Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
16 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Nintendo Switch 2 - Welcome Tour
Gamed Gamekalender Juni 2025
The Precinct
Nintendo Switch 2 - De games
Nieuws:

Bungie: We kunnen veel leren van COD 4


Door Martijn Steinpatz op 06-08-2008 om 14:22
Bron: http://www.gamesindustry.biz/

Halo 3 was een van de grootst aangekondigde games aller tijden – met wellicht alleen GTA IV voor zich – maar de makers zelf lijken er nuchter onder. Sterker nog, als we hoofdprogrammeur Damian Isla mogen geloven, heeft Bungie hun ogen uitgekeken naar andere franchises. Vooral van Call of Duty 4 kunnen ze naar eigen zeggen veel opsteken.

In een interview met GamesIndustry.biz meldt Isla bescheiden op dat Halo 3 met Forge en Theatre mode redelijk vernieuwend zijn geweest, maar zijn bewondering gaat toch uit naar andere games van 2007. Veel mensen klaagden jaren over het gebrek aan innovatie in First Person Shooters en dat ieder spel hetzelfde leek. Call of Duty 4, Portal en Bioshock bewezen echter het tegendeel bewezen: er is nog voldoende te ontdekken in het genre.

Vooral Call of Duty maakte veel indruk op Isla en collega’s. Veel Bungie medewerkers spelen daar nog steeds de multiplayer van. Verder waren het ervaring/beloning systeem en de manier van scčnes presenteren zaken waar ze nog veel van konden leren. Veel ingame momenten in Bungie’s spel werden bijvoorbeeld door de spelers niet opgemerkt of ervaren zoals de makers ze in gedachten hadden.

Voor hun nieuwe game (welke dat ook mag zijn) hoopt Isla het simulatiegedreven element van Halo en het plotgedreven element van Call of Duty 4 samen te brengen. Bioshock is daarbij een ander goed voorbeeld. 2K Boston vertelde het verhaal door middel van de omgeving waarbij de AI en de gameplay mechanieken een deel van het groter geheel vormden. Iets waar Bungie zeker wat van opsteken.

Bungie is overigens niet bang om een nieuwe franchise te maken. Ze werken op dit moment aan een nieuwe titel. Dat betekent niet dat ze klaar zijn met Halo, maar na tien jaar hadden veel medewerkers veel ideeën die in dat universum niet zouden passen. Collega’s die bijvoorbeeld nog aan de Myth games hadden gewerkt hebben al die inspiratie even opgeslagen. Ze zijn op dit moment bezig ze allemaal ‘af te stoffen en te analyseren’ en dat was erg leuk, volgens Isla.

Het vertrek van Bungie bij Microsoft heeft Bungie een nieuwe impuls gegeven. Ze zijn optimistisch over de richting en hebben weer een gezond portie faalangst, zoals iedere onafhankelijke producent. Het was een zware periode om alles opnieuw te leren wat Microsoft eerst voor hen deed – PR en dergelijke – maar hij heeft het gevoel dat het lukt. Dat betekent overigens niet dat ze voor PS3 gaan ontwikkelen. Zo ver denkt Bungie nog niet.


15:21  Chrono Trigger komt naar Europa
14:11  Resident Evil 5 mogelijk niet naar PC
 Reacties (13)
 Pagina: 1
Mr White25 op 06-08-2008 om 14:27 [Niv: 58 / Exp: 2879]
Da's fair van Bungie, ze noemen wel goede voorbeelden. Ik denk ook dat andere bedrijven andersom ook naar Bungie zullen kijken hoe zij de Halo series tot zo'n groot succes hebben weten te maken.

Ik kijk in ieder geval uit naar wat Bungie ons in de (hopelijk nabije) toekomst te brengen heeft.

Zaphod Breeblebox op 06-08-2008 om 15:02 [Niv: 19 / Exp: 951]
"Dat betekent overigens niet dat ze voor PS3 gaan ontwikkelen." Da's heel jammer, maar in ieder geval duidelijke taal, kan Valve nog wat van leren.

Gast (82.169.170.xxx) op 06-08-2008 om 15:09
COD4 owns HALO3

Gast (82.95.251.xxx) op 06-08-2008 om 15:17
halo 3 spelers zeiden op het begin dat cod4 slecht was. na 2 maanden zijn ruim 40 % over gestapt naar cod4 zo stond er op een site van halo. DE hardcore Halo fans zullen halo 3 blijven spelen. maar mensen die van alle shooters houden zullen snel over stappen naar cod4. De game is niks voor niks game of the year.

Als je het mij vraagt zijn deze de volgende top games van dit moment:

1. Call of duty 4 modern warfare
2. Team Fortress 2
3. GTA IV
( van de nieuweste games die nog komen gaan)
1. Gears of war 2
2. Fifa 09 ( op de PC ( nu ook leuk voor fps spelers ))
3. Diablo III
4. Red alert 3

Gast (194.69.20.xxx) op 06-08-2008 om 15:18
Klinkt positief. En gezien het laatste stukje denk ik dat Bungie vooral een hekel had aan de Microsoft PR die idd veel te veel gehypt was.

Gast (86.95.139.xxx) op 06-08-2008 om 16:05
idd Bungie kan veel leren tot nu toe hebben ze niet meer dan een standaart matige shooter uitgegeven

Gast (82.173.92.xxx) op 06-08-2008 om 16:09
Het medicircus om Halo was echt overdone, maar toch heeft het resultaat gehad. Halo 3 opzicht was een goede FPS maar niet meer als dat. Er zijn, en waren ten tijde van Halo 3, gewoon al genoeg betere FPS.

Logische uitspraak van Bungie, alle devs leren van elkaar en daarom worden games steeds beter.

Gast (88.228.239.xxx) op 06-08-2008 om 17:15
Wie zegt dat Halo3 slecht is moet echt zijn ogen openen of beter worden. Bij H3 heb je wat skill nodig in vergelijking met COD4 waar het first see first kill is. Sorry maar de gameplay van COD4 is gewoon zo. Ik speel ook graag COD4, maar ik ga graag terug naar H3 ook al ben ik het dan half afgeleerd en ga ik af als een gieter. H3 verdient de plek van meest gespeelde XBL titel;

Gast (85.144.113.xxx) op 06-08-2008 om 17:26
tuurlijk is cod4 het meeste besproken spelletje.
vooral omdat dit de enigste shooter is die speelbaar is op een controler door de 60 frames.


im2 op 06-08-2008 om 19:17 [Niv: 574 / Exp: 28719]
Enkele foutjes in de tekst:
meldt Isla bescheiden op(=merkt op of meldt)

bewezen echter het tegendeel bewezen (die laatste bewezen mag weg)

Iets waar Bungie zeker wat van opsteken. (van opstak)

OT: Algemeen gezien vond ik CoD 4 ook gewoon een betere game dan Halo 3


Gast (77.251.250.xxx) op 06-08-2008 om 21:50
Goed dat ze et toegeven ,de verhaallijn van halo 3 was gewoon slecht. De omgevingen ook, alles was gewoon matig en snel afgewerkt.

Halo 1 daarentegen is een klassieker en staat nog steeds zeer hoog op mijn lijst ,zoniet bovenaan. Die game was bijna perfectie voor een fps van die tijd. En Cod 4 is dat voor een fps uit deze tijd en half life was het voor de pc in de vorige eeuw. Zo heeft elke generatie wel zijn shooter die een nieuwe standaard zet.

Hopenlijk leert bungie echt hiervan en word hun volgende game geen halo 2.5 HD _O_

Gast (88.224.138.xxx) op 07-08-2008 om 08:52
@ hierboven
Dat is dus net het moeilijke geval van Bungie, je franchise een nieuw deel geven zonder dat het te vernieuwend wordt, waardoor het geen Halo meer is.
Ze hebben veel vernieuwingen doorgebracht, maar de kern is nog steeds H2 zoals je zegt. Persoonlijk vind ik dit toch goed hoor. En Infinity Ward had vrij spel, want ze begonnen in het heden ipv 50 jaar geleden. Dus ze hadden geen verhaallijn te volgen of ontknoping.
Zo zie ik het toch.

Gast (77.251.250.xxx) op 07-08-2008 om 11:20
ja dat is ook wel waar ,maar bungie had zeker veel meer risico mogen en zelfs MOETEN nemen. Ik bedoel kijk naar de enorme veranderingen van mgs3 naar mgs 4, maar toch is het nog steeds mgs, toch? Dat vind ik gewoon geen excuus eigenlijk. Het zou altijd weleen halo game blijven ,namelijk door een goed uitgewerkt verhaal ,vele nieuwe goede sterke personages.

In deel 3 kwam gewoon iedereen terug die er in deel 2 was geweest en truth & miranda waren verandert en zelfs minder dan in H2. Dan doe je echt iets verkeerd.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.