Na jaren ontwikkeling en maanden van testen, is het eindelijk zover. Een nieuwe game in het Warcraft universum staat voor de deur. En dit keer geen strategy game maar een heuse MMORPG. Omdat Blizzard entertainment geen ervaring op dit gebied had waren vele fans huiverig van het resultaat. Een schande voor de serie? Of toch niet? Je leest het hier!
Zodra je weer wat sterker geworden bent ga je weer naar het volgende gebied. Ook hier moet je weer quests doen maar hier wordt het al weer wat anders. Het vergt steeds meer teamwork en deze gebieden worden in PvP servers vaak ook aangevallen door de Alliance of Horde (afhangend waar jij bij zit). Je zult dus regelmatig de omgeving in de gaten moeten houden. Hoewel dit nog gebied is waar jij nog een beetje veilig bent van een aanval, moet je toch oppassen. De wereld is namelijk opverdeeld in tientallen provincies. Elke provincie wordt geleid door de Horde of de Alliance. Of het is een neutraal gebied. Als je nog in provincies bent van jouw zijde, heb jij altijd de eerste slag. De tegenstander kan pas aanvallen als jij wat doet. Hier heb je dus nog keuze of je meedoet. Maar in de neutrale gebieden is het wat anders. De quests die daar te vinden zijn, zijn vaak alleen te doen. Maar sinds het een neutraal gebied is zie je er ook weleens een vijandelijke speler rondlopen. En in neutrale bieden maakt het niet uit wie er eerst toeslaat. Beide kanten kunnen elkaar vrijuit aanvallen. Daarom is het niet verstandig om daar in je eentje rond te lopen want je zou zo maar eens op een groepje met problemen kunnen stuiten. Dit voegt ook weer wat realisme toe aan de game.
De quests draaien vaak gewoon om vechten. En wat zou een gevechtssysteem zijn zonder spectaculaire special moves? Elke klasse heeft een grote hoeveelheid skills tot zijn beschikking. Zo heeft een paladin de keuze uit genezende spreuken en speciale skills om mensen mee te beschermen. Een Mage heeft uiteraard spreuken tot zijn beschikking die goede schade uitdelen. En zo heeft hunter vooral skills die speciale pijlen of kogels afvuren. In totaal zijn er ongeveer 50 verschillende skills per klasse. Dit maakt het ook de moeite waard om verschillende characters aan te maken. Het is dan ook een goede zaak om zoveel mogelijk verschillende klassen in een groep te stoppen. 1 nadeel is dat groepen maar 5 mensen kunnen bevatten. Dat lijkt misschien vrij weinig, maar je kunt een groep altijd omvormen tot een raid group. In een raid group kunnen 50 mensen, en deze zijn dan ook bedoeld voor grote aanvallen, op bijvoorbeeld vijandelijke steden of moeilijke dungeons. Maar er zijn ook nadelen aan een raid group. Zo krijg je aanzienlijk minder ervaringspunten voor de meeste dingen en kan je sommige quests niet voltooien. Raid groups zijn dus speciaal bedoeld voor grote ondernemingen.
|