Eind 2007 kocht Activision verrassend Project Gotham Racing developer Bizarre. Bizarre kende een goede band met SEGA en Microsoft, maar had nooit samengewerkt met Activision. Commercial Director Sarah Chudley legt uit waarom men voor Activision heeft gekozen en niet voor Microsoft.
Chudley meldt dat Microsoft niet in de juiste positie zat om Bizarre over te nemen. Ze kenden de situatie, maar hun interne structuur verhinderde waarschijnlijk de overname. Ze waren waarschijnlijk niet in staat andere studio's te kopen. Daarnaast richt Microsoft zich op één platform. Momenteel scoort de Xbox 360 fantastisch, maar het is onduidelijk wat de toekomst brengt. Het uitblijven van een bod was echter geen probleem. Bizarre had geen problemen met hun onafhankelijkheid. Het bedrijf stond niet te koop, het bod van Activision was dus een grote verrassing.
Uiteindelijk besloot men de risico's te bestuderen: men had een jaar nodig om een uitgever voor The Club te vinden. Ondertussen hadden vijftig werknemers amper iets te doen omdat de mening van de uitgever zeer belangrijk is bij de ontwikkeling van een spel. Het bedrijf had ook een goede cashreserve, maar met diezelfde reserve kon je steeds minder jaren overbruggen. Men besloot geen risico's te nemen en het bedrijf te verkopen. De overname had ook een ander belangrijk voordeel, Bizarre kon zich concentreren op de ontwikkeling van spellen in plaats van het regelen van lonen en dergelijke. De zakelijke kant was niet leuk meer.
|