment aan een nieuwe titel. Dat betekent niet dat ze klaar zijn met Halo, maar na tien jaar hadden veel medewerkers veel ideeën die in dat universum niet zouden passen. Collega’s die bijvoorbeeld nog aan de Myth games hadden gewerkt hebben al die inspiratie even opgeslagen. Ze zijn op dit moment bezig ze allemaal ‘af te stoffen en te analyseren’ en dat was erg leuk, volgens Isla.
Het vertrek van Bungie bij Microsoft heeft Bungie een nieuwe impuls gegeven. Ze zijn optimistisch over de richting en hebben weer een gezond portie faalangst, zoals iedere onafhankelijke producent. Het was een zware periode om alles opnieuw te leren wat Microsoft eerst voor hen deed – PR en dergelijke – maar hij heeft het gevoel dat het lukt. Dat betekent overigens niet dat ze voor PS3 gaan ontwikkelen. Zo ver denkt Bungie nog niet.
|