Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Mei 2025 
(7) 
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Review:

Crisis Core: Final Fantasy VII


Door Valentino Aledda op 04-07-2008 om 10:25
Bron: Gamed

Final Fantasy VII. Voor veel gamers heeft deze titel geen introductie meer nodig. Ze staat synoniem voor de beste RPG die ooit gemaakt is, en velen denken dan ook met weemoed terug aan die fantastische periode waar je alles voor de eerste keer ontdekt. Omdat het verhaal ondanks enkele spin-offs nog lang niet verteld is, komt Square-Enix nu met een prequel.

A trip down memory lane, zo zou je Crisis Core: Final Fantasy VII het best kunnen beschrijven. Omdat in onze preview het achtergrondverhaal grotendeels verteld is, ga ik me hierover niet te veel uitweiden. Belangrijk om te weten is dat je deze keer niet met Cloud Strife speelt, de hoofdrolspeler uit Final Fantasy VII, maar met Zack Fair. Als het spel begint is Zack een 2nd class SOLDIER, wiens droom het is om ooit een 1st class SOLDIER te worden, net zoals zijn mentor en vriend Angeal. Angeal vormt samen met Sephiroth en Genesis de elite van SOLDIER, en als blijkt dat Genesis na een missie spoorloos verdwenen is, gaan Angeal en Zack er op onderzoek uit. In het avontuur kom je ook andere bekenden tegen, zoals Aerith, Tifa, en zelfs Vincent Valentine. Fans die hem in het origineel hebben gevonden, zullen meteen weten wanneer dit voorvalt.

Het eerste wat opvalt is dat Square-Enix wederom alles uit de kast heeft gehaald om grafisch een topproduct af te leveren. Deel VII was in zijn tijd grafisch top en werd nog eens overtroffen door deel VIII en IX. Ook op de PS2 werden Final Fantasy X, X-2 en XII gezien als grafische toppers. De CGI-scène waarmee het spel begint, is zo mooi dat je meteen wordt meegezogen in het verhaal. In-game ziet het er ook schitterend uit en behoort dit tot het beste wat de PSP heeft laten zien. De cutscènes via de in-game engine moeten niet veel onderdoen voor de CGI-scenes en ook tijdens het spelen zelf zal je vaak met open mond naar het scherm staren. Door de beperkingen van de PSP is het echter niet mogelijk om huizen binnen te gaan en zien ook de steden zelf er wat kaal uit, maar dit zijn details die geen afbreuk doen op de spelervaring.


Het grafische niveau wordt uitstekend begeleid door een Final Fantasy waardige soundtrack. Deze is een mix tussen bekende deuntjes en nieuwe stukken. Ik zal eerlijk bekennen dat ik vaak de PSP in mijn handen nam, niet omdat ik zin had om te spelen, maar vooral omdat ik al een paar uur lang bepaalde deuntjes aan het neuriën was. De voice-acting is ook uitstekend en wordt in de belangrijkste scènes gebruikt. De minder belangrijke scènes worden gewoon in tekstvorm verteld.

Qua graphics en geluid mag het dan wel snor zitten, maar hoe zit het nu met de gameplay? Ook deze is volledig in orde. De game maakt nog steeds gebruik van random encounters. Voor sommigen kan dit een teleurstelling zijn, maar anderen vinden dit dan weer eigen aan RPGs en maakt het voor hen deel uit van zijn charmes. Hoewel de random encounters zeker niet irritant zijn, wordt er soms wat overdreven. Het is goed mogelijk dat je na een gevecht amper een stap verzet en je reeds het volgende gevecht gestart hebt. Gelukkig is dit meer uitzondering dan regel.

Eenmaal in een gevecht zal je opmerken dat alles real-time gebeurt. Je loopt met Zack rond over je scherm en terwijl je beweegt, kun je een aanval uit het commandomenu selecteren. In dit commandomenu zitten onder andere een gewone fysieke aanval en, afhankelijk van de materia die je hebt ingesteld, magische aanvallen zoals Firaga of commando’s zoals Assault Twister. Het wisselen tussen de verschillende commando's gebeurt met de schouderknoppen. Eens jouw keuze gemaakt is, kun je aanvallen met het kruisje. Dit lijkt simpel, maar werkt heel verslavend.


Nieuw is het DMW-systeem. Door bepaalde combinaties te krijgen, kan je je eigen stats boosten of krijg je voor even een speciale status die je een voordeel kan opleveren in het gevecht. Ook de bekende limit breaks en de summons zijn hiervan afhankelijk. Krijg je een combinatie met drie keer hetzelfde personage, dan voert Zack een limit break uit. Levellen gebeurt ook via dit systeem. Omdat dit deels random gebeurt, kan het gebeuren dat je een tijdlang niet levelt om dan op korte tijd meteen drie keer up te levellen. Ditzelfde geldt ook voor de materia.

Square-Enix heeft bij de ontwikkeling van de game rekening gehouden dat dit een handheldgame is. Zo zijn er vaak save-points te vinden, zodat je vaak snel een potje kan spelen om dan kort erna je vooruitgang op te slaan. De Save points dienen echter ook ergens anders voor. Zo kan je even een rustpauze inlassen wat het hoofdverhaal betreft en kan je kiezen om missies te spelen. Deze missies zijn vaak heel kort en dienen vooral om speciale items te verkrijgen.

Een belangrijke peiler voor deze game is het gevoel van herkenning en nostalgie. Het begin, die door de muziek en setting bijna identiek is aan Final Fantasy VII, sleurt je al gauw mee in een avontuur dat pas eindigt wanneer je de credits over het scherm ziet rollen. Ook de vele knipoogjes naar het origineel zorgen voor een feest van herkenning. Personages die je te zien krijgt of enkel even vermeld worden, bepaalde situaties of steden,.. dit alles maakt het avontuur des te mooier. Mensen die echter geen ervaring hebben met de wereld van Final Fantasy VII moeten niet bang zijn, ook zij zullen kunnen genieten van dit spel. Door de mooie grafische kwaliteit, de goede speelbaarheid en de prachtige muziek is deze game voor iedereen een aanrader. Kopen die hap.
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   85
Graphics   90
Replay   85

Kopen die hap.
88


10:46  Hudson vindt PlayStation 3 ontwikkeling te duur
09:49  New International Track & Field
 Reacties (33)
 Pagina: 1 | 2
sasukevsbyakugan op 04-07-2008 om 18:48 [Niv: 41 / Exp: 2052]
laag cijfer eerde een 92 hij is goed

Gast (87.210.69.xxx) op 04-07-2008 om 19:34
Ik zou ff wachten totdat de credits voorbij zijn;)

KOmt wat leuks daarna:D

Goof op 04-07-2008 om 21:40 [Niv: 96 / Exp: 4804]
88 is een mooie score (misschien wat laag). Zelf heb ik de game enkele dagen. De missions zijn idd saai, maar houden je wel tientallen uren zoet. Zelf ben ik helemaal onder de indruk van de game. Het verhaal is goed en de sfeer nog beter. Verder vind ik 85 voor de muziek ietwat laag. Het geluid en muziek zijn juist één van de grootste pluspunten van het spel. De graphics zijn zoals verwacht van zeer goede kwaliteit. Tot nu toe is ff:cc mijn favoriete spel voor de psp.

Gast (86.91.244.xxx) op 05-07-2008 om 13:19
missies zijn niet saai .ga ff10 spelen dat is pas saai

DarthTedious op 05-07-2008 om 13:41 [Niv: 46 / Exp: 2276]
Hoezo FF10 saai? Je vliegt snel door het spel heen omdat je niet echt hoeft te grinden. En die zij verhalen waren tenminste een toevoeging aan het verhaal en algemene ervaring.

Bij Crisis Core hadden de zij missies veel meer diepgang/betekenis voor het verhaal moeten krijgen. Door ze over te slaan krijg ik geen gevoel dat ik iets mis op het gebied van verhaal. Als ik het uitspeel denk ik niet dat ik het weer zal spelen, ik denk dat ik eerder FF7 zal spelen. (M'n broer heeft een PSP en dit spel, dus ik heb het bijna uitgespeeld)

Gast (86.91.244.xxx) op 06-07-2008 om 16:28
beste story ooit in een game verwerkt

Gast (62.235.142.xxx) op 09-07-2008 om 04:49
Euhm, Valentino, het zijn geen random encounters ;). De plekken waar je monsters tegen komt zijn op voorhand geprogrammeerd, meestal p de stukken waar het iets breder is. Als je één stap verzet en alweer in een gevecht wordt gegooid, is dat omdat je helemaal op het randje van het gevechtsgebied zat wanneer je het laatste monster versloeg =).

Gast (86.84.147.xxx) op 13-07-2008 om 18:27
goede zaak, je moet je niet om laten praten door een stel fanboys, en zeker niet door onze geweldige ventus met zijn geweldige post op de fora

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Crisis Core: Final Fantasy VII
Type:
Game
Releasedatum:
20-06-2008
Ontwikkelaar:
Square Enix
Uitgever:
Square Enix
Media:








Meer media